KudoZ home » English to Hungarian » Art, Arts & Crafts, Painting

inside (reverse) painting

Hungarian translation: belülről festett (üvegtárgyak)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:inside (reverse) painting
Hungarian translation:belülről festett (üvegtárgyak)
Entered by: valderby

18:57 Feb 17, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Art/Literary - Art, Arts & Crafts, Painting
English term or phrase: inside (reverse) painting
Sziasztok! Értem, miről van szó, de nem tudom, hogy hívják ezt a fajta festészetet magyarul. A szövegkörnyezet a következő:
At the dawn of the 18th century, a new art form emerged in china. The process was called inside (reverse) painting. Clear snuff bottles were hand painted from the inside out, which yielded some of most prized collectibles that the world has ever seen.
Köszönöm előre is!
valderby
belülről festett (üvegtárgyak)
Explanation:
Ez az eljárás hihetetlen ügyességet kíván az alkotótól, hiszen az üveg rendkívül szűk, mindössze néhány milliméteres torkán kell áthatolnia megfelelő szögben hajlított, vékony ecsetjével, hogy elérje belsejét, amelyet azt a látszatot keltve fest meg, mintha a kép a külső felszínen keletkezett volna. A kis flakonokat mindig átlátszó üvegből vagy hegyikristályból készítették, majd belülről érdesítették, hogy a tus vagy a festék megtapadhasson a felületen.
A művészi miniatúra festésnek ezt a módját valószínűleg a lingnani iskola egyik alapítója, Kan Hszüan-ven fedezte fel, akinek a legkorábbi ismert munkája 1816-ból való. Az ő nyomába lépve mások is készítettek belső festésű tubákos flakonokat, de csupán elvétve. E művészet csúcspontját a 19. század végén érte el, a pekingi iskolával, amelyet az 1870-es évek végén Csou Lö-jüan alapított.

Az adott linken tubákosszelence leírását találod, de máshol bemutatnak üvegtojást is.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-02-17 20:30:43 GMT)
--------------------------------------------------

Ennek a technikának az imitálásra használták a szürreálisták a deklomán technikát. Lásd http://www.basilar.net/blog/2006/11/06/sound-art-session-2/
decalomania

A late 18th century technique for decorating furniture and accessories with prints in imitation of oriental lacquer work in which the relief decorations are formed by cut-out prints stuck to a painted surface and varnished or placed under glass and varnished from behind, imitating reverse painting. Depending on which way it was printed; a decal could be varnish-transferred to the back of glass or adhered over an opaque surface. They were very useful for images on non-flat surfaces, which are hard to print on - rounded tops of cracker tins, curved glass beer signs. They were and are used to apply decorations to scrap books, ceramic plates and cups etc, Original quarter calf gilt, rubbed

Ernst esetében ez általában különböző vászon mögé helyezett és annak nekinyomott tárgyak segítségével generált véletlen mintákat és textúrákat jelent.
Selected response from:

Balázs Sudár
Hungary
Grading comment
Nagyon köszönöm és különösen hálás vagyok a hivatkozott forrásként megjelölt terebess szórólapért, ami fellebbentette a fátylat a "snuffle bottle" jelentéséről is :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3belülről festett (üvegtárgyak)
Balázs Sudár
3fordított üvegfestés
Péter Tófalvi


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fordított üvegfestés


Explanation:
Egyetlen linket találtam rá, lásd lent az elsőt.
A II. a Wiki angol szócikke.

--------------------------------------------------
Note added at 1 óra (2008-02-17 20:22:55 GMT)
--------------------------------------------------

Hopááá!!!!

Megvan németül:
Hinterglasmalerei = eglomisé, üveghátlapfestés (Halász szótár)


    Reference: http://www.hurra-nyaralunk.hu/index.php?id=106&m=o&td=m&ex=p...
    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_painting_on_glass
Péter Tófalvi
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Köszönöm!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Balázs Sudár: A kínaiaknál az volt a "truváj", hogy zárt (pontosabban szűk nyakú) üvegtárgyakat festettek meg belülről. Ennyibben több az egyszerű "hátlapfestésnél". Szerintem lényeges, hogy "belülről" készítették. Egy sík üveglap hátára festeni nem akkora művészet.
15 mins
  -> akkor hátoldali festés

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
belülről festett (üvegtárgyak)


Explanation:
Ez az eljárás hihetetlen ügyességet kíván az alkotótól, hiszen az üveg rendkívül szűk, mindössze néhány milliméteres torkán kell áthatolnia megfelelő szögben hajlított, vékony ecsetjével, hogy elérje belsejét, amelyet azt a látszatot keltve fest meg, mintha a kép a külső felszínen keletkezett volna. A kis flakonokat mindig átlátszó üvegből vagy hegyikristályból készítették, majd belülről érdesítették, hogy a tus vagy a festék megtapadhasson a felületen.
A művészi miniatúra festésnek ezt a módját valószínűleg a lingnani iskola egyik alapítója, Kan Hszüan-ven fedezte fel, akinek a legkorábbi ismert munkája 1816-ból való. Az ő nyomába lépve mások is készítettek belső festésű tubákos flakonokat, de csupán elvétve. E művészet csúcspontját a 19. század végén érte el, a pekingi iskolával, amelyet az 1870-es évek végén Csou Lö-jüan alapított.

Az adott linken tubákosszelence leírását találod, de máshol bemutatnak üvegtojást is.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-02-17 20:30:43 GMT)
--------------------------------------------------

Ennek a technikának az imitálásra használták a szürreálisták a deklomán technikát. Lásd http://www.basilar.net/blog/2006/11/06/sound-art-session-2/
decalomania

A late 18th century technique for decorating furniture and accessories with prints in imitation of oriental lacquer work in which the relief decorations are formed by cut-out prints stuck to a painted surface and varnished or placed under glass and varnished from behind, imitating reverse painting. Depending on which way it was printed; a decal could be varnish-transferred to the back of glass or adhered over an opaque surface. They were very useful for images on non-flat surfaces, which are hard to print on - rounded tops of cracker tins, curved glass beer signs. They were and are used to apply decorations to scrap books, ceramic plates and cups etc, Original quarter calf gilt, rubbed

Ernst esetében ez általában különböző vászon mögé helyezett és annak nekinyomott tárgyak segítségével generált véletlen mintákat és textúrákat jelent.


    Reference: http://www.terebess.hu/szorolapok/tubakosflakon.html
Balázs Sudár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Nagyon köszönöm és különösen hálás vagyok a hivatkozott forrásként megjelölt terebess szórólapért, ami fellebbentette a fátylat a "snuffle bottle" jelentéséről is :)
Notes to answerer
Asker: Köszönöm!!!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katalin Horváth McClure
2 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Katarina Peters
3 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Sandor HEGYI
10 hrs
  -> Köszönöm!