KudoZ home » English to Hungarian » Art/Literary

fretless bass

Hungarian translation: érintő nélküli basszusgitár


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fretless bass
Hungarian translation:érintő nélküli basszusgitár
Entered by: Zsolt VARGA

14:05 Jan 3, 2003
English to Hungarian translations [PRO]
Art/Literary / hangszerek
English term or phrase: fretless bass
Egy mobiltelefon csengőhangjaként választható többek között 128 "hangszer" hangja is. Ezek közül néhánnyal nem tudok megbírkózni.
A "fretless bass" a "basses" (basszusgitárok) kategórián belül van. A "fret" magyarul "érintő" (bár nem tudom, ez konkrétan mit jelent): ebből következtetve kerestem az "érintő nélküli" kifejezést, és találtam is, méghozzá a lantok vonatkozásában:
http://www.lant.hu/lant_t.htm
Van olyan, hogy "érintő nélküli basszusgitár"? Vagy lehet, hogy ez maga a lant lenne? (Ami rendesen "lute")
Csaba Ban
Hungary
érintő nélküli
Explanation:
Az érintő az a fémdrót amiból félhangonként kalibrálva több van gitár nyakán (21-24), és ha lefogod valahol a húrt, a húrlábhoz (a fogólap végén van egy feszítőelemem, a másik a húrláb, ami a testen található) közelebbi érintő fogja csökkenteni annak hosszát, és ezért szólal meg magasabban a húr.
A "fretless" basszer tulajdonképpen lágyabban szólal meg, és inkább nagybőgő-szerű hangja van, míg a rendes basszusgitár zengőbb hangot ad.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-03 17:44:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Ha puristán állunk a dolognak a \"bund\" német, a \"fret\" az angol, akkor tehát inkább \"érintőt\" használjunk.
Selected response from:

Zsolt VARGA
Grading comment
OK, a gitárkönyves referencia meggyőzött, hogy mégis van magyar megoldás. (ez utóbbi pár szó esetleges politikai fennhangjaiért nem vállalok felelősséget :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2bund nélküli basszusgitár
Andrea Nemeth-Newhauser
5érintő nélküli
Zsolt VARGA
5fretless basszusgitár
Ivan Frankovics


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
fretless basszusgitár


Explanation:
fretless basszusgitár, szakertok biztos ismerik.

http://www.headbanger.hu/be/htdocs/main_file.php/lemez/183/

http://www.djabe.hu/critics/zeneszmagazin_2000_januar.html



    Reference: http://www.djabe.hu/critics/zeneszmagazin_2000_januar.html
Ivan Frankovics
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in CroatianCroatian
PRO pts in pair: 111

46 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
bund nélküli basszusgitár


Explanation:
Ez se igazán magyaros, de zenészek között a bund talán használatosabb, mint az érintő.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-05 17:11:11 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ha már puristák akarunk lenni, akkor a basszusgitár is elfogadhatatlan, hiszen mindkét eleme idegen szó. ;-))


    Reference: http://www.bmc.hu/zsatyi/index2.htm
    Reference: http://www.hangasz.hu/hangszertechnika.htm
Andrea Nemeth-Newhauser
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 48

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Judit7: Zenészek magyarországon egyértelműen a bund szót használják, legyen az basszus, jazz vagy bármilyen más gitár.
3 hrs

agree  magyarb: mindenképpen BUND NÉLKÜLI BASSZUSGITÁR. Mellesleg bund nélküli gitárból csak basszusgitár létezik. üdv
1 day23 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
érintő nélküli


Explanation:
Az érintő az a fémdrót amiból félhangonként kalibrálva több van gitár nyakán (21-24), és ha lefogod valahol a húrt, a húrlábhoz (a fogólap végén van egy feszítőelemem, a másik a húrláb, ami a testen található) közelebbi érintő fogja csökkenteni annak hosszát, és ezért szólal meg magasabban a húr.
A "fretless" basszer tulajdonképpen lágyabban szólal meg, és inkább nagybőgő-szerű hangja van, míg a rendes basszusgitár zengőbb hangot ad.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-03 17:44:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Ha puristán állunk a dolognak a \"bund\" német, a \"fret\" az angol, akkor tehát inkább \"érintőt\" használjunk.

Zsolt VARGA
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 66
Grading comment
OK, a gitárkönyves referencia meggyőzött, hogy mégis van magyar megoldás. (ez utóbbi pár szó esetleges politikai fennhangjaiért nem vállalok felelősséget :)