KudoZ home » English to Hungarian » Cinema, Film, TV, Drama

scratch track

Hungarian translation: vezérhang (betahang)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:scratch track
Hungarian translation:vezérhang (betahang)
Entered by: Gabor Marik

23:53 Aug 26, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Cinema, Film, TV, Drama / hangfelvétel
English term or phrase: scratch track
An audio track that is recorded by the crew of a movie to be used as a guide track. It is never intended to be used in the final film and it will be replaced at a later date with the real actors' voices.

Szerintetek létezik erre valami szép, szakmai és hivatalos magyar kifejezés? Pl olyan van, hogy "Előszinkron" vagy hülyeség volna használni?
Gabor Marik
Hungary
vezérhang (betahang)
Explanation:

Magyar Hangmérnökök Társasága
A filmhang készítés technológiája
I. rész

"Ezzel a hang megkapja a betára írt kép forrás Time Code értékét.
Ezt a szinkronba helyezett hangot kiírják a kép alá, és az ily módon
meghangosított beta szalag kerül a képvágó stúdióba. Ez a betahang
gyengébb minőségű analóg hang, keverésre nem alkalmas ún. vezérhang."

http://www.haes.hu/dokumentumok/filmhangkeszites_2007_1.resz...

---

"A hazai alkotások nagy része ugyanis a kilencvenes évek előtt
utószinkronnal készült, a forgatásokon csak úgynevezett vezérhangot
rögzítettek. Ez a hangsáv nagy segítséget jelentett a film muszter
vetítéseinél és vágásánál, de amikor a vágás befejeztével a végleges
képanyag előállt, gyakorlatilag újra létre kellett hozni a hangstúdiókban a filmek hanganyagát. "

http://www.mozinet.hu/index.nof?o=0&nyelvid=1&k1=3&k2=25&iid...

---

"A forgatáson tehát csak vezérhangot vesznek, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy végig súgó mondja előre, a színésznek a szövegét, - jelen esetben ez a súgó voltam én."

http://nol.hu/forum/topic/76641/4/100/

---

" Valószínű, hogy a hosszabb, leíró jeleneteknél csak vezérhangot tudunk venni, mert amatőrszereplőkkel dolgozunk, eredeti helyszínen."

http://www.magyar.film.hu/object.3CC7C6D0-87F8-4D22-8355-8FD...

---

--------------------------------------------------
Note added at 1 day18 hrs (2008-08-28 18:03:36 GMT)
--------------------------------------------------

Filmtechnikai ismeretek Képtechnika, Hangtechnika, laboratóriumi technika)

"Meg kell tanulni a hallgatóknak mi az a filmhang, és hogyan állítjuk elő. Ismerniük kell forgatási hangfelvétel követelményeit az eredeti és a vezérhang felvétel különbségét."

http://209.85.135.104/search?q=cache:yCj17GbU4ZUJ:www.szinha...

---

Szinkrongyártási szakalkalmazott és műsorközlő szakma
Szóbeli vizsgatételei

III. Szinkrongyártási és műsorközlői ismeretek – Kommunikáció

1., A film hangi összetevői (dialógus, illetve bemondószöveg, zene, zörej, atmoszféra és zaj)
2., Helyszíni hangfelvétel, vezérhang, utószinkron
3., Nemzetközi és kevert hang, szinkronizálás, a hangmérnök munkája

http://209.85.135.104/search?q=cache:XclYxdVmwKMJ:https://ww...
Selected response from:

kyanzes
Hungary
Grading comment
Nagyon köszönöm!!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1előzetes hangsáv vagy előzeteshang-sáv
Gusztáv Jánvári
4 +1vezérhang (betahang)
kyanzes
5 -1vágatlan és szerkesztetlen hangfelvételxxxhollowman
Summary of reference entries provided
Erzsébet Czopyk

Discussion entries: 1





  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
vágatlan és szerkesztetlen hangfelvétel


Explanation:
Un. muszter, ami korrekcióktól és utómunkálatoktól mentes, eredeti ...

xxxhollowman
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Gusztáv Jánvári: A vágatlan/szerkesztetlen [sáv] azt jelenti, hogy a végleges minőségű és tartalmú anyag van rajta, csak nem feltétlen végleges sorrendben, kisebb-nagyobb szünetekkel közben. Az az uncut. | Velős indoklás. Nézd meg Gábor definícióját.
1 hr
  -> Képtelenségeket állítasz.

neutral  Balázs Sudár: A vezérhang szerinte nem szerencsés, "lefoglalt" fogalom egy közeli műfajban. (zene) Ízlések és pofonok... Biztos használják ezt is.
10 hrs
  -> Vettem, bár a referenciáitok a nullához konvergálnak. // "Vezérhang" - így már érthető, hogy miért nem találtatok referenciát az "előzetes hangsáv vagy előzeteshang-sáv"-ra. :)

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
előzetes hangsáv vagy előzeteshang-sáv


Explanation:
Szinkronipari szakemberek saját bevallásuk szerint előzetes hangnak nevezik a scratch tracken lévő hangot. Vagyis nyelvileg helyesen előzeteshang-sáv, de talán előzetes hangsáv alakban sem torzul a jelentés, végül is maga a hangsáv is előzetes, nem csak a rajta lévő hangok.

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2008-08-27 10:09:10 GMT)
--------------------------------------------------

Csak a hitelesség végett: egy szinkronszínésztől és egy szinkronrendezőtől kérdeztem meg, pontosan hogy nevezik ők az ilyet, nem saját kútfőből merített fordítás.

Gusztáv Jánvári
Hungary
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk: sirály!
23 mins

agree  Balázs Sudár
28 mins

disagree  xxxhollowman: Nem így nevezik. - "Csak a hitelesség végett: egy szinkronszínésztől és egy szinkronrendezőtől kérdeztem” Szinkronszínésztől? Jó, hogy nem a portástól. Ebben a kérdésben egy szinkronszínész a kompetens? Talán a hangmérnök vagy az asszisztense. Szerintem.
1 hr
  -> Igen, ő, mert talán filmet is csinált már, és látott is ilyet. A szinkronrendezőt valahogy nem említed, vagy szerinted ő sem látott ilyet, nem is tanult róla, csak te tudod a világon egyedül? Az se lehet, hogy két néven is ismert valami? Vagdalkozol.

21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
vezérhang (betahang)


Explanation:

Magyar Hangmérnökök Társasága
A filmhang készítés technológiája
I. rész

"Ezzel a hang megkapja a betára írt kép forrás Time Code értékét.
Ezt a szinkronba helyezett hangot kiírják a kép alá, és az ily módon
meghangosított beta szalag kerül a képvágó stúdióba. Ez a betahang
gyengébb minőségű analóg hang, keverésre nem alkalmas ún. vezérhang."

http://www.haes.hu/dokumentumok/filmhangkeszites_2007_1.resz...

---

"A hazai alkotások nagy része ugyanis a kilencvenes évek előtt
utószinkronnal készült, a forgatásokon csak úgynevezett vezérhangot
rögzítettek. Ez a hangsáv nagy segítséget jelentett a film muszter
vetítéseinél és vágásánál, de amikor a vágás befejeztével a végleges
képanyag előállt, gyakorlatilag újra létre kellett hozni a hangstúdiókban a filmek hanganyagát. "

http://www.mozinet.hu/index.nof?o=0&nyelvid=1&k1=3&k2=25&iid...

---

"A forgatáson tehát csak vezérhangot vesznek, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy végig súgó mondja előre, a színésznek a szövegét, - jelen esetben ez a súgó voltam én."

http://nol.hu/forum/topic/76641/4/100/

---

" Valószínű, hogy a hosszabb, leíró jeleneteknél csak vezérhangot tudunk venni, mert amatőrszereplőkkel dolgozunk, eredeti helyszínen."

http://www.magyar.film.hu/object.3CC7C6D0-87F8-4D22-8355-8FD...

---

--------------------------------------------------
Note added at 1 day18 hrs (2008-08-28 18:03:36 GMT)
--------------------------------------------------

Filmtechnikai ismeretek Képtechnika, Hangtechnika, laboratóriumi technika)

"Meg kell tanulni a hallgatóknak mi az a filmhang, és hogyan állítjuk elő. Ismerniük kell forgatási hangfelvétel követelményeit az eredeti és a vezérhang felvétel különbségét."

http://209.85.135.104/search?q=cache:yCj17GbU4ZUJ:www.szinha...

---

Szinkrongyártási szakalkalmazott és műsorközlő szakma
Szóbeli vizsgatételei

III. Szinkrongyártási és műsorközlői ismeretek – Kommunikáció

1., A film hangi összetevői (dialógus, illetve bemondószöveg, zene, zörej, atmoszféra és zaj)
2., Helyszíni hangfelvétel, vezérhang, utószinkron
3., Nemzetközi és kevert hang, szinkronizálás, a hangmérnök munkája

http://209.85.135.104/search?q=cache:XclYxdVmwKMJ:https://ww...

kyanzes
Hungary
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Nagyon köszönöm!!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxhollowman: Igen, erről van szó!
9 hrs




Reference comments


55 mins
Reference

Reference information:
Nyelv: görög -> latin
--------------------------------------------------------------------------------

Hangosfilmfelvételi eljárás. Megkülönböztetünk előszinkront (play backet) és utószinkront (dubbingot). Az előszinkron lényege, hogy a hangfelvétel előbb készül el, mint a hozzá kapcsolódó képsor. Az utószinkron az előszinkron ellentéte. Itt a kész filmhez utólag veszik fel a hangot. Ennek oka, hogy a filmfelvétel során a tökéletes hangminőséget nem lehetett biztosítani. Jelentős utószinkron munkálat a külföldi filmek nemzeti nyelvű változatának elkészítése is. Hazánkban a külföldi filmek első szinkronizálási kísérleteit 1935-36-ban folytatták.


    www.kislexikon.hu/cimszo.php?id=243452&f=szinkron&p=elejen&s=0 - 13k
Erzsébet Czopyk
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Gusztáv Jánvári: A scratch track nem ezek valamelyike, hanem a felvételnél használt hangsáv, amin hallatszanak például a rendezői utasítások is. Mindkét szinkrontechnikánál létezik. Megpróbálom kideríteni a magyar szakkifejezést.
4 hrs
  -> ezért nem is tettem fel válasznak, csak ref-nak, hogy miamanó az előszinkron. Nem a Bán Csabának volt valami szinkronos kérdése nemrég (2-3 hónapja)? Rémlik, de nem találtam.