KudoZ home » English to Hungarian » Computers: Software

pixel interleave

Hungarian translation: összefésülés, átszövés


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pixel interleave
Hungarian translation:összefésülés, átszövés
Entered by: Csaba Ban

20:37 Aug 8, 2006
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software / medical imaging
English term or phrase: pixel interleave
egy orvosi képalkotó szoftver egyik menüpontja:
"Force RGB to Pixel Interleave"

magyarázat:
Network Manager - Image Tab -- RBG (red, blue, green) pixel data is in one of two states 'pixel interleaved' or 'planar interleaved'. If this option is selected, it performs the conversion automatically, which simplifies the colour pixel.

jobb híján a tippem:
képpont-átfedés(es)

de gyanítom, hogy van ennek elfogadott magyarítása is
Csaba Ban
Hungary
összefésülés, átszövés
Explanation:
11-11 találat az interleavinggel.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2006-08-08 21:00:09 GMT)
--------------------------------------------------

interleaving átfedés: 14

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2006-08-08 21:01:48 GMT)
--------------------------------------------------

interleaving átlapolás: 16

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2006-08-08 21:12:05 GMT)
--------------------------------------------------

közéillesztés interleaving: 11
Selected response from:

Gabor Kun
Hungary
Grading comment
köszönöm
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4l. lentapro
3képpontfedéses színábrázolás / síkfedéses színábrázolás
Gusztáv Jánvári
3összefésülés, átszövés
Gabor Kun
1képpont áttűnés/átmenetxxxsavaria


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
képpont áttűnés/átmenet


Explanation:
Abszolutcsak egy tipp :nem ez az áttünés? Bár nem tudom mit értesz átfedés alatt.Csak az átfedés szó nem épp ismerős ilyen környezetben,és néha dolgozok ilyen szoftverrel és annak magyarításával.

xxxsavaria
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
összefésülés, átszövés


Explanation:
11-11 találat az interleavinggel.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2006-08-08 21:00:09 GMT)
--------------------------------------------------

interleaving átfedés: 14

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2006-08-08 21:01:48 GMT)
--------------------------------------------------

interleaving átlapolás: 16

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2006-08-08 21:12:05 GMT)
--------------------------------------------------

közéillesztés interleaving: 11

Gabor Kun
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12
Grading comment
köszönöm

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pixel interleave / planar interleave
képpontfedéses színábrázolás / síkfedéses színábrázolás


Explanation:
Győzelem!

RGB Image Interleaving
An RGB (red, green, blue) image is a three-dimensional byte array that explicitly stores a color value for each pixel. RGB image arrays are made up of width, height, and three channels of color information. Scanned photographs are commonly stored as RGB images. The color information is stored in three sections of a third dimension of the image. These sections are known as color channels, color bands, or color layers. One channel represents the amount of red in the image (the red channel), one channel represents the amount of green in the image (the green channel), and one channel represents the amount of blue in the image (the blue channel).

Color interleaving is a term used to describe which of the dimensions of an RGB image contain the three color channel values. Three types of color interleaving are supported by IDL. In Object Graphics, an RGB image is contained within an image object where the INTERLEAVE property dictates the arrangement of the channels within the image file:

* Pixel interleaving (3, w, h) — the color information is contained in the first dimension, INTERLEAVE is set to 0.
* Line interleaving (w, 3, h) — the color information is contained in the second dimension, INTERLEAVE is set to 1.
* Planar interleaving (w, h, 3) — the color information is contained in the third dimension, INTERLEAVE is set to 2. This is also known as, image interleaving.

Alapvetően az interleaving ebben a kontextusban arra utal, hogy a színinformációt egymás utáni három bájt írja le.

Ha nagyjából jól értelmezem a fenti definíciót, akkor a pixel interleaving esetén minden egyes képpont esetén meg van adva az információ. A line interleaving esetén minden sor azonos színű szakaszokra van bontva, így nem kell minden egymás melletti azonos színű képpont színét tárolni, csak magát a színt és a szakasz hosszát. A planar interleaving ennél is tovább megy, és a téglalap alakú azonos színű területeket ábrázolja a mátrix egy-egy eleme.

A fordítási javaslataim a fenti értelmezés szerint születtek, lévén hogy magyar nyelvű anyagban nem találtam kultúrált elnevezést. Ezek csak első közelítések, aki jobbat kreál, az írja meg bátran saját javaslataként!

Kun kollega javaslataira:
* átfedés: ezt talán inkább a megjelenítésnél használják, pl. amikor arról beszélnek, hogy az alfa csatorna átfedi az RGB-értéket, esetleg amikor az interlace érzéki átfedéseket hoz létre.
* átlapolás: passz
* közéillesztés: ez az átszövés szinonimája. Szvsz akkor használják, amikor pl. az AVI formátumról beszélnek, ami összeszövi a képet és a videót.

Van még egy negyedik általános jelentése is, ez a késleltetés, pl. memory interleaving, Scan Line Interleaving. Utóbbi esetén pl. arról van szó, hogy két grafikus processzor együttműködik, és az egyik dolgozza fel a páros sorokat/pixeleket, a másik a páratlanokat.

Gusztáv Jánvári
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 65

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  juvera: Miért nem átlapolás? Szó szerint ez. "ÁTLAPOLÁS utasítás hatására a két kép pixelei közül a nagyobb kerül át az eredmény..."
11 hrs
  -> a kontextus alapján nem erről a jelentésről van szó, hanem most valami teljesen másról (képtömörítés)

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
l. lent


Explanation:
Én inkább azt gyanítom, hogy nincs neki elfogadott magyarítása.

A kályhától indulva: Ugye arról van szó, hogy egy RGB kép színe 3 alapszínből áll össze, és minden egyes képpontról meg kell mondani, hogy melyik alapszínből mennyi van benne. Ez képpontonként 3 szám, tehát az egész képre annyiszor 3, ahány pontból áll a kép, mondjuk egy n*m-es kép esetén n*m*3 szám.

Ennek az n*m*3 számnak kétféle csoportosításáról van szó a kérdésbeli szövegben. Az első esetben - pixel interleaved - pixelenként csoportosítják őket, tehát először jön az első pixel 3 színe, aztán a második pixelé stb, vagyis itt n*m darad számhármas követi egymást. A második esetben - planar interleaved - színenként csoportosítják őket, tehát először jön az első szín az összes pixelre, aztán a második szín stb., vagyis itt 3 darad szám-n*m-es követi egymást, sorry :-).

Ezt írja le kicsit pontosabban az alábbi definíció, amely épp egy Medical Imaging … című szövegből származik:

Color-by-pixel or pixel interleaving - the value for the first pixel within the plane is sent, followed by the value for the first pixel in the second plane (R1, G1, B1, R2, G2, B2, ...).

Color-by-plane or image interleaving - values for all of the first plane's pixels are sent, followed by all of the pixel values in the next plane (R1, R2, R3, ..., G1, G2, G3, ... and B1, B2, B3, ...).
http://star.pst.qub.ac.uk/idl/IDLffDicomEx_Properties.html

Alább pedig látszik, hogy ami itt image interleaving volt, azt a kérdésben szereplő planar interleave kifejezéssel is illetik:

RGB as Planar or Pixel Interleave (Color-by-plane or Color-by-pixel)
http://www.medical.philips.com/main/company/connectivity/ass...

Így tehát nem kell feltétlenül ragaszkodni az interleave szó fordításához, ki lehet indulni a color-by-pixel/color-by-plane elnevezésből is, és nem csak azért, mert angolul így is mondják, hanem azért is, mert pontosan erről van szó. Ez pedig lehet pl. szín(értékek) pixelenként vagy képpontonként, ill. (szín)síkonként vagy (szín)csatornánkét. És persze lehet mindezt cifrázni még a ragozás, a terjedelmi korlátok, a stílus és egyebek igényei szerint.

Az interleave általában valami természetes(nek vélt) sorrend felrúgását jelenti, ezért inter. Szemben az eddigiekkel, az alábbi definíció már tükrözi ezt:

Band Interleaved - the ordered mixing of lines (band interleaved by line, BIL) or pixels (band interleaved by pixels, BIP) of one or more bands with corresponding lines or pixels of other bands, to form a single image file. See Appendix 2-C.

Band Sequential (BSQ)- a sequence of image bands. A band sequential file may be formed by appending bands in sequence within a single file. See Appendix 2-C.
http://ftp.dfg.ca.gov/public/ncwap/SantaMonica/Santa Monica ...

Itt a színcsatornánkénti csoportosítás (Band Sequential) a természetes, és a pixelenkénti (valamint a kérdés szempontjából érdektelen soronkénti) az összekutyult.

Ehhez a felfogáshoz áll közelebb mindkét fordítás, amelyet találtam:

Dr. Sárközy Ferenc: Térinformatika
Formátumok, szabványok, adathálózatok, archív adatok

Többcsatornás raszteres távérzékelési jelenetek legegyszerűbb átviteli formátumai:
BIL = soronkénti csatorna befűzés,
BIP = pixelenkénti csatorna befűzés,
BIB = képenkénti csatorna befűzés

BSQ
Multispektrális képek átviteli formátuma: az egyes csatornákon felvett teljes képek egymás után következnek
http://gisfigyelo.geocentrum.hu/sarkozy_terinfo/t50.htm

Képfeldolgozás
Dr. Mucsi László
SZTE Természeti Földrajzi és Geoinformatikai Tanszék

Adattárolás
A digitális képek, …
A legtöbbször használt formátumok:
BIL - sávok soronkénti összefésülése,
BSQ - sávok egymás utáni, szekvenciális összefűzése,
BIP - sávok pixelenkénti összefésülése.
Ha a kép egyetlen sávot tartalmaz, akkor a három tárolási mód között nincs különbség.

[részletezés]
http://www.geo.u-szeged.hu/~laci/kepfeldolgozas/kepfeldolgoz...

Az elsőt nem egészen értem, de a második szerintem jó.

Ezeket az angol kifejezéseket megtaláltam még két helyen, de fordítás nélkül.

* * *

(Megjegyzés: A kérdésbeli magyarázatban a kék és a zöld fel van cserélve, a rövidítésben és a kifejtésben is.)


apro
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 28