KudoZ home » English to Hungarian » Construction / Civil Engineering

slurry wall

Hungarian translation: résfal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:slurry wall
Hungarian translation:résfal
Entered by: Péter Tófalvi

10:23 Feb 13, 2005
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
English term or phrase: slurry wall
"The shafts are carried out within 1 m thick slurry walls over 53 m; the lower part of the shafts is executed with traditional method."

Alagút szellőzőaknáiról van szó. Nem világos számomra, hogy mit ért 1 m vastag "slurry wall" alatt. A "slurry" jelent iszapot, de itt inkább cementtej értelemben használatos.

Azt még érteném, hogy az aknák falát cementtej habarccsal simítják le, de 1 m vastagságban? Így lenne belőle "cementtej fal"?
Péter Tófalvi
Hungary
öntött (beton) fal
Explanation:
Nagyon sok angol és magyar linket néztem végig, különféle technológiákat írnak le, az ilyen hosszúságot és vastagságot nem zárják ki. Ugyanis több kilométeres, hegyek gyomrában áthaladó közúti alagútakban sokszor százméteres hosszúságot is elérhetnek a függőleges szellőzőaknák, szilárdsági okokból indokolt a nagy falvastagság.

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 38 mins (2005-02-13 18:02:13 GMT)
--------------------------------------------------

Szerintem tévedés iszapra gondolni a szó hagyományos értelmében, itt betoniszapról van szó, amely persze az alkamazás függvényében tartalmaz más anyagokat is, esetleg a helyszíni talajból is. Általában sávos módszert alkalmaznak, ahol a kezdeti sávok közeit egy másik fázisban dolgozzák be a betonnal.
Selected response from:

HalmoforBT
Grading comment
Megvan.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
41 m vastag iszap, amin a szellőző aknákat keresztül kell süllyeszteni.juvera
4zagygátMeturgan
3 +1öntött (beton) falHalmoforBT
1víz(el)záró falAndras Mohay


Discussion entries: 19





  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zagygát


Explanation:
... Zagygát építése földből, helyi anyagból


    Reference: http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=zagyg%C3%A1t+&btnG=...
Meturgan
Hungary
PRO pts in category: 7
Grading comment
Köszönöm a segítséget, azért.
The asker has declined this answer
Comment: Köszönöm a segítséget, azért.

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
víz(el)záró fal


Explanation:
Talán ez lesz, esetleg cementinjektált (?).

Németül "Dichtwand" a "slurry wall".

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 50 mins (2005-02-13 16:14:09 GMT)
--------------------------------------------------

A slurry itt nem iszap!


A slurry wall is a type of wall used to build tunnels, open cuts and foundations in areas of soft earth close to open water or with a high water table. A special clamshell-shaped digger is used to excavate a hole. The hole is kept filled with slurry (a mixture of bentonite and water) at all times. Once the first hole is completed to bedrock, an adjacent hole is dug in the same manner. Eventually, once a particular length is reached, a reinforcing cage is lowered into the slurry-filled pit and the pit is filled with concrete. The concrete displaces the slurry which is recycled. On completion, digging within the slurry wall-enclosed area can proceed. To prevent the slurry wall from collapsing into the newly open area, tiebacks are installed. These are steel cables drilled through the slurry wall out into bedrock on the other side. Concrete is poured so that the cables become attached to bedrock. Once excavation is complete, construction of the structure inside the wall can begin. When completed, the structure itself prevents the slurry wall from collapsing and so the tiebacks can be removed.
http://216.239.59.104/search?q=cache:aZFA-hNDUroJ:www.search...

Slurry information
Slurry pipelines are used to transport aggregate materials by embedding them in a fluid, usually water. At the end of the pipeline, the material is dehydrated, and the aggregate is thus available. However, the water that is removed may contain environmentally hazardous materials and create an environmental problem. Typical materials that are transferred using slurry pipelines include coal, copper, iron, and phosphate concentrates, limestone, lead, zinc, nickel, bauxite and oil sands.



Andras Mohay
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Köszönöm a segítséget, azért.
The asker has declined this answer
Comment: Köszönöm a segítséget, azért.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
1 m vastag iszap, amin a szellőző aknákat keresztül kell süllyeszteni.


Explanation:
Több összefüggés hiányában így néz ki: a szöveg azt mondja, "over 53 m", "shafts", tehát 53 m távolságon keresztül több szellőzőakna. Alagútról van szó, aminek a tetején valami okból kifolyólag iszapréteg van, ami úgy néz ki, 1 m vastagságú. Tehát az aknáknak ezen keresztül kell jutniuk ahhoz, hogy elérjék az alagutat, ami lényeges kondíció. (Nem rágom a szádba, biztos tudod.)

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 34 mins (2005-02-13 14:58:17 GMT)
--------------------------------------------------

Bocs, most jöttem csak rá, hogy miért vagytok igazán fennakadva: a \"wall\" angolul nem csak függőleges (vagy azt megközelítő) falat jelent, hanem az ODE-t idézve, \"a thing regarded az a protective or restrictive barrier\". Tehát lehet pl. egy horizontális szikla réteg a talajban, vagy mint itt, iszapréteg. (Lehet elvont fogalom is, pl. \"wall of silence\".) Nekem először nem tűnt fel, mert megszoktam.

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 16 mins (2005-02-13 17:40:00 GMT)
--------------------------------------------------

Yep, nyilván igazad van, ez egy \"slurry wall\" metódussal épülő alagút, és az 53 méter is furcsa volt egy kicsit. A szellőző aknákat ajánlatos a betonozás előtt kialakítani, tehát a slurryn keresztül. Viszont ha öntött beton fal jön bele, ahhoz akkor is kell valami forma, ami szintén a slurry wall helyére kerül, azért olyan vastag. De most én akadtam fel, mert a szellőző akna függőleges, és a \"shaft\" maga is függőleges aknát jelent, és ilyen alapon a slurry megint vízszintesre kerül, amin keresztül kell jutni. Nem víz alatti alagút, ugye? És nem valami piszlicsáré kis alagutacska, hanem jókora, ugye?

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 32 mins (2005-02-13 17:56:04 GMT)
--------------------------------------------------

Ne válaszolj: a kerülőút alagútjáról van szó.

juvera
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 112
Grading comment
Köszönöm a segítséget, azért.
The asker has declined this answer
Comment: Köszönöm a segítséget, azért.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
öntött (beton) fal


Explanation:
Nagyon sok angol és magyar linket néztem végig, különféle technológiákat írnak le, az ilyen hosszúságot és vastagságot nem zárják ki. Ugyanis több kilométeres, hegyek gyomrában áthaladó közúti alagútakban sokszor százméteres hosszúságot is elérhetnek a függőleges szellőzőaknák, szilárdsági okokból indokolt a nagy falvastagság.

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 38 mins (2005-02-13 18:02:13 GMT)
--------------------------------------------------

Szerintem tévedés iszapra gondolni a szó hagyományos értelmében, itt betoniszapról van szó, amely persze az alkamazás függvényében tartalmaz más anyagokat is, esetleg a helyszíni talajból is. Általában sávos módszert alkalmaznak, ahol a kezdeti sávok közeit egy másik fázisban dolgozzák be a betonnal.

HalmoforBT
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 26
Grading comment
Megvan.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meturgan: Valószínűleg igazad van, viszont ezt a kezdeti kérdés alapján nem lehetett tudni.
1 hr
  -> köszönöm