KudoZ home » English to Hungarian » Finance (general)

tax administration + administration

Hungarian translation: adóhatóság, ...


10:20 Jul 5, 2004
English to Hungarian translations [PRO]
Law/Patents - Finance (general)
English term or phrase: tax administration + administration
Angolból fordítok egy szöveget, ahol x ország adóhatóságáról van szó, amit hol tax administration, hol pedig administration néven emlegetnek. A kérdésem: az adóhatóság / hatóság megfeleltetést alkalmazzam (merthogy másodszor csak egyszerűsít, rövidít a szöveg), vagy használjam inkább az adóhatóság / közigazgatás változatot (hiszen pl. az adókijátszás tényleg nem az adóhatóság belügye, hanem az egész közigazgatást érinti.

Hálás lennék a tippekért, előre is köszönöm!
Eva Blanar
Hungary
Hungarian translation:adóhatóság, ...
Explanation:
Számomra az *adóhatóság/hatóság* változat szimpatikusabb.
Még egy alternatíva *adóhatóság/adóhivatal*.

Amennyiben a szöveg teljes egésze adóügyi, -jogi témájú, az *adóhatóság/adóhivatal/hatóság* szinonímaként történő használata valószínűleg nem fog zavart okozni.

Egyéb változatok alkalmazhatóságának megítélése érdekében az alábbiakban inkább csak plussz infóval igyekszek szolgálni:

1) adóhatóság, -hivatal: a magyar adójogi rendszerben az APEH és "intézményeit" és a helyi önkormányzatokat foglalja magában. Az utóbbi a helyi hatáskörbe tartozó adónemek tekintetében, úgy mint gépjárműadó, kommunális adó, iparűzési adó, építményadó, stb.

2) hatóság: minden olyan szervezet, amely valamely jogszabály felhatalmazása alapján hatósági feladatköröket lát el, hatósági jogosultsággal, jogkörrel.

3) közigazgatás: bővebb, mint a hatóság. A hatósági feladatokon túlmenően szolgáltatási feladata, funkciója is van, s ez utóbbi tekintetében a hatósági *jogosítvány* hiányzik.

Összességében az 1) valószínűleg minden szövegkörnyezetben egyértelmű, a 2) szövegkörnyezetfüggő, a 3) ???. A 3) alkalmazhatósága tekintetében nem igazán tudok olyan adójogi szöveget felidézni vagy elképzelni, ahol az adóhatóság szinonímájaként alkalmazták volna, de semmi sem kizárt.

Remélem segítségedre lesznek a fentiek.


--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2004-07-09 11:57:00 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Köszönöm a pontot.
*plusz*
:-)
Selected response from:

Kathrin.B
Grading comment
Köszönöm!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3adóhatóság, ...
Kathrin.B
5adóhatóság / adóigazgatás / közigazgatásMr. George


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
adóhatóság / adóigazgatás / közigazgatás


Explanation:
Itt nagyon számít a szövegösszefüggés. Amint a "legislation"-t sokféleképpen lehet fordítani, legtöbb esetben azonban a "jogszabályok" a megfelelő, ugyanígy itt is valószínűleg általában jó az "adóhatóság", viszont magasabb fogalmi szinten az "adóigazgatás" a jó, tehát, ha nem a konkrét hatóságról van szó.
Az administration rendszerint közigazgatást jelent, de az adott (tehát itt adó-) igazgatási formának is szokásos, kissé lusta, megfelelője lehet.
Talán segít.

Mr. George

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
adóhatóság, ...


Explanation:
Számomra az *adóhatóság/hatóság* változat szimpatikusabb.
Még egy alternatíva *adóhatóság/adóhivatal*.

Amennyiben a szöveg teljes egésze adóügyi, -jogi témájú, az *adóhatóság/adóhivatal/hatóság* szinonímaként történő használata valószínűleg nem fog zavart okozni.

Egyéb változatok alkalmazhatóságának megítélése érdekében az alábbiakban inkább csak plussz infóval igyekszek szolgálni:

1) adóhatóság, -hivatal: a magyar adójogi rendszerben az APEH és "intézményeit" és a helyi önkormányzatokat foglalja magában. Az utóbbi a helyi hatáskörbe tartozó adónemek tekintetében, úgy mint gépjárműadó, kommunális adó, iparűzési adó, építményadó, stb.

2) hatóság: minden olyan szervezet, amely valamely jogszabály felhatalmazása alapján hatósági feladatköröket lát el, hatósági jogosultsággal, jogkörrel.

3) közigazgatás: bővebb, mint a hatóság. A hatósági feladatokon túlmenően szolgáltatási feladata, funkciója is van, s ez utóbbi tekintetében a hatósági *jogosítvány* hiányzik.

Összességében az 1) valószínűleg minden szövegkörnyezetben egyértelmű, a 2) szövegkörnyezetfüggő, a 3) ???. A 3) alkalmazhatósága tekintetében nem igazán tudok olyan adójogi szöveget felidézni vagy elképzelni, ahol az adóhatóság szinonímájaként alkalmazták volna, de semmi sem kizárt.

Remélem segítségedre lesznek a fentiek.


--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2004-07-09 11:57:00 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Köszönöm a pontot.
*plusz*
:-)

Kathrin.B
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Köszönöm!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Krisztina Lelik
53 mins
  -> Köszönöm.

agree  xxxdenny: kivéve, hogy plusz
1 hr
  -> Köszönöm. *Plusz* :-)

agree  HalmoforBT: Az egyes intézmény az "adóhivatal", a teljes intézményrendszer az "adóhatóság". És kivéve, hogy helyesen "pluSZ infóval igyekszeM".
2 hrs
  -> Köszönöm.*Plusz**igyekszem* legközelebb nem elvéteni. :-)