KudoZ home » English to Hungarian » General / Conversation / Greetings / Letters

physical collection

Hungarian translation: fizikai gyűjtemény


07:00 Feb 24, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: physical collection
a szövegemben digital és physical collection szerepel, vagyis van a digitalizált gyűjtemény és a kézzel fogható, fizikai valójában lévő gyűjtemény. Nos, erre a másodikra keresek valami frappáns megoldást!

köszönöm!
Dora Miklody
Hungary
Hungarian translation:fizikai gyűjtemény
Explanation:
Inkább javaslat, de különbséget kell tennünk a digitalizált és fizikailag (tehát nem virtuálisan) létező dolgok között, a tárgyi gyűjtemény hagyományosan az írásbeli dokumentumokkal/ írásos anyaggal áll szemben
Selected response from:

Istvan Nagy
Hungary
Grading comment
a múzeumi szakemberek valóban ezt használják, bár nekem is furcsa ez a megoldás, köszönöm!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2gyűjtemény
kyanzes
4 +1tárgyi gyüjtményHalmoforBT
3 +2hagyományos gyűjtemény
Krisztina Lelik
3anyagi gyüjtményxxxElevenít
3fizikai gyűjteményIstvan Nagy


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fizikai gyűjtemény


Explanation:
Inkább javaslat, de különbséget kell tennünk a digitalizált és fizikailag (tehát nem virtuálisan) létező dolgok között, a tárgyi gyűjtemény hagyományosan az írásbeli dokumentumokkal/ írásos anyaggal áll szemben

Istvan Nagy
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
a múzeumi szakemberek valóban ezt használják, bár nekem is furcsa ez a megoldás, köszönöm!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  HalmoforBT: A "fizikai gyűjtemény" keresés a fizika tudományágra utal, szembn a kémia, geológia stb. tudományágakkal. Tehát megtévesztő.
13 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
anyagi gyüjtmény


Explanation:
Simply taking the collocation from similar expressions such as anyagi támogatás and anyagi tárgy, meaning real, actual, existing - not only ethereal, imagined or virtual.

xxxElevenít
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
hagyományos gyűjtemény


Explanation:
hagyományos adathordozón őrzött gyűjtemény. Ezzel lehet megkülönbeztetni a digitális gyűjteménytől.

Pl.:
A nem hagyományos dokumentumokat említve a könyvtár állományában ma már általában nem az ikonográfiai dokumentumokra gondolunk (filmek, videofelvételek, képek, metszetek stb.), sem a hangzós anyagra (hanglemez, hangszalag stb.), hanem az elektronikus dokumentumokra.
http://www.kapocs.org/vkh07-08/05csaky.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-02-24 09:03:14 GMT)
--------------------------------------------------

vagy lehet még: nem-digitális gyűjtemény

meg kell különböztetnünk a nem-digitális (alapvetõen: nyomtatott) médiumok átírásával keletkezõ ("digitalizált") objektumokat, ill. az eleve digitális formában születõket. Az elsõ esetben a digitális könyvtárbeli archiválás szükségszerûen átírást is jelent (lásd részletesen lejjebb), a másodikban azonban ez korántsem magától értetõdõ. Hiszen egy objektum legtökéletesebb archiválása magának az eredetinek a változatlan formában való megõrzése.
http://magyar-irodalom.elte.hu/palimpszeszt/10_szam/20.htm

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-02-24 10:46:44 GMT)
--------------------------------------------------

ezek szerint a múzeumnak lesz egy tényleges gyűjteménye és egy digitalizált (nem digitális!) gyűjteménye.

Krisztina Lelik
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: itt valójában arról van szó, hogy egy múzeum teljes anyagát képekkel, kísérőszövegekkel felteszik a netre, nem volt egyértelmű a kérdésem


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Péter Tófalvi
1 hr

agree  Katarina Peters
5 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
tárgyi gyüjtmény


Explanation:
Helytörténeti tárgyi gyűjtemény. A gyűjtemény törzsanyagát főként a gimnázium „régiségtárá”-tól örökölt fegyver - és pecsétgyűjtemény alkotta. ...
www.zmmi.hu/tgym/gyujtemenyek.html


--------------------------------------------------
Note added at 7 perc (2008-02-24 07:07:34 GMT)
--------------------------------------------------

Tárgyi gyűjtemény. A gyűjtemény felelős vezetője: Fazekasné Majoros Judit ... A tárgyi gyűjtemény történeti, néprajzi tárgyakból és képzőművészeti ...
www.hermuz.hu/zemplen.htm
És még sok más link.

--------------------------------------------------
Note added at 1 óra (2008-02-24 08:32:45 GMT)
--------------------------------------------------

Helyesbítek: "tárgyi gyűjtemény"

--------------------------------------------------
Note added at 4 óra (2008-02-24 11:21:07 GMT)
--------------------------------------------------

Lehetne "valós gyűjtemény" is (nekem tkp. ez tetszene is erre), de nem található rá link.

HalmoforBT
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Istvan Nagy: a tárgyi gyűjtemény hagyományosan az írásos anyaggal szembeni megkülönböztetésre szolgál
1 hr
  -> Sztem egy levél is lehet múzeumi tárgy.

agree  Zsuzsanna Koos: Dóra információjának fényében ez is jó megoldás. A múzeum tárgyi gyűjteménye és annak digitális változata.
8 hrs
  -> köszönöm

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
gyűjtemény


Explanation:
Szövegkörnyezettől függően természetesen. Pl. Az adott esetben "a múzeum által összeállított gyűjtemény és annak digitális illusztrációja az Interneten".

Senki sem fog arra gondolni, hogy a "múzeumi gyűjtemény" nem valódi tárgyakból áll, főleg akkor nem, ha a következő sorban már "annak digitális változatáról" beszélünk.

kyanzes
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Zsuzsanna Koos: Dóra kiegészítésének fényében ez az egyik legjobb megoldás. Múzeumi gyűjtemény és annak digitalizált változata.
1 hr

agree  Balázs Sudár
1 day18 hrs