KudoZ home » English to Hungarian » Human Resources

exempt/non-exempt

Hungarian translation: nem kollektív szerződéses / kollektív szerződéses


22:44 Mar 26, 2007
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources / job type
English term or phrase: exempt/non-exempt
Egy adatlapminta egyik pontja, csak felsorolásom van:
Job type: Professional/Exempt OR Hourly/Non-Exempt.
Sajnos máshol nem jelenik meg, és egyelőre nem tudom, mire vonatkozhat. Mi alól nem mentesülnek szegény órabérben dolgozók? Vagy nagyon nem értem?
Köszönöm.
Veronika Wagner
Hungary
Hungarian translation:nem kollektív szerződéses / kollektív szerződéses
Explanation:
Tudom, hogy furcsának tűnik, de itt arról van, hogy a vezetői kategóriákba és a professzionális kategóriákba felvett dolgozókkal külön, egyedi szerződést kötnek ezért rájuk a többi órabéres dolgozókra a kollektív szerződés alapján vonatkozó előírások nem vonatkoznak, pl. heti 40 órás munka, túlóra fizetése, betegnap stb. Ezért exempt (a kollektív szerződés szabályai alól). A non-exempt az a dolgozó, aki megállapított órabérért dolgozik, tehát nem kivétel a kollektív szerződés előírásai alól. Ezért non-exempt. Ezekkel már sokszor találkoztam.

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2007-03-26 22:57:42 GMT)
--------------------------------------------------

Így van. A teljesítményértékelés sem vonatkozik az exemptre, azaz a vezetőkre és a professzionálisokra. A többi dolgozó teljesítményét meghatározott időközönként ki kell értékelni.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-03-27 00:52:50 GMT)
--------------------------------------------------

Igaz, vezetőknek is van értékelésük, csak más kritériumok alapján. A kérdező által javasolt kiemelt úgy volna jó, hogy kiemelt fizetésű és nem kiemelt fizetésű, s akkor nem kell hivatkozni sem a törvényre, sem a kollektív szerződésre.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-03-27 01:07:55 GMT)
--------------------------------------------------

Közben megtaláltam a pontos meghatározását itt: http://www.flsa.com/coverage.html
Ezért korábbi javaslataim nem használhatók. Elnézést. Megint tanultam. Ha lefordítanám, akkor azt írnám az exemptre, hogy nem FLSA-alany és a non-exmptre, hogy FLSA-alany.
Selected response from:

JANOS SAMU
United States
Grading comment
Köszönöm, nem tudok igazságosan dönteni, mindketten segítettetek, ezért a gyorsabb választ díjazom. Igazából le sem fordítottam, mert nem akartam belekeverni az USA jog kategóriáit, csak megadtam, hogy melyik kategóriába kik tartoznak.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5nem kollektív szerződéses / kollektív szerződéses
JANOS SAMU
4 -1havi fizetéses/órabéres
Katalin Horváth McClure


Discussion entries: 2





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
nem kollektív szerződéses / kollektív szerződéses


Explanation:
Tudom, hogy furcsának tűnik, de itt arról van, hogy a vezetői kategóriákba és a professzionális kategóriákba felvett dolgozókkal külön, egyedi szerződést kötnek ezért rájuk a többi órabéres dolgozókra a kollektív szerződés alapján vonatkozó előírások nem vonatkoznak, pl. heti 40 órás munka, túlóra fizetése, betegnap stb. Ezért exempt (a kollektív szerződés szabályai alól). A non-exempt az a dolgozó, aki megállapított órabérért dolgozik, tehát nem kivétel a kollektív szerződés előírásai alól. Ezért non-exempt. Ezekkel már sokszor találkoztam.

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2007-03-26 22:57:42 GMT)
--------------------------------------------------

Így van. A teljesítményértékelés sem vonatkozik az exemptre, azaz a vezetőkre és a professzionálisokra. A többi dolgozó teljesítményét meghatározott időközönként ki kell értékelni.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-03-27 00:52:50 GMT)
--------------------------------------------------

Igaz, vezetőknek is van értékelésük, csak más kritériumok alapján. A kérdező által javasolt kiemelt úgy volna jó, hogy kiemelt fizetésű és nem kiemelt fizetésű, s akkor nem kell hivatkozni sem a törvényre, sem a kollektív szerződésre.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-03-27 01:07:55 GMT)
--------------------------------------------------

Közben megtaláltam a pontos meghatározását itt: http://www.flsa.com/coverage.html
Ezért korábbi javaslataim nem használhatók. Elnézést. Megint tanultam. Ha lefordítanám, akkor azt írnám az exemptre, hogy nem FLSA-alany és a non-exmptre, hogy FLSA-alany.

JANOS SAMU
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 96
Grading comment
Köszönöm, nem tudok igazságosan dönteni, mindketten segítettetek, ezért a gyorsabb választ díjazom. Igazából le sem fordítottam, mert nem akartam belekeverni az USA jog kategóriáit, csak megadtam, hogy melyik kategóriába kik tartoznak.
Notes to answerer
Asker: Köszönöm, ezt még át kell gondolnom.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Horváth McClure: Az utolsó megjegyzés biztosan nem jó, a teljesítményértékelés nem függ attól, hogy az illető exempt vagy non-exempt. A kivétel sem kollektív szerződés alóli, hanem a törvény (FLSA) alóli kivétel.
1 hr
  -> Neked van igazad Kati. Jó, hogy felvetetted az FLSA törvényt.

neutral  Eva Blanar: olyan van, hogy exempt / non-exempt staff (talán érdemes lenne angol-angolban megkérdezni, mitől mentesek)
6 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
havi fizetéses/órabéres


Explanation:
János magyarázata majdnem tökéletes, de szerintem az nem stimmel, hogy "kollektív szerződés". Az exempt vagy non-exempt besorolás a Fair Labor Standards Act (FLSA) alóli kivételt jelent, és gyakorlatilag azt, hogy az alkalmazott órabérben dolgozik-e, vagy havi fizetésért. Ez törvény, nem hiszem, hogy ennek a kollektív szerződés a megfelelője.
Az exempt és non-exempt kategóriákról részletes ismertetés található a lent megadott címen.
A kifejezéssel különben először akkor találkoztam, amikor a saját adatlapomat töltötték ki a cégnél (itt Amerikában), rá is kérdeztem, hogy ez mi fán terem, de csak annyi volt a válasz, hogy én exempt vagyok, mert nem órabérben fizetnek. A cégnél különben nem volt sem szakszervezet, sem kollektív szerződés.
Igazából nem tudom, mi lenne a legjobb magyar fordítás, mert nem tudom, hogy milyen célra kell a magyar szöveg. Ha mondjuk egy multi magyar leányvállalatánál használják ezt az értékelőlapot, akkor teljesen felesleges lenne bármilyen olyan fordítás, ami az amerikai törvényeket belekeveri. Ebben az esetben a gyakorlati oldaláról kellene megközelíteni a dolgot, ahol csak az számít, hogy az illetőt hogyan fizetik. Ezért javasoltam a fenti megoldást
A teljesítményértékelés, mint ahogy Jánosnál jeleztem, nem áll meg a vezető pozícióknál, általában mindenkire vonatkozik, csak legfeljebb más formában, más tartalommal végzik.

--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2007-03-27 01:28:53 GMT)
--------------------------------------------------

János megjegyzése után:
Annyit változtatnék a javaslaton, hogy a havi fizetéses helyett fix fizetéses legyen, mert tényleg nemcsak havonta lehet, van, ahol kéthetente fizetik az embereket. Igaz, hogy Magyarországon ez ritka, és ha a kérdőív oda megy, akkor a havi fizetéses megfelelne, de így jobb, mert minden belefér.
Azt is tudom, hogy a fizetés csak az egyik szempont, az általam megadott címen is részletezik a többi szempontot is.
A vasúttal kapcsolatban: olvasd el mégegyszer a szöveget az általad megadott címen. A vasút, mezőgazd. és egyéb speciális esetekben az FLSA, mint olyan, eleve nem vonatkozik rájuk, tehát ott nincs olyan, hogy exempt, vagy non-exempt. Az exempt vagy non-exempt kategória csak olyan esetekben használatos, ahol az FLSA hatályos.

Amikor azt írtam fentebb, hogy "olyan fordítás, ami az amerikai törvényeket belekeveri", pontosan az "FLSA-alany" és párja megoldásra gondoltam, márminthogy azok nem használhatók. (Bár helyesek, de gyakorlati értelme nincs magyarországi alkalmazottak esetén.)


    Reference: http://www.canonprofits.org/faq/exempt.html
Katalin Horváth McClure
United States
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 58
Notes to answerer
Asker: Köszönöm, akkor ezek szerint USA jogi kategóriákról van szó. A helyzet éppen az, amit írtál, multi magyar leányvállalatának készül a fordítás. Ezért jó lenne, ha egy magyar alkalmazott számára is mondana valamit, amit odaírok. Nehéz ügy.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JANOS SAMU: Sajnos nem jó, mert pl. a vasútakon dolgozókra sem vonatkozik. Ezenkívül kéthetente vagy havonta is kaphatja a fizetését. De a fizetés csak egyik ismérv az exempt és non-exempt meghatározásánál. Lásd: http://www.flsa.com/coverage.html
33 mins
  -> Kiegészítést írtam fentebb.