KudoZ home » English to Hungarian » Human Resources

ethics and compliance program

Hungarian translation: etikai és megfelelőségi program


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ethics and compliance program
Hungarian translation:etikai és megfelelőségi program
Entered by: Péter Tófalvi

23:19 Jan 15, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources
English term or phrase: ethics and compliance program
Egy cég etikai irányelveiről van szó, ill. az elvek gyakorlati alkalmazásáról.

Az ethics világos, a compliance-t én jogkövetésnek fordítottam.
(A másik megoldás a megfelelőség lenne, de erkölcsi ügyekben nincsenek szabványok.)
Péter Tófalvi
Hungary
Etikai és megfelelőségi program
Explanation:
Az 'Etika és megfelelőség program' kifejezés helyesírása problémás. Viszont a "törvényességi program" kifejezés nem fedi le egy vallalatnál felmerülő összes követelmény betartatását, mivel csak az országban hatályos törvényi szabalyozásra utal, a vállalat belső szabályzataira nem. Az etikussági szót én is körülményesnek tartom.
Selected response from:

Zsuzsanna Koos
Hungary
Grading comment
Tudom, hogy nem lehetek Mátyás király, az igazságos, de ennek a válasznak adok pontot, és nagyon köszönöm mindenkinek a segítséget. Ha valaki haragszik rám ezért, majd legközelebb húzza meg a fülem. :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1etikussági és törvényességi program
JANOS SAMU
4 +1etikai és megfelelési programxxxzsuzsa369
4üzleti magatartási és megfelelőségi kódex/ szabályzat
SMarian
3 +1Etikai és megfelelőségi programZsuzsanna Koos
3etikai és beilleszkedési program
Gusztáv Jánvári
3 -1etika és megfelelőség program
Balázs Sudár


Discussion entries: 5





  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
etikussági és törvényességi program


Explanation:
Ebben az esetben nem csak etikáról, hanem etikusságról, azaz etikus magatartásról és üzletvitelről plusz a törvények és előírások betartásáraól van szó.

JANOS SAMU
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 96
Notes to answerer
Asker: Én az "etikussági program"-ot erőltetettnek érzem. Valaki vagy valami lehet persze etikus, de ha irányelvekről, programról, szabályokról beszélünk, akkor bőven elég az etikai (erkölcsi) jelző.

Asker: Az etika tantárgy is, de (akárcsak magyar fordítása, az erkölcs), egyben fogalom is. A megfelelés pedig személyekre is alkalmazható, gondolj csak az alkalmassági és más vizsgálatokra, ahol valaki "megfelelt" (nyilván a követelményeknek), vagy "megbukott".


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meturgan
46 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
etika és megfelelőség program


Explanation:
A compliance szerintem itt "megfelelőséget" jelent, bár az "etika és megfelelőség programra" mindössze egy példát találtam.
. Az Etika és Megfelelőség Program —. (Accenture Üzleti Etikai Kódex)

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2008-01-15 23:32:12 GMT)
--------------------------------------------------

Az etikai szabályoknak "megfelelni" lehet. Lásd pl. az adatvédelmi biztos honlapján: "etikai megfelelőségi vizsgálat"
abiweb.obh.hu/abi/index.php?menu=aktualis/allasfoglalasok/2006&dok=11280&nyomtat=1 -

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-01-16 01:56:36 GMT)
--------------------------------------------------

A kolléga megjegyzéséhez:
Lehet, hogy rossz a fordítás, de elég sokan elkövették eezt a hibát, ráadásul NEM FORDÍTÁSOKBAN. Nem "bazári oldalakról idéztem". De néhány újabb példa:
ETT KFEB a klinikai vizsgálat etikai megfelelőségének megállapítása esetén is megfontolásra javaslatokat tehet a hatáskörébe tartozó kérdésekben. (Complex Net Jogtár)
etikai szabályokat is - (a továbbiakban: megfelelőségi szabályok) be nem tartása. következtében... (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) Vég nélkül sorolhatnám.



    www.accenture.com/NR/rdonlyres/DD119F16-DB57-4236-8EE3-4916658F006E/0/Hungarian_AccentureCoBEv411.pdf -
Balázs Sudár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 52

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JANOS SAMU: Nem. Az etikai szabályokat követni is lehet, meg betartani is. Az etika filozófiai tudomány, amelyet egyetemeken is tanítanak. A talált példa rossz fordítás. A megfelelőség is rossz itt.Tárgyakra mondjuk, hogy megfelelnek. Az ember betartják a törvényeket
2 hrs
  ->  Miféle mérce létezik az adott társadalmi gyakorlat etikai megfelelõségének vagy nem-megfelelõségének eldöntésére? Mi a mérce a morális igazolhatóság számára? (Hogy filozófiai példa is legyen)

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Etikai és megfelelőségi program


Explanation:
Az 'Etika és megfelelőség program' kifejezés helyesírása problémás. Viszont a "törvényességi program" kifejezés nem fedi le egy vallalatnál felmerülő összes követelmény betartatását, mivel csak az országban hatályos törvényi szabalyozásra utal, a vállalat belső szabályzataira nem. Az etikussági szót én is körülményesnek tartom.

Zsuzsanna Koos
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tudom, hogy nem lehetek Mátyás király, az igazságos, de ennek a válasznak adok pontot, és nagyon köszönöm mindenkinek a segítséget. Ha valaki haragszik rám ezért, majd legközelebb húzza meg a fülem. :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  juvera
5 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
üzleti magatartási és megfelelőségi kódex/ szabályzat


Explanation:
Nekem tetszett az etikai és megfelelőségi program is. De ha másképp és hosszabban szeretnénk fordítani, így is szokták. Bármilyen szokatlan első ránézésre, de egy s-sel írják. Etikai kódexként rövidíteni is lehet az általam javasolt kifejezést.

SMarian
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: Abban tévedsz, hogy természetesen a cégnél van Etikai kódex, és az etikai program ennek gyakorlatba ültetésére hivatott.


10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
etikai és beilleszkedési program


Explanation:
Először arra gondoltam, a compliance lehetne az a valami, hogy a cégen belüli normákat, szabályokat, előírásokat kövesse az emberke, de lehet, hogy ha az etikával kapcsolják össze, akkor ennél "társadalmibb" dolgokat is mondanak ott, és gyakorlatilag a beilleszkedésről van szó.

Gusztáv Jánvári
Hungary
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 24

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
etikai és megfelelési program


Explanation:
Az Abbott Laboratories Üzleti Magatartási Szabályzatában következetesen "etikai és megfelelési" összetétel szerepel:

http://www.abbott.com/static/content/document/COBC_Hungarian...

Ezenkívül, úgy látom az Office Depot és a Magyar Telekom is így használja:

http://www.google.hu/search?hl=hu&inlang=pl&ie=ISO-8859-2&q=...






xxxzsuzsa369
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Krisztina Lelik
2 hrs