KudoZ home » English to Hungarian » Law (general)

public policy

Hungarian translation: közpolitika


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:public policy
Hungarian translation:közpolitika
Entered by: Eva Blanar

13:51 Feb 15, 2009
English to Hungarian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: public policy
a kérdésem az lenne, hogy ez lehet-e helyi jogrend?
az uniós anyagokban ugyanis rengetegszer fordul elő, de nagyon sokféleképpen fordítják, sima politikától közrendig, és a szövegemben éppen arról van szó, hogy mindenképpen az uniós jogszabályt kell alkalmazni, kivéve, ha ez ütközik a public policyvel.
a public policy ellenben az "ordre public" megfelelője, az pedig tulajdonképpen a nemzeti jog beállítottsága, az alkotmányosságtól az új jogszabályok megállapításáig.
szerintetek jó lenne így? vagy az már foglalt valami másra?
Eva Blanar
Hungary
közpolitika
Explanation:
Közgazdálkodás és Közpolitika Mesterszak (MA in Public Policy).web.ceu.hu/downloads/senate_minutes_06_mar13.pdf -

Összehasonlító közpolitika.( Comparative Public Policy). Aula Kiadó, Budapest, 2002. 431 oldal. (Co-author: Gyula Gulyás). ...
economics.uni-corvinus.hu/index.php?id=24729 - 25k -

“Narratív közpolitika elemzés” (“Narrative Public Policy Analysis”) in: M. Szabó, ed. Szövegvalóság: elemzések a diszkurzív és szimbolikus politikáról ...
www.mtapti.hu/CV.pdf/Boda_CV_eng.pdf - Παρόμοιες σελίδες



Boda Zsolt- Scheiring Gábor: Zöld közpolitika-befolyásolás az Európai Unióban PDF | Nyomtatás | E-mail
Politikatudományi Szemle (15.) 2006/4 pp. 41-74

BODA, ZSOLT - Scheiring, Gábor
Influencing Public Policy by Greens in the European Union
http://poltudszemle.hu/index.php?option=com_content&task=vie...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-02-15 16:40:02 GMT)
--------------------------------------------------

"A viszonylag új diszciplínának tekinthető politikatudományon belül is az egyik legfiatalabb és legdinamikusabban fejlődő tudományterület a közpolitika (public policy). Ezen ifjúkorából adódóan napjainkban is keresi helyét a politikatudományon belül, fogalmi keretei jelenleg vannak kialakulóban. Mindenesetre vizsgálódásaink szintetizáló jellege, interdiszciplináris komplexitása és a gyakorlati politikához kötöttsége nagyban alátámasztja magának a politológiának, mint önálló tudománynak a relevanciáját. (...)
Közpolitika - Szöveggyűjtemény
Rejtjel Kiadó, 2001
Szerkesztő: Pesti Sándor

http://www.szakkonyv.hu/portal.aspx/product/show/3af7a0ba-a5...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2009-02-15 17:38:19 GMT)
--------------------------------------------------

A közpolitika olyan közigazgatástani diszciplína, a közigazgatási folyamatok olyan szemléletű közelítése, amely a közigazgatási folyamatokat mint politikai folyamatokat vizsgálja, vagyis mint döntések és programok alkotásának és megvalósításának folyamatait, amelyek sok szállal kapcsolódnak a politikai rendszer működési sajátosságaihoz.

A közpolitikai szemlélet és tudományág kialakulásakor, a '60-70-es évtizedben a kutatók egy része a közpolitikát új, politológiai szupertudománynak tekintette (Dror, 1971.). Később azonban széles körben elfogadottá vált Wildavsky álláspontja, miszerint a közpolitika "alkalmazott természetű közelítés, amelynek tartalma nem definiálható a klasszikus tudományos szemlélet diszciplináris keretei között, hanem olyan ismeretkört alkot, amelynek tárgya a gyakorlati probléma és a körülmények sajátosságai szerint változik" (Wildavsky, 1979 ).

Ebben a szemléletben a közpolitika alapvető célja a kormányzati programok és akciók okainak és következményeinek elemzése, különös figyelemmel összpontosítva egyfelől a programok és akciók kialakításának és végiggondolásának, másfelől a programok és akciók megvalósításának folyamataira.

A közpolitikai szemlélet kialakulásának idején, a közpolitikai szemlélet lényegét is különbözőképpen határozták meg. Heclo például "a közpolitikában inkább cselekvések és nem-cselekvések sorozatát látja, mintsem specifikus döntéseket és akciókat" (Heclo, 1972.). Később David Easton meghatározása is nagyhatásúvá vált, miszerint a közpolitika "értékorientált döntések és akciók láncolatát tartalmazza" (Easton, 1953.). Jenkins ezen a szemléleti nyomvonalon haladva határozta meg a közpolitika lényegét. Eszerint a közpolitika lényegében "egymással összefüggésben lévő döntésekből és a hozzájuk kapcsolódó cél- és eszközrendszerből áll, amelyet sajátos helyzetekben valósítanak meg" (Jenkins, 1978.).

www.ektf.hu/tanszek/politologia/Bev a kozpoli.doc -
Selected response from:

Krisztina Lelik
Greece
Grading comment
na, úgy látom, új kifejezés jelent meg... mindenkinek köszönöm!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5közpolitika
Krisztina Lelik
4 +2közérdekxxxhollowman
4uralkodó jogi felfogásZsuzsa Berenyi
2 -1tagállamok belső jogrendjeVitta8


Discussion entries: 2





  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
uralkodó jogi felfogás


Explanation:
Ez szerintem egybevág a "helyi jogrend" gondolatoddal.

Zsuzsa Berenyi
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
tagállamok belső jogrendje


Explanation:
Bizonytalan vagyok, mert maga a kifejezés szó szerint fordítva nem ez, a hozzáfűzött magyarázatodnak viszont megfelel. Az általad javasolt "helyi"-ről a "helyhatósági", "önkormányzati" szint jut eszembe (legalább is nekem).
A hivatkozott szöveg egyébként még a "belső jog" kifejezést is használja.


Example sentence(s):
  • Közösségi jog viszonya a tagállamok belső jogrendjéhez

    Reference: http://www.nepfoiskola.hu/ppkevj/dokumentumok/eutanulmanyok/...
Vitta8
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Krisztina Lelik: ez az "internal legal systems of the MS"
15 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
közpolitika


Explanation:
Közgazdálkodás és Közpolitika Mesterszak (MA in Public Policy).web.ceu.hu/downloads/senate_minutes_06_mar13.pdf -

Összehasonlító közpolitika.( Comparative Public Policy). Aula Kiadó, Budapest, 2002. 431 oldal. (Co-author: Gyula Gulyás). ...
economics.uni-corvinus.hu/index.php?id=24729 - 25k -

“Narratív közpolitika elemzés” (“Narrative Public Policy Analysis”) in: M. Szabó, ed. Szövegvalóság: elemzések a diszkurzív és szimbolikus politikáról ...
www.mtapti.hu/CV.pdf/Boda_CV_eng.pdf - Παρόμοιες σελίδες



Boda Zsolt- Scheiring Gábor: Zöld közpolitika-befolyásolás az Európai Unióban PDF | Nyomtatás | E-mail
Politikatudományi Szemle (15.) 2006/4 pp. 41-74

BODA, ZSOLT - Scheiring, Gábor
Influencing Public Policy by Greens in the European Union
http://poltudszemle.hu/index.php?option=com_content&task=vie...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-02-15 16:40:02 GMT)
--------------------------------------------------

"A viszonylag új diszciplínának tekinthető politikatudományon belül is az egyik legfiatalabb és legdinamikusabban fejlődő tudományterület a közpolitika (public policy). Ezen ifjúkorából adódóan napjainkban is keresi helyét a politikatudományon belül, fogalmi keretei jelenleg vannak kialakulóban. Mindenesetre vizsgálódásaink szintetizáló jellege, interdiszciplináris komplexitása és a gyakorlati politikához kötöttsége nagyban alátámasztja magának a politológiának, mint önálló tudománynak a relevanciáját. (...)
Közpolitika - Szöveggyűjtemény
Rejtjel Kiadó, 2001
Szerkesztő: Pesti Sándor

http://www.szakkonyv.hu/portal.aspx/product/show/3af7a0ba-a5...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2009-02-15 17:38:19 GMT)
--------------------------------------------------

A közpolitika olyan közigazgatástani diszciplína, a közigazgatási folyamatok olyan szemléletű közelítése, amely a közigazgatási folyamatokat mint politikai folyamatokat vizsgálja, vagyis mint döntések és programok alkotásának és megvalósításának folyamatait, amelyek sok szállal kapcsolódnak a politikai rendszer működési sajátosságaihoz.

A közpolitikai szemlélet és tudományág kialakulásakor, a '60-70-es évtizedben a kutatók egy része a közpolitikát új, politológiai szupertudománynak tekintette (Dror, 1971.). Később azonban széles körben elfogadottá vált Wildavsky álláspontja, miszerint a közpolitika "alkalmazott természetű közelítés, amelynek tartalma nem definiálható a klasszikus tudományos szemlélet diszciplináris keretei között, hanem olyan ismeretkört alkot, amelynek tárgya a gyakorlati probléma és a körülmények sajátosságai szerint változik" (Wildavsky, 1979 ).

Ebben a szemléletben a közpolitika alapvető célja a kormányzati programok és akciók okainak és következményeinek elemzése, különös figyelemmel összpontosítva egyfelől a programok és akciók kialakításának és végiggondolásának, másfelől a programok és akciók megvalósításának folyamataira.

A közpolitikai szemlélet kialakulásának idején, a közpolitikai szemlélet lényegét is különbözőképpen határozták meg. Heclo például "a közpolitikában inkább cselekvések és nem-cselekvések sorozatát látja, mintsem specifikus döntéseket és akciókat" (Heclo, 1972.). Később David Easton meghatározása is nagyhatásúvá vált, miszerint a közpolitika "értékorientált döntések és akciók láncolatát tartalmazza" (Easton, 1953.). Jenkins ezen a szemléleti nyomvonalon haladva határozta meg a közpolitika lényegét. Eszerint a közpolitika lényegében "egymással összefüggésben lévő döntésekből és a hozzájuk kapcsolódó cél- és eszközrendszerből áll, amelyet sajátos helyzetekben valósítanak meg" (Jenkins, 1978.).

www.ektf.hu/tanszek/politologia/Bev a kozpoli.doc -

Krisztina Lelik
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 32
Grading comment
na, úgy látom, új kifejezés jelent meg... mindenkinek köszönöm!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Balázs Sudár
4 hrs
  -> köszönöm!

agree  juvera
7 hrs
  -> köszönöm!

agree  Agnes Kolontary
14 hrs
  -> köszönöm!

agree  Tradeuro Language Services
14 hrs
  -> köszönöm!

agree  Iosif JUHASZ
14 hrs
  -> köszönöm!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
közérdek


Explanation:
Jenei György
ADALÉKOK A PUBLIC POLICY SZEMLÉLET ÉRTELMEZÉSÉHEZ
http://www.nemzetierdek.hu/download/1/Jenei.pdf


--------------------------------------------------
Note added at 1 óra (2009-02-15 15:25:34 GMT)
--------------------------------------------------

Lásd még:
http://tinyurl.com/as6eg2


--------------------------------------------------
Note added at 18 óra (2009-02-16 07:53:20 GMT)
--------------------------------------------------

"mindenképpen az uniós jogszabályt kell alkalmazni, kivéve, ha ez ütközik a public policyvel"

Értelemszerűen „érdekről", mégpedig „közérdekről” van szó.

A "közpolitika" - jogi környezetben - nehezen értelmezhető megoldásnak tűnik.


xxxhollowman
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  twelverainbow: Ez a pontos magyar megfelelője. Vagyis az uniós jogszabály addig követendő, amig ez nem ellenkezik a közérdekkel.
3 hrs
  -> Köszönöm!

agree  xxxkriszti_214
4 days
  -> Köszönöm!