KudoZ home » English to Hungarian » Law (general)

class-action lawsuit

Hungarian translation: csoportos kereset


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:class-action lawsuit
Hungarian translation:csoportos kereset
Entered by: Daniel Pankovics

09:44 Apr 3, 2004
English to Hungarian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: class-action lawsuit
A szövegkörnyezet alapján egy bizonyos cég által megkárosított emberek közösen indítanak pert. Mi ez magyarul?
Krisztina Lelik
Greece
csoportos kereset
Explanation:
Csoportos kereset, az alábbi linkekben megtalálhatod az angol definíciót is és a magyar kifejezést is.

A másodikban az "Ítélet az amerikai dohánygyárak ellen" című bekezdésben találod a kifejezést.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 22 mins (2004-04-03 11:06:56 GMT)
--------------------------------------------------

Még egy link mely tartalmazza a csoportos keresetet:
http://www.origo.hu/nagyvilag/20020717csoportos.html
Selected response from:

Daniel Pankovics
Grading comment
Köszönöm szépen a segítséget
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4csoportos keresetDaniel Pankovics
5csoportper
Ildiko Santana
4csoportos perxxxHungi
4 -1osztálykeresetxxxdenny


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
csoportos per


Explanation:
Szerintem ez. A definíciója: "a legal proceeding in which persons representing interests common to a large group participate as representatives of the group or class."

xxxHungi
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 24

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
osztálykereset


Explanation:
"Az európai jogrendszerekben nem ismeretes az Egyesült Államokban szokásos "osztálykereset" (class action), amelynek az a lényege, hogy aki egyszer már megítélt ügyhöz hasonló panasszal áll el?, annak nem kell végighaladnia az egész bizonyításon még egyszer, hanem elég csupán azt bizonyítania, hogy maga is hasonló cip?ben járt."
http://index.hu/gazdasag/vilag/bewag0809


xxxdenny
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 48

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Daniel Pankovics: Tartok tőle, hogy az index ezen idézett cikke kissé keveri a precedens jog felhasználásával kapcsolatos pereket és a csoportkeresetet. A következő link tartalmazza az osztálykereset definícióját: http://www.mek.iif.hu/porta/szint/egyeb/lexikon/pallas/html
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
csoportos kereset


Explanation:
Csoportos kereset, az alábbi linkekben megtalálhatod az angol definíciót is és a magyar kifejezést is.

A másodikban az "Ítélet az amerikai dohánygyárak ellen" című bekezdésben találod a kifejezést.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 22 mins (2004-04-03 11:06:56 GMT)
--------------------------------------------------

Még egy link mely tartalmazza a csoportos keresetet:
http://www.origo.hu/nagyvilag/20020717csoportos.html


    Reference: http://www.lectlaw.com/def/c044.htm
    Reference: http://www.hhrf.org/nepujsag/99jul/9nu0710.htm
Daniel Pankovics
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Köszönöm szépen a segítséget

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Csaba Ban: lásd még az "Erin Bronkovich" c. filmet
14 mins

agree  perke
1 hr

agree  gagi
3 hrs

agree  Eva Blanar
8 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
csoportper


Explanation:
US angol: Class Action vagy Class Suit vagy Class Action (Law) Suit;
Magyar: Csoportper
Latin: Actio Popularis

Egy csoport altal inditott per / kereset, pl. a telefon tarsasag minden elofizetoje a telefontarsasag ellen, vagy a holocaust aldozatok pere svajci maganbankok ellen.

"... elmondta, hogy az általa Ausztráliában indított per az angol-amerikai jogrendszerben jólismert ún. csoportper (class action), amelybe bármely magyar állampolgár felperesként bármikor beléphet, vagy annak képviseletét a jelenlegi felperes halála esetén átveheti."

"A jelen értesítés fontos információkat tartalmaz azokról a jogokról, amelyekkel Ön egy csoportper (egy adott
csoportba tartozó személyekkel kapcsolatos per) javasolt 1,25 milliárd dolláros Rendezése keretében rendelkezhet..."

Ildiko Santana
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 225