KudoZ home » English to Hungarian » Management

contingent worker

Hungarian translation: állományon kívüli munkavállalók


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:contingent worker
Hungarian translation:állományon kívüli munkavállalók
Entered by: Krisztina Kotai

22:57 Jun 27, 2007
English to Hungarian translations [PRO]
Management
English term or phrase: contingent worker
Contract, temporary and other contingent workers who are not on the Company payroll.

Hogy lehetne a kifejezést a szerződéses és ideiglenes munkaviszonytól megkülönböztetni?
Krisztina Kotai
Hungary
állományon kívüli munkavállalók
Explanation:
A kulcskifejezés "not on company payroll", tehát nem állnak vállalati állományban. Egy cég foglalkoztathat valakit hetente 4 órára is (részidős) és az állományhoz tartozhat, vagy pl. cseresznyeszedési idényben idénymunkásokat, akik szintén lehetnek egy hónapig a vállalat állományában, de a contingent worker, az a munkavállaló, akit nem vállalati bérezés formájában fizetnek, mert nem része az állománynak. Sokat foglalkoztattam ilyet, és tapasztalatból tudom.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2007-06-29 01:36:31 GMT)
--------------------------------------------------

Nem tudom, hogy hogyan válaszoljak Katalin válaszára, ezért választottam ezt a módot. Katalin rosszul gondolod. Én 11 évig voltam egy vállalat igazgatója az USA-ban és nagyon jól ismerem ezeket a fogalmakat. Minden hónapban jelentést kell küldeni a hatóságoknak, hogy hányan voltak állományban (on company payroll), mert ennek alapján állapítják meg a munkaadói hozzájárulást, a munkanélküli segélyalap-hozzájárulást, stb. és ha valaki csak egyetlen napot vagy ha fél napot dolgozott is a cégnél és a BÉRALAP-ból fizettük, az már állományban volt. A szerződéses dolgozókat és a bérelt munkaerőt sohasem a béralapból fizettük, hanem számla alapján az erre a kategóriára meghatározott költségkeretből és ezekre adót és munkaadói hozzájárulást nem fizettünk, mert vagy saját maguk, vagy a küldő ügynökség fizette utánuk (természetesen ez bele volt kalkulálva a nekünk leszámlázott összegbe). Olyan kategória nincs is, hogy állandó alkalmazott, hanem van teljes időben és részidőben foglalkoztatott alkalmazott. Az évente egy hónapra felvett idénymunkások is ugyanúgy állományban voltak mint az, aki egész évben ott dolgozott heti negyven órát, mert mind a kettőt a béralapból fizettük. Bérmunkásokként foglalkoztattuk volna őket és más költségforrásból fizetjük a munkabérüket, de az adott esetben ez kevésbé lett kedvező a vállalatnak vagy a dolgozónak.
Selected response from:

JANOS SAMU
United States
Grading comment
Köszönöm a választ!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1állományon kívüli munkavállalók
JANOS SAMU
4nem állandó
Katalin Horváth McClure
4alkalmi/eseti munkaerő
Gusztáv Jánvári
4 -1eseti megbízási szerződés alapján dolgozó/teljesítő/megbízott
Erzsébet Czopyk
3feltételes munkaerő
Levente Bodrossy Dr.


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
feltételes munkaerő


Explanation:
javaslat

Levente Bodrossy Dr.
Native speaker of: Hungarian

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
alkalmi/eseti munkaerő


Explanation:
Még két javaslat

Gusztáv Jánvári
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 24

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
eseti megbízási szerződés alapján dolgozó/teljesítő/megbízott


Explanation:
mint pl. nálunk azok a fordítók, akiknek nincsen keretszerződésük vagy nincsen vállalkozói igazolványuk, mert részükre csak ún. eseti megbízási szerződés alapján tudunk fizetni


    www.szmm.gov.hu/main.php?folderID=13894&articleID=22399&ctag=articlelist&iid=1 - Hasonló oldalak
Erzsébet Czopyk
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Katalin Horváth McClure: Az a contract worker (a felsorolás első eleme a kérdésben).
7 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
állományon kívüli munkavállalók


Explanation:
A kulcskifejezés "not on company payroll", tehát nem állnak vállalati állományban. Egy cég foglalkoztathat valakit hetente 4 órára is (részidős) és az állományhoz tartozhat, vagy pl. cseresznyeszedési idényben idénymunkásokat, akik szintén lehetnek egy hónapig a vállalat állományában, de a contingent worker, az a munkavállaló, akit nem vállalati bérezés formájában fizetnek, mert nem része az állománynak. Sokat foglalkoztattam ilyet, és tapasztalatból tudom.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2007-06-29 01:36:31 GMT)
--------------------------------------------------

Nem tudom, hogy hogyan válaszoljak Katalin válaszára, ezért választottam ezt a módot. Katalin rosszul gondolod. Én 11 évig voltam egy vállalat igazgatója az USA-ban és nagyon jól ismerem ezeket a fogalmakat. Minden hónapban jelentést kell küldeni a hatóságoknak, hogy hányan voltak állományban (on company payroll), mert ennek alapján állapítják meg a munkaadói hozzájárulást, a munkanélküli segélyalap-hozzájárulást, stb. és ha valaki csak egyetlen napot vagy ha fél napot dolgozott is a cégnél és a BÉRALAP-ból fizettük, az már állományban volt. A szerződéses dolgozókat és a bérelt munkaerőt sohasem a béralapból fizettük, hanem számla alapján az erre a kategóriára meghatározott költségkeretből és ezekre adót és munkaadói hozzájárulást nem fizettünk, mert vagy saját maguk, vagy a küldő ügynökség fizette utánuk (természetesen ez bele volt kalkulálva a nekünk leszámlázott összegbe). Olyan kategória nincs is, hogy állandó alkalmazott, hanem van teljes időben és részidőben foglalkoztatott alkalmazott. Az évente egy hónapra felvett idénymunkások is ugyanúgy állományban voltak mint az, aki egész évben ott dolgozott heti negyven órát, mert mind a kettőt a béralapból fizettük. Bérmunkásokként foglalkoztattuk volna őket és más költségforrásból fizetjük a munkabérüket, de az adott esetben ez kevésbé lett kedvező a vállalatnak vagy a dolgozónak.

JANOS SAMU
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16
Grading comment
Köszönöm a választ!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  juvera
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nem állandó


Explanation:
Talán ez jó lesz, mert az a lényeg, hogy nincs állandó munkaviszonya.

--------------------------------------------------
Note added at 16 óra (2007-06-28 15:19:59 GMT)
--------------------------------------------------

Az állomány vs. állandó munkaviszony kérdéséhez:
Én úgy értelmezem, hogy egy vállalat állománya azon dolgozók összessége, akik állandó munkaviszonyban vannak a cégnél. Ezeket a bérlistáról fizetik. A szerződéses munkavállalók a contract workers, az ideiglenesek meg a temporary, de ez nem is volt a kérdés része.
Az idénymunkások nem rendelkeznek állandó munkaviszonnyal, és szerintem nem is tekintik őket az állomány részének.

Lásd pl. ezt a cikket a BKV-ról, ahol az állomány és az állandó munkaviszonnyal rendelkezők fogalmát szinonímaként használják:
"A BKV állománya az elmúlt 15 évben a felére csökkent, ugyanakkor a reorganizáció legkényesebb kérdése, hogy hány embert bocsátanak el ...
...A BKV tavaly 13 500 dolgozót foglalkoztatott; ebből csak ezren nem voltak állandó munkaviszonyban.
...A 12 500 alkalmazottból 4500-4500 a járművezető és a fizikai munkás."
http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&i...

Szóval szerintem az "állandó munkaviszonnyal nem rendelkező" és az "állományon kívüli munkavállaló" ugyanazokat az embereket jelenti.

--------------------------------------------------
Note added at 1 nap3 óra (2007-06-29 02:31:23 GMT)
--------------------------------------------------

Megtaláltam végre a Munka Törvénykönyvének szövegét: http://www.mkfe.hu/dokumentumok/MT.pdf

Ezt elolvasgatva azt látom, hogy az "állomány" szó egyáltalán nem szerepel benne, kivéve a nyugállomány és a táppénzes állomány kifejezéseket. Ellenben a "munkaviszony" leírásának elolvasása igen tanulságos volt. Számomra az derült ki belőle, hogy maga a "munkaviszony" szó az, ami azt jelenti, hogy az a dolgozó, akinek "munkaviszonya van", azt a cég béralapból fizeti, és fizeti utána a hozzájárulásokat is.
A munkaviszony lehet határozott (X ideig, dátumig) és határozatlan idejű (a szerződés felbontásáig). Az "állandó munkaviszony" kifejezés nem szerepel a törvényben sehol sem, viszont a köznyelvben teljesen elfogadott, és azt gondolom, hogy a határozatlan idejű munkaviszonyra vonatkozik. Vagyis azt mondják, hogy Józsinak állandó munkaviszonya van az XY cégnél, vagyis addig ott dolgozik, amíg önszántából ki nem lép, vagy ki nem rúgják.
Ezért amit fentebb írtam, miszerint "az 'állandó munkaviszonnyal nem rendelkező' és az 'állományon kívüli munkavállaló' ugyanazokat az embereket jelenti", így, ilyen formában nem igaz.

Visszatérve az eredeti kérdésre: "Contract, temporary and other contingent workers who are not on the Company payroll. Hogy lehetne a kifejezést a szerződéses és ideiglenes munkaviszonytól megkülönböztetni?"
A mondat azt mondja (a közepét most kihagyva), hogy azok a szerződéses és ideiglenes munkavállalók, akik nincsenek a bérlistán - így nem mondhatjuk, hogy szerződéses, ill. ideiglenes munkaviszonyuk van, mert a Munka Törvénykönyvének értelmezése szerint akinek "munkaviszonya" van, azt a béralapból fizetik.
Szóval a kérdésben szereplő "szerződéses munkaviszony" és "ideiglenes munkaviszony" nem jó ide, mert a "munkaviszony" feltételezné, hogy a béralapból fizetik őket.
A logikát követve a "who are not on the Company payroll" a "munkaviszonnyal nem rendelkező" emberekre vonatkozik.


Katalin Horváth McClure
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  János Kohl
6 hrs

disagree  JANOS SAMU: Nem erről van szó. A contingent worker esetében nem az állandóság vagy a részidősség számít, hanem az, hogy nem tagja az állománynak. A meghatározásban ott áll, hogy not on Company payroll. Az idénymunkások sem állandóak, de állományban (payroll) lehetnek
8 hrs
  -> Én azt gondolom, hogy azok vannak állományban, akik állandó munkaviszonnyal rendelkeznek. Mindegy, hogy az állandó munkaviszony részidős, vagy teljes, én nem erről írtam. Többet fent.