KudoZ home » English to Hungarian » Mechanics / Mech Engineering

Slip clutch mechanism

Hungarian translation: csúszó tengelykapcsoló


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Slip clutch mechanism
Hungarian translation:csúszó tengelykapcsoló
Entered by: HalmoforBT

12:09 Apr 1, 2004
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: Slip clutch mechanism
This unit contains a slip clutch that causes the gears between the motor and drill bit to slip when an excessive load is suddenly applied. The slip clutch protects the unit from a large violent reaction the load might cause.

Egy furorol van szo, ha minden igaz.
S.O.S kellene
Ivan Frankovics
Hungary
csúszó tengelykapcsoló
Explanation:
Ilyen tengelykapcsoló (kuplung) van mindannyiunk gépkocsijában, ezért tudunk pl. emelkedőkön fék nélkül is egyhelyben állni. Nem igényel külön irodalmi magyarázatot, de ha kell, könnyen lehet találni.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2004-04-01 12:31:46 GMT)
--------------------------------------------------

Azért megnéztem a Google keresővel \"slip clutch\" megadásával, 11800 találatot kaptam, rögtön az elején egy LEGO-ból épített, videobemutatóst: http://www.rec.ri.cmu.edu/education/multimedia/slip.mpg

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 20 hrs 17 mins (2004-04-04 08:27:10 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Székány Andrástól krdezem, hogy miért lenne veszélyben annak a jogosítványa, aki csúszó kuplungot használ. Egy rendőrnek teljesen mindegy, hogy mitől ll egy autó, ha állnia kell, mert a forgalom nem engedi továbbhaladni. A tanulóvezetőt pedig megdícséri az oktatója, hogy már ezt a fogást is elsajátította, amely a technikai minimumok közé tartozik, ezért külön oktatják is. De azért, ugye, nincs köztünk harag.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 20 hrs 19 mins (2004-04-04 08:28:50 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Persze *kérdezem* és *áll* (úgy látszik, kihagy a tasztatúrám).
Selected response from:

HalmoforBT
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Túlterhelés-védő v. biztonsági tengelykapcsolóxxxHungi
5 +1csúszó tengelykapcsolóHalmoforBT
4 +1---
Andras Szekany


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
slip clutch mechanism
Túlterhelés-védő v. biztonsági tengelykapcsoló


Explanation:
Ez abban különbözik a gk-ban használt tk-tól, hogy a túlterhelés hatására magától megcsúszik, és így védi meg a szerkezetet, míg a gk-nál az emberi beavatkozás a fokozatváltásnál történő szét- és összekapcsolás fokozatosságát biztosítja.

xxxHungi
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 190

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  HalmoforBT: A *biztonsági tengelykapcsoló*-val alapjában véve egyetértek, de nem okvetlenül a megcsúszás elvét használja mindegyik fajtája. A gk. kuplungja is megcsúszhat túlzott terhelés esetén, pl. nagyon meredek (>18%) emelkedőn, vagy tévedésből visszaváltáskor.
2 days19 hrs

16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
slip clutch mechanism
csúszó tengelykapcsoló


Explanation:
Ilyen tengelykapcsoló (kuplung) van mindannyiunk gépkocsijában, ezért tudunk pl. emelkedőkön fék nélkül is egyhelyben állni. Nem igényel külön irodalmi magyarázatot, de ha kell, könnyen lehet találni.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2004-04-01 12:31:46 GMT)
--------------------------------------------------

Azért megnéztem a Google keresővel \"slip clutch\" megadásával, 11800 találatot kaptam, rögtön az elején egy LEGO-ból épített, videobemutatóst: http://www.rec.ri.cmu.edu/education/multimedia/slip.mpg

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 20 hrs 17 mins (2004-04-04 08:27:10 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Székány Andrástól krdezem, hogy miért lenne veszélyben annak a jogosítványa, aki csúszó kuplungot használ. Egy rendőrnek teljesen mindegy, hogy mitől ll egy autó, ha állnia kell, mert a forgalom nem engedi továbbhaladni. A tanulóvezetőt pedig megdícséri az oktatója, hogy már ezt a fogást is elsajátította, amely a technikai minimumok közé tartozik, ezért külön oktatják is. De azért, ugye, nincs köztünk harag.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 20 hrs 19 mins (2004-04-04 08:28:50 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Persze *kérdezem* és *áll* (úgy látszik, kihagy a tasztatúrám).

HalmoforBT
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 313

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  texlazar: Vagy csúszó kuplung. www.modell.hu/radiobeal.html (ez is modell...)
34 mins
  -> Köszönöm, de a kuplung nem irodalmi, még műszaki szövegben sem, igaz, a tengelykapcsoló szó nagyon hosszú, ezért élő beszédben tényleg csak a kuplung szó használatos.

neutral  Andras Szekany: hát, kedves HalmoforBT, a jogosítványod elég nagy veszélyben van - ha Te csúszó kupplunggal tartod meg a gépedet a lejtőn, meg még a javítási számlád se lesz piciny - nem mondom, a felüljárón meg lehet tartani csúsztatott kuplunggal is -
2 days19 hrs
  -> Amikor egy felüljárón felfelé araszol a sor, mindig csúsztatott kuplunggal tartom meg a kocsit fékezés helyett (évtizedek óta). Ez nem hiba, hanem innen is ismerszik meg, hogy már nem kezdő egy vezető. Ez nem árt különösebben egy jó tengelykapcsolónak.

2 days20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
slip clutch mechanism
---


Explanation:
nem fér be a válaszom az oda való lyukba (maszk)
szóval, a felüljárón állsz, és az előírás szerinti kézifék helyett a kupplungot csósztatod, megoldásnak ez is megoldás, de én nem tenném.
A Kresz valami olyat ír, hogy ha meg kell állnod, és a gépjárművet visszagurulás ellen biztosítani, erre a kézifék szolgál - persze, én se húznám be valszeg a kéziféket, de ebben a helyzetben, a felüljárón nem dögleszteném a kupplungomat - bár nagyon elegáns, hogy "már ezt is" tudja az ember -viszont, ha balesetet okoztál, akkor imho ezzel el is buknád a helyzetet
tény, a felüljárón, az araszoló kocsisorban néha nem lehet mást tenni - de elvileg ez a legrosszabb megoldás
olyan meg nincs, hogy a jó tengelykapcsolót lehet csúsztatni - lehet, de még a legjobbnak sem használ - még akkor se, ha pont erre találták ki

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 20 hrs 46 mins (2004-04-04 08:56:32 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

helyesírás = 1 bocsi, csúsztatod
most jut eszembe: a lejtőn = felüljárón történő elindulás technológiai előírása szerint, kézifék behúz, váltó sebességbe, kézifék lassan kienged, közbe kupplung csúsztat - valahogy így
nekem automatám van 10 éve, az azér más, de még emlékszem a trabantra meg a ladára

Andras Szekany
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 459

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  HalmoforBT: Mindkettőnknek igaza van, illetve ízlés dolga. A kézifék behúzása csak tartós megállás (pl. piros lámpa emelkedőn) esetére való, a neve is hivatalosan "rögzítőfék". De, mint írtam, *araszoló* kocsisorban állandóan huzigálni....?
25 mins