KudoZ home » English to Hungarian » Medical: Instruments

instrumentation

Hungarian translation: instrumentárium (alkalmazása)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:instrumentation
Hungarian translation:instrumentárium (alkalmazása)
Entered by: Balázs Sudár

15:27 Feb 22, 2009
English to Hungarian translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / implant
English term or phrase: instrumentation
Egyik ellenjavallat csigolyatest implantátum esetén. Ebben a mondatban: Severe osteoporisis or insufficient bone densitiy, which in the medical opinion of the physician precludes surgery or contraindicates instrumentation.
Mi itt a helyes magyar szó?
Nagyon köszönöm előre is.
Dr. Janos Annus
Hungary
instrumentárium (alkalmazása)
Explanation:
Spinal instrumentation is a method of straightening and stabilizing the spine after spinal fusion, by surgically attaching hooks, rods, and wire to the spine in a way that redistributes the stresses on the bones and keeps them in proper alignment.

http://www.healthatoz.com/healthatoz/Atoz/common/standard/tr...

Az elmerevítõ mûtétek során az utóbbi évtizedekben nagyon gyakran alkalmazunk különféle belsõ rögzítõ eszközöket, remélve, hogy a beültetett implantátum elõsegíti a csontos fúzió kialakulását. A gerinc instrumentáriumok alkalmazásának alapkoncepciója az adott gerincszakasz túlzott mozgásoktól való védelme a csontgraft beépüléséig. Ezen megközelítés szerint az implantátum rigiditása alapvetõ jelentõségû a mûtét kimenetele szempontjából. Ezért került kifejlesztésre az igen jó csigolyarögzítést eredményezõ transpedicularis csavarozási technika (Roy-Camille) (1, 2, 6, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 24, 26, 30). A transpedicularis csavarok összekötõ elemeinek rigiditása határozza meg ezután a beültetett rendszer merevségét. Az implantátumok optimális rigiditása azonban mindeddig nem ismert ..
http://www.vitalitas.hu/olvasosarok/online/traumatologia/200...

A beültető instrumentárium szett a letisztult, pragmatikus implantációs technikát jól szolgálja, Primer szárakhoz álljon rendelkezésre revíziós protézis

http://www.dgmarket.com/eproc/np-notice.do?noticeId=2142431

--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2009-02-22 18:26:10 GMT)
--------------------------------------------------

Ld. Annyit módosítanék a válaszon, hogy az instrumentárium alkalmazása helyett instrumentáció a javaslatom.

"dekompenzáció javításának, a postoperatív dekompenzáció elkerülésének kulcsa a fúziós szintek megfelel! kiválasztásában rejlik. Különösen az alsó instrumentálandó végcsigolya kiválasztása nehéz, hiszen minél több mobilis szegmentumot kell meg!rizni a postoperatív degeneratív szöv!dmények megel!zése miatt, ugyanakkor elegend!en sok szegmentumot kell elmerevíteni a postoperatív dekompenzáció elkerülése céljából. Az instrumentáció alsó határának kiválasztásában annak ellenére nem a King-féle
kritériumokat használjuk, hogy ez a legelterjedtebb.

https://www.doki.net/tarsasag/ortoped/upload/ortoped/documen...

--------------------------------------------------
Note added at 3 óra (2009-02-22 19:19:09 GMT)
--------------------------------------------------

Cotrel-Dubousset instrumentation uses hooks and rods in a cross-linked pattern to realign the spine and redistribute the biomechanical stress. The main advantage of Cotrel-Dubousset instrumentation is that, because of the extensive cross-linking, the patient may have to wear a cast or brace after surgery. The disadvantage is the complexity of the operation and the number of hooks and cross-links that may fail.

http://www.healthatoz.com/healthatoz/Atoz/common/standard/tr...

A Cotrel-Dubousset Instrumentáció első hazai esetei

http://sunny.eski.hu:8080/cgi-bin/w1.sh?session=619234798&in...
Selected response from:

Balázs Sudár
Hungary
Grading comment
Nagyon köszönöm, a sok véleményt is. Ez látszik a hivatalosnak, mint korábban is írtam.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4instrumentárium (alkalmazása)
Balázs Sudár
4orvosi műszerek használata
Katalin Szilárd


Discussion entries: 14





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
orvosi műszerek használata


Explanation:
Szerintem az orvosi műszerek (medical instruments) használatára vonatkozik. A szövegben: ha az orvosi műszerek használata ellenjavallt (kontraindikált).

Katalin Szilárd
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 160

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Horváth McClure: Ebben a szövegkörnyezetben (az adott mondatban) ez túlságosan tág fogalom lenne. Az orvosi műszerek közé tartozik az EKG is... Itt arról van szó, hogy a csont gyengesége miatt nem lehet a rögzítőt beültetni.
3 hrs

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
instrumentárium (alkalmazása)


Explanation:
Spinal instrumentation is a method of straightening and stabilizing the spine after spinal fusion, by surgically attaching hooks, rods, and wire to the spine in a way that redistributes the stresses on the bones and keeps them in proper alignment.

http://www.healthatoz.com/healthatoz/Atoz/common/standard/tr...

Az elmerevítõ mûtétek során az utóbbi évtizedekben nagyon gyakran alkalmazunk különféle belsõ rögzítõ eszközöket, remélve, hogy a beültetett implantátum elõsegíti a csontos fúzió kialakulását. A gerinc instrumentáriumok alkalmazásának alapkoncepciója az adott gerincszakasz túlzott mozgásoktól való védelme a csontgraft beépüléséig. Ezen megközelítés szerint az implantátum rigiditása alapvetõ jelentõségû a mûtét kimenetele szempontjából. Ezért került kifejlesztésre az igen jó csigolyarögzítést eredményezõ transpedicularis csavarozási technika (Roy-Camille) (1, 2, 6, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 24, 26, 30). A transpedicularis csavarok összekötõ elemeinek rigiditása határozza meg ezután a beültetett rendszer merevségét. Az implantátumok optimális rigiditása azonban mindeddig nem ismert ..
http://www.vitalitas.hu/olvasosarok/online/traumatologia/200...

A beültető instrumentárium szett a letisztult, pragmatikus implantációs technikát jól szolgálja, Primer szárakhoz álljon rendelkezésre revíziós protézis

http://www.dgmarket.com/eproc/np-notice.do?noticeId=2142431

--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2009-02-22 18:26:10 GMT)
--------------------------------------------------

Ld. Annyit módosítanék a válaszon, hogy az instrumentárium alkalmazása helyett instrumentáció a javaslatom.

"dekompenzáció javításának, a postoperatív dekompenzáció elkerülésének kulcsa a fúziós szintek megfelel! kiválasztásában rejlik. Különösen az alsó instrumentálandó végcsigolya kiválasztása nehéz, hiszen minél több mobilis szegmentumot kell meg!rizni a postoperatív degeneratív szöv!dmények megel!zése miatt, ugyanakkor elegend!en sok szegmentumot kell elmerevíteni a postoperatív dekompenzáció elkerülése céljából. Az instrumentáció alsó határának kiválasztásában annak ellenére nem a King-féle
kritériumokat használjuk, hogy ez a legelterjedtebb.

https://www.doki.net/tarsasag/ortoped/upload/ortoped/documen...

--------------------------------------------------
Note added at 3 óra (2009-02-22 19:19:09 GMT)
--------------------------------------------------

Cotrel-Dubousset instrumentation uses hooks and rods in a cross-linked pattern to realign the spine and redistribute the biomechanical stress. The main advantage of Cotrel-Dubousset instrumentation is that, because of the extensive cross-linking, the patient may have to wear a cast or brace after surgery. The disadvantage is the complexity of the operation and the number of hooks and cross-links that may fail.

http://www.healthatoz.com/healthatoz/Atoz/common/standard/tr...

A Cotrel-Dubousset Instrumentáció első hazai esetei

http://sunny.eski.hu:8080/cgi-bin/w1.sh?session=619234798&in...

Balázs Sudár
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 83
Grading comment
Nagyon köszönöm, a sok véleményt is. Ez látszik a hivatalosnak, mint korábban is írtam.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Szilárd: Igen, létezik olyan kifejezés, h instrumentárium, de ez egy műtéti beavatkozáshoz szükséges műszerek "szettje". the equipment needed for a particular surgical, medical, or dental procedure; also : the professional instruments of a surgeon, physician, dent
37 mins
  -> Igen, gerincről van szó; gerinc-instrumentárium. Szerintem nem a műszereket, hanem a beültetett eszközöket jelenti.

agree  István Hirsch: instrumentation def.: "The use of rods, screws, plates, hooks, wires, bolts, etc. to correct and stabilize abnormalities of the spine. www.sofamordanek.com/spineline/hospital/definitions.html
2 hrs

agree  Katalin Horváth McClure: Instrumentáció a helyes a beültetett eszköz esetén, és itt pont erről van szó.
3 hrs
  -> Igen, végül én is erre jutottam

agree  xxxhollowman: Instrumentáció -> belsõ rögzítõ
5 hrs

agree  twelverainbow: Az instrumentárium itt helyes, amennyiben az alkalmazott eszközöket kivánjuk megnevezni vele. A -ció végződésű szavak műveletet jelölnek, ha itt az "instrumentárium alkalmazása" műveletre keresünk fordítást, akkor az instrumentáció a helyes.
2 days6 hrs