KudoZ home » English to Hungarian » Medical: Instruments

invasive (blood pressure)

Hungarian translation: invazív


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:invasive
Hungarian translation:invazív
Entered by: Ildiko Santana

22:15 Mar 9, 2004
English to Hungarian translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: invasive (blood pressure)
Orvosi műszerről van szó, kórházi körülmények között a betegek fizikai paramétereit figyeli, ezek között van "invasive (blood pressure)" és "non-invasive (blood pressure)". Létezik magyar szó erre?
SZM
invaziv
Explanation:
A magyar orvosi nyelvben "invaziv" (a masodik i hosszu) a megfeleloje; drasztikusabb beavatkozast, ill. vizsgalati modszert jelent.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 22:30:49 (GMT)
--------------------------------------------------

PL.

\"Diagnosztikus célú invazív radiológia:
A beavatkozások célja citológiai, vagy szövettani diagnózis felállítása. Az elváltozásnak csak egy - általában kicsi - részlete kerül eltávolításra.\"
http://web.szote.u-szeged.hu/Radiology/doc/interv/part3a.htm...

Ellentete: non-invaziv

PL.

\"Az artériás vérnyomás mérése. Direkt technikák. A Riva-Rocci eljárás jelentősége, hátrányai. Egyéb, non-invazív mérési módszerek.\"
http://www.fsz.bme.hu/obmk/f5.html


--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 22:31:46 (GMT)
--------------------------------------------------

Termeszetesen az altalad idezett szovegben nem a \"blood pressure\" hanem annak merese invaziv, ill. non-invaziv.
Selected response from:

Ildiko Santana
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +7invaziv
Ildiko Santana
5Véres úton történő vérnyomásmérésMedicus


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +7
invaziv


Explanation:
A magyar orvosi nyelvben "invaziv" (a masodik i hosszu) a megfeleloje; drasztikusabb beavatkozast, ill. vizsgalati modszert jelent.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 22:30:49 (GMT)
--------------------------------------------------

PL.

\"Diagnosztikus célú invazív radiológia:
A beavatkozások célja citológiai, vagy szövettani diagnózis felállítása. Az elváltozásnak csak egy - általában kicsi - részlete kerül eltávolításra.\"
http://web.szote.u-szeged.hu/Radiology/doc/interv/part3a.htm...

Ellentete: non-invaziv

PL.

\"Az artériás vérnyomás mérése. Direkt technikák. A Riva-Rocci eljárás jelentősége, hátrányai. Egyéb, non-invazív mérési módszerek.\"
http://www.fsz.bme.hu/obmk/f5.html


--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 22:31:46 (GMT)
--------------------------------------------------

Termeszetesen az altalad idezett szovegben nem a \"blood pressure\" hanem annak merese invaziv, ill. non-invaziv.

Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxdenny
25 mins

agree  ValtBt
7 hrs

agree  HalmoforBT: Ha nagyon erőlködünk, akkor mondhatunk "beavatkozásos" és "beavatkozás-mentes" vérnyomásmérést, de az orvosok kizárólag az "invazív" "non(nem)-invazív" szavakat használják.
7 hrs

agree  Attila Piróth
10 hrs

agree  novist
11 hrs

agree  xxxHungi
11 hrs

agree  Krisztina Lelik
20 hrs

18 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Véres úton történő vérnyomásmérés


Explanation:
Csak mivel magyar kifejezést kérdeztél. Én is az invasiv, ill. non-invasiv vérnyomásmérést írnám egyébként, de a magyar megfelelője ez. Kissé ilyesztő, de akkor is így nevezik - az orvosk nem irtóznak (általában) az ilyen szavaktól. Onnan jön, hogy az invasiv (vagy invazív, magyaros írással, de nem a kettő "invaziv" keveréke!) vérnyomásmérés során kanült (csövet) vezetnek valamelyik verőérbe (rendszerint az arteria barchialisba), majd ilyen módon közvetlenül mérik a vérnyomást. A non-invasiv módszernél következtetnek a vérnyomás értékére: pl. a higanyos Riva-Rocci féle mérésnél (innen "RR" a vérnyomásérétk rövidítése az orvosi gyakorlatban) pl. abból, hogy a felkarra tekert mandzsetta nyomásának csökkentése során mikor jelenik meg az ú. Korotkow-féle hang a hallgatóban (fonendoszkóp).

Medicus
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian