KudoZ home » English to Hungarian » Music

remastered / to remaster

Hungarian translation: újramaszterelt etc.


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:remastered / to remaster
Hungarian translation:újramaszterelt etc.
Entered by: ibookg4

16:41 Oct 30, 2006
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Music
English term or phrase: remastered / to remaster
Pl. "Digitally remastered sound", vagy ""analogue tapes that have been remastered for this album". Találtam ilyet, hogy "remaszterizált", meg "újragondozott": nem igazán tudom, hogy magyarul melyik az elfogadottabb (esetleg egy harmadik? :-))))
ibookg4
újramaszterelt etc.
Explanation:
200 adat (ebből kb. 40-ben különírva)

Nem azonos a keveréssel: utána következő művelet.

"dinamika-beállítás"?

Egy kis ismeretterjesztő anyag: www.freddymusic.hu/tanfolyam/master.doc

A kétféle "szakmáról":

keverés ez egy szakma, a mastering egy másik szakma. ne becsüljük alá egyiket sem, ... felvételt jelent, mert akkor meg a dinamika veszik el az egészből. ...
hangmester.hu/newforum/listazas.php?topik=83&start=600&PHPSESSID=57d8e1f43818b8a99025ea06549f24+%...

Puristaként "feljavított hangzásdinamikájú újrakiadás"-t írnék, ez lehengerlően tudálékos, vö.:

Nem csak szimpla újrakiadásról van szó, hanem feljavított, újramasterelt hangzásról, bonus track-ekről és a borítók feltuningolt art-work-jéről is. ...
www.alba.hu/ragyogas/interyou/hades.HTM



Selected response from:

Andras Mohay
Grading comment
Köszi!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5(digitálisan) újrakevertzaszlos
4 +1újramaszterelt etc.Andras Mohay
4(digitálisan) újrakevertAnna Todero
4javított (felvétel)HalmoforBT


Discussion entries: 5





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(digitálisan) újrakevert


Explanation:
Ha beírod idézőjelek között a google-ba, kb. 370 találatot kapsz, vannak köztük CD-k és DVD-k is. Pl. ezt találtam egy Bartók-CD-ről: "Kiadás éve: 1994 (az 1976-os felvétel digitálisan újrakevert változata)"



    Reference: http://www.ekultura.hu/mutat.php?cid=816
Anna Todero
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  MandC: Sztem ez a remix lenne, de itt nem erről van szó. A remaster már meglévő felvételnek a technikai továbbfejlesztése újabb technológiára: pl. bakelitről CD/DVD technológiára, vagy mono felvétel "sztereosítása".
11 mins
  -> A fenti példában (és sok más helyen is) szerintem pont erről van szó, ezért is javasoltam ezt a kifejezést, de elképzelhető, hogy ez nem pontos szóhasználat. Úgy láttam, az újrakeveréssel "remix" és "remaster" értelemben is lehet találkozni.

neutral  Attila Piróth: MandC-nek tökéletesen igaza van: az újrakeverés/remix mást jelent.
3 hrs

neutral  Tibor Lovasz: Tény, hogy az újrakeverés intuitive és szó szerint is remix-et jelent, de elterjedt a remaster értelemben való használata is, és több szótárban is odasorolják.
4 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
újramaszterelt etc.


Explanation:
200 adat (ebből kb. 40-ben különírva)

Nem azonos a keveréssel: utána következő művelet.

"dinamika-beállítás"?

Egy kis ismeretterjesztő anyag: www.freddymusic.hu/tanfolyam/master.doc

A kétféle "szakmáról":

keverés ez egy szakma, a mastering egy másik szakma. ne becsüljük alá egyiket sem, ... felvételt jelent, mert akkor meg a dinamika veszik el az egészből. ...
hangmester.hu/newforum/listazas.php?topik=83&start=600&PHPSESSID=57d8e1f43818b8a99025ea06549f24+%...

Puristaként "feljavított hangzásdinamikájú újrakiadás"-t írnék, ez lehengerlően tudálékos, vö.:

Nem csak szimpla újrakiadásról van szó, hanem feljavított, újramasterelt hangzásról, bonus track-ekről és a borítók feltuningolt art-work-jéről is. ...
www.alba.hu/ragyogas/interyou/hades.HTM





Andras Mohay
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Köszi!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ilaszlo: Elnéztem a házszámot. A prók így mondják. "Újramaszterelt, maszterelés. Hát elég gázul hangzik, de így mondják. A maszterelés a keverés után jön. Az utolsó fázis a lemezkészítésben. "Kipolírozza" az összerakott sávokat, de már nem ad hozzá, vagy vesz el
1 day1 hr
  -> Köszönöm

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
javított (felvétel)


Explanation:
re·mas·ter (r-mstr)
tr.v. re·mas·tered, re·mas·ter·ing, re·mas·ters
To master again, especially to produce a new master recording of (an old recording) in order to improve the sound quality.
http://www.btk.elte.hu/mnyfi/p/mtr/mtrdha.html#1. :
9-11. A hangfelvétel kiegészítő kódja: x x x

B 0 0 a hangfelvétel bevezetője

E H F az eredeti hangfelvétel mappája
E 0 0 eredeti hangfelvétel
A 0 0 az eredeti hangfelvétel adatlapja (EHA)

J H F a javított hangfelvétel mappája
J 0 0 javított hangfelvétel
A 0 0 a javított hangfelvétel adatlapja (JHA)

E T F az eredeti tömörített hangfelvétel mappája
T 0 0 eredeti tömörített hangfelvétel (E00)
A 0 0 az eredeti tömörített hangfelvétel adatlapja (ETA)

J T F a javított tömörített hangfelvétel mappája
V 0 0 javított tömörített hangfelvétel (J00)
A 0 0 a javított tömörített hangfelvétel adatlapja (JTA)



--------------------------------------------------
Note added at 4 óra (2006-10-30 21:32:34 GMT)
--------------------------------------------------

Encarta: remaster: to make a new master copy of an earlier audio recording or movie to improve its quality of reproduction.
Mindkét angol magyarázatban a "to improve" ige szerepel, azaz a javítás/javított megoldások egyszerűek és tökéletesek erre.

HalmoforBT
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  ilaszlo: Bocs, elnéztem a házszámot, eggyel feljebb van.
22 hrs
  -> köszönöm

325 days   confidence: Answerer confidence 5/5
(digitálisan) újrakevert


Explanation:
A hivatkozott cikk egy olyan CD-re vonatkozik, melyen eredetileg ez áll: "Remixed for compact disc"

--------------------------------------------------
Note added at 325 nap (2007-09-20 18:27:25 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ez az ekulturás cikkre vonatkozik, amit én írtam.

zaszlos