KudoZ home » English to Hungarian » Other

mother substitute

Hungarian translation: az anya szerepét betöltő személy / az anyaszerepet betöltő személy


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mother substitute
Hungarian translation: az anya szerepét betöltő személy / az anyaszerepet betöltő személy
Entered by: Unikornis

21:52 Mar 4, 2004
English to Hungarian translations [PRO]
Other
English term or phrase: mother substitute
Üdv mindenkinek!
Igazából nagyon ismerős a kifejezés, de nem tudok rájönni, hogy honnan, és semmilyen szótárban, vagy könyvben nem tudtam kisakkozni, hogy mi lehet a jelentése. Egy felsorolásban van, így nincs szövegkörnyezet. Arra gondoltam, hogy alternatív kifejezés a nevelőszülőre, de ott van a 'stepmother' is. Ezután ez ötlött az eszembe, hogy amolyan dada, vagy bébiszitter lehet, de nem vagyok biztos...
Íme a felsorolás részlete:
-mother
-father
-stepmother
-stepfather
-mother substitute/s
-father substitute/s
-biological parent's relationship
-step relationship/s...

Előre is köszönöm! :)
Unikornis
az anya szerepét betöltő személy / az anyaszerepet betöltő személy
Explanation:
Robert Lagier: A kisgyermek története
... Az anyaszerepet betöltő felnőtt azt a szerepét, hogy a csecsemő ... tekintünk –
elsőként éppen a szerepet betöltő személy fejlődését eredményezi. ...
www.mtapi.hu/thalassa/20001/pikler/06lagier.htm - 49k - Cached - Similar pages
Élet és Irodalom, 2002/5. szám
... Éjjeli hajlékot csak egyetlen személy hajlandó adni nekik: a ... professzornénak
a gyerekeihez, hanem szerető- és anyaszerepet betöltő "családtag" lesz ...
es.fullnet.hu/0205/kritika.htm - 101k - Cached - Similar pages
Új Ember
... szerepe is. A családok egy részében ténylegesen hiányzik a férj, illetve
az apa szerepét betöltő személy. Másutt a kényszerűségből ...
ujember.katolikus.hu/Archivum/2002.07.21/1302.html - 32k - Cached - Similar pages

Eugéne Ionesco
... már nem láthatatlan, hanem hús-vér személy, múlt századbeli ... megváltani a haláltól,
s az anya védő, óvó szerepét betöltő idősebb feleség ...
www.hmg.hu/irok/xxszazad/euproza/ionesco.htm - 61k
Selected response from:

Meturgan
Hungary
Grading comment
Köszönöm, talán ez a legmegfelelőbb kifejezés.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4az anya szerepét betöltő személy / az anyaszerepet betöltő személyMeturgan
5gondviselő
texlazar
4 +1(a gyermek által) anyának tekintett személy, anya-pótlóHalmoforBT
4 +1pótanyanovist
3 +1pótanyagagi
3Anya-helyettesxxxdenny


  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
az anya szerepét betöltő személy / az anyaszerepet betöltő személy


Explanation:
Robert Lagier: A kisgyermek története
... Az anyaszerepet betöltő felnőtt azt a szerepét, hogy a csecsemő ... tekintünk –
elsőként éppen a szerepet betöltő személy fejlődését eredményezi. ...
www.mtapi.hu/thalassa/20001/pikler/06lagier.htm - 49k - Cached - Similar pages
Élet és Irodalom, 2002/5. szám
... Éjjeli hajlékot csak egyetlen személy hajlandó adni nekik: a ... professzornénak
a gyerekeihez, hanem szerető- és anyaszerepet betöltő "családtag" lesz ...
es.fullnet.hu/0205/kritika.htm - 101k - Cached - Similar pages
Új Ember
... szerepe is. A családok egy részében ténylegesen hiányzik a férj, illetve
az apa szerepét betöltő személy. Másutt a kényszerűségből ...
ujember.katolikus.hu/Archivum/2002.07.21/1302.html - 32k - Cached - Similar pages

Eugéne Ionesco
... már nem láthatatlan, hanem hús-vér személy, múlt századbeli ... megváltani a haláltól,
s az anya védő, óvó szerepét betöltő idősebb feleség ...
www.hmg.hu/irok/xxszazad/euproza/ionesco.htm - 61k



    ujember.katolikus.hu/Archivum/2002.07.21/1302.html
Meturgan
Hungary
PRO pts in category: 4
Grading comment
Köszönöm, talán ez a legmegfelelőbb kifejezés.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katalin Horváth McClure: szerintem ez a legjobb.
2 hrs

agree  Krisztina Lelik
10 hrs

agree  Aquila Aurata: ez a pontos megfelelője
21 hrs

agree  Ágnes Fülöp: pontos körülírás; az első hálószemem 'anyahelyettes'-ként is emlegetik
1 day12 hrs

55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
pótanya


Explanation:
Lehetne még "pótmama" vagy "pótanyuka" is, ha lazább stilusban fogalmazunk.

gagi

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ValtBt
5 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Anya-helyettes


Explanation:
The American HeritageŽ Dictionary of the English Language: Fourth Edition. 2000.

surrogate mother

NOUN: 1. A woman who bears a child for another person, often for pay, either through artificial insemination or by carrying until birth another woman's surgically implanted fertilized egg. 2. One that acts as, serves as, or is a mother substitute.

Ebben a szövegben valószinüleg a második értelmezés a helyes, t.i. olyan személy, aki betölti az anya szerepét. Nem ugyanaz, mint a nevelöszülö, amennyben ez a szerep ideiglenes.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 8 mins (2004-03-04 23:00:50 GMT)
--------------------------------------------------


\"alapszocializációs szakasz: a csecsemő és a korai gyermekéveket öleli fel, döntő a személyiség megalapozásában, az én tudat kialakításában, legfontosabb közvetítő tényező az anya vagy anya helyettes.\"
http://www.oki.hu/cikk.php?kod=ovodai-Badics-Jatek.html

xxxdenny
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 100

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(a gyermek által) anyának tekintett személy, anya-pótló


Explanation:
Árva, vagy nevelésbe adott, vagy intézetben nevelkedő (sokszor fogyatékos) gyermek anyjaként szokott ragaszkodni valamely személyhez. Ugyanez vonatkozik az apa-szerepre is.

HalmoforBT
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 65

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Blanar: az anya-pótlóval értek egyet, a gyerek véleménye szerintem itt nem jön szóba: az árvát sokszor nagynéni/nagybácsi fogadja örökbe - én megfontolandónak tartanám a nevelőapa/nevelőanya használatát is
13 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
gondviselő


Explanation:
hivatalos iratokban mindkét szülőt helyettesítő személy a gondviselő.


    Reference: http://www.magyarorszag.hu/ugyintezo/ugyleirasok/okmanyokeng...
texlazar
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish

1 day16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pótanya


Explanation:
szerintem ez frappánsabb, bár lehet, hogy kevésbé "hivatalos"

novist
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Csaba K�sz: Kevésbé hivatalos de közhasználatban lévő szó, nem úgy mint a kifacsart anyát helyettesítő személy. Egyszerűbb, érthetőbb sőt mi több találóbb.
1 day19 hrs