KudoZ home » English to Hungarian » Real Estate

abortive fee

Hungarian translation: meghiúsulási díj


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:abortive fee
Hungarian translation:meghiúsulási díj
Entered by: Csilla Takacs

09:33 Sep 6, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Real Estate
English term or phrase: abortive fee
When visiting the said property should the inspector find that the property is not finished appropriate enough for inspection, or if the inspector is not able to enter the property, or if you the client cancels the inspection less than 24 hours of the time of the inspection you will be requested to pay an abortive fee of xx euros which will be deducted from your advance fee.
Csilla Takacs
Hungary
meghiúsulási díj
Explanation:
egyszer találkoztam egy ilyennel, és ott is csak valami szemle nem jött össze, attól még az üzlet megmaradt
Selected response from:

Eva Blanar
Hungary
Grading comment
Köszönöm!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4térítési díj, térítés,juvera
3 +1meghiúsulási díj
Eva Blanar
3 -1bánatpénzxxxhollowman


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
térítési díj, térítés,


Explanation:
A szerződés itt az "inspector"- felügyelő és az ügyfél között kötődött, hogy a felügyelő az épületet építkezés közben és befejezéskor ellenőrizze, és ha hibákat talál, erre felhívja az ügyfél figyelmét, aki ezután az építési vállalatot felkérje a hibák kijavítására. A szerződés valószínűleg egy fix összeg, x számú helyszíni látogatásra.
Ha a felügyelő látogatása a fent említett okokból hiábavaló, akkor az ügyfélnek térítenie kell a költségeit. A felügyelőnek a látogatást akkor is meg kell ejtenie egy későbbi alkalommal, ezt a szerződés fedezi, de a meghiúsult látogatás költsége is jár neki.
Itt nincs komplikált szerződési kötelezettségek nem teljesítése, vagy százalékos kötbér, csak egy megszabott "kiszállási díj" összegének kifizetése.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2008-09-06 16:23:57 GMT)
--------------------------------------------------

Kedves hollowman,

Bánatpénz
A szerződő feleknek lehetőségük van arra, hogy az elállási jogot úgynevezett bánatpénz fizetése ellenében kössék ki. Ilyen megállapodás esetén a felek bármelyike akkor is elállhat a szerződéstől, ha jogszabály egyébként kizárja ezt a szerződésmegszüntetési lehetőséget.
cegvezetes.cegnet.hu/2002/8/kotber-es-banatpenz
Avagy:
bánatpénz
a → foglaló (lat. arrha) egyik fajtája (arrha poenitentialis), olyan pénzösszeg, amelynek lefizetése esetén a vevő a vételtől (a szerződés érvényesítésétől) minden további kártérítés nélkül visszaléphet. A bánatpénzt a vevő előre fizeti és ha a vételtől bármely ok következtében eláll, a bánatpénzt elveszti.
mek.oszk.hu/02100/02115/html/1-536.html

Itt bizony nem erről van szó. Emellett a bánatpénz angol megfelelője "retention money" vagy "forfeit" szokott lenni.

juvera
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Balázs Sudár: Ez lesz az. Megnézhettem volna előbb is a honlapot, nem esett le, hogy pontosan milyen felügyelőről van szó.
19 mins
  -> Köszönöm.

disagree  xxxhollowman: Ha a felügyelő látogatása az említett okokból hiábavaló, akkor az ügyfél téríti a felügyelő költségeit, azaz: az ügyfél bánatpénzt (meghiúsulási díjat) fizet a felügyelőnek. A meghiúsulási díj bármilyen szerződéshez kapcsolódhat, akár előszerződéshez is.
35 mins
  -> Lásd fent. A meghiúsulás a felügyelőt nem érinti; DE az ügyfelet érintené, ha a felügyelő nem megy el egy megfelelően időzített ellenőrzésre. Akkor az ügyfél levonhatna bánatpénzt a felügyelő díjából, mert ilyen esetben az építkezés átadása is késlekedne.

13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
bánatpénz


Explanation:
meghiúsulási díj

--------------------------------------------------
Note added at 39 perc (2008-09-06 10:12:28 GMT)
--------------------------------------------------

A bánatpénz fogalma

“Az elállás jogát a felek bánatpénz fizetése ellenében is kiköthetik; a bíróság a túlzott mértékű bánatpénz összegét mérsékelheti." [Ptk. 320. § (2)].
Funkciójánál fogva a bánatpénz eltér a mellékkötelezettségektől, mert míg utóbbiak a teljesítési készséget, illetve képességet hivatottak biztosítani, addig a bánatpénz úgymond a teljesítés ellen ható jogintézmény, mert megfizetésével a kötelezett megválthatja a teljesítést, illetve a nem teljesítés egyéb jogkövetkezményeit.
A szerződésben vala¬melyik fél számára biztosított elállási jog gyakorlásának jogát bá¬natpénz megfizetéséhez kötik. A bánatpénz kikötése csak szerződésben biztosított elállási joghoz kapcsolódhat. Nem köthető ki tehát bánatpénz például az objektív elállási jog gyakorlásához, vagy a szerződésszegés következményeként jogszabályban (pl. szavatossági igényként) biztosított szankciós elállási jogokhoz. Ha kikötnek bánatpénzt a felek, de az elállásra jogosult végül jogszabály alapján gyakorolja szerződésfelbontási jogát, a bánatpénz sem köve¬telhető.
A felek azonban olyan esetben is biztosíthatnak egymás számára elállási jogot, amikor ezt a jogszabály egyébként nem teszi lehetővé, és ennek gyakorlása ellenében köthetnek ki bánatpénz-fizetési kötelezettséget. A bánatpénz nem szerződésszegés jogkövetkezménye. mert az elállási jog gyakorlása jogszerű, szerződésszerű magatartás.
A Ptk. nem ír elő kötelező alakszerűséget, bánatpénz írásban, szóban, ráutaló magatartással egyaránt érvényesen kiköthető.
Az elnevezésből adódóan a bánatpénz tárgya alapvetően pénzösszeg lehet.A jogszabály azt sem köti meg, hogy a bánatpénzt előre át kelle adni a jogosultnak, vagy a kötelezett csak fizetési ígéretet tesz-e elállása esetére. A jogosultra nézve nyilván az első eset a kedvezőbb igényérvényesítési szempontból. Bánatpénzt leggyakrabban pályázatok, versenytárgyalások, árverések során kötnek ki arra az esetre, ha az. aki az eljárást “megnyerte". utóbb mégsem kötné meg az eljárás tárgyát képező szerződést a meghatározott határidőn belül. Ezekben az esetekben tipikusan már a pályázati, árverési kiírásban az eljárásban való részvétel feltételéül szabják, hogy az ügyérték meghatározott százalékát - bánatpénzként - előre letétbe kell helyezni.
. Bármilyen szerződéshez kapcsolódhat, akár előszerződéshez is.

ld.: 10. oldal
3.1. A bánatpénz fogalma
http://www.jegyzetportal.hu/download/kereskedelmijog/kerjog3...

--------------------------------------------------
Note added at 49 perc (2008-09-06 10:22:48 GMT)
--------------------------------------------------

Bánatpénz / meghiúsulási díj (Abortive Fee)
Ld.: 23.oldal
http://portal.bme.hu/C19/ingatlanszakerto/oravazlat/ugynokse...

--------------------------------------------------
Note added at 1 nap2 óra (2008-09-07 12:31:32 GMT)
--------------------------------------------------

Egy nagyon szemléletes gyakorlati példa arra a konkrét esetre, hogy milyen kellemetlenséget okozhat, amikor nem tisztázzák, nem kötik ki előre, nem állapodnak meg vagy nem foglalják szerződésbe a szerződő felek a bánatpénz / meghiúsulási díj (Abortive Fee) megfizetését az esetleges nem teljesítés esetére.

Ld.: http://tinyurl.com/58plv4


xxxhollowman
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Balázs Sudár: http://cegvezetes.cegnet.hu/2002/8/kotber-es-banatpenz // Azért vontam vissza a válaszom, mert a honlapot megnézve Juverával értek egyet. Szerintem tényleg egyszerűen az építési felügyelő díjazásáról van szó. Más esetben akár neked is igazad lehetne.
12 mins
  -> Ha a felügyelő látogatása az említett okokból hiábavaló, akkor az ügyfél téríti a felügyelő költségeit, azaz bánatpénzt (meghiúsulási díjat) fizet a felügyelőnek.//Egy gyakorlati pl. http://tinyurl.com/58plv4 // Érveitekkel újfent lenyűgöztetek. :)

disagree  juvera: Olvasd el alaposan az általad idézett www.jegyzetportalt...Itt nem a megbízás meghiúsulásáról van szó, hanem az arra fordított idő/pénz megnövekedéséről. Ha az ügyfél TELJESEN VISSZAVONNÁ a megbízást akkor lenne bánatpénz./A BLOGon is "felár" lett belőle.
10 hrs
  -> "Bármilyen szerződéshez kapcsolódhat, akár előszerződéshez is." // Itt egy gyakorlati példa a meghiúsulási díjra: http://tinyurl.com/58plv4 // Ennyire nehéz?! - Persze hogy "felár lett", mivel ott nem volt szerződés, de a mi esetünkben van szerződés.

2 days8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
meghiúsulási díj


Explanation:
egyszer találkoztam egy ilyennel, és ott is csak valami szemle nem jött össze, attól még az üzlet megmaradt

Eva Blanar
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Köszönöm!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxhollowman
19 hrs