KudoZ home » English to Latvian » Slang

shrink (see context)

Latvian translation: Aptiekas ielas ārsts, Tvaika ielas speciālists; psihenes ārsts u.c.


18:39 Nov 4, 2007
English to Latvian translations [PRO]
Medical - Slang / psychology
English term or phrase: shrink (see context)
Varbūt kādam ir kāda ideja, kā slengā nosaukt psihiatru? Ar attiecīgajām slimnīcām un slimniekiem tā kā viss būtu skaidrs, bet ko lai dara ar pašu dakteri?
biankonera
Latvia
Latvian translation:Aptiekas ielas ārsts, Tvaika ielas speciālists; psihenes ārsts u.c.
Explanation:
Tāds varētu būtu neoficiāls apzīmējums.
Liekas, ka gandrīz visi sapratīs, jo sarunvalodā "Aptiekas iela" un "Tv. iela" ir visnotaļ pazīstamas.

Var dažādi kombinēt, ja jālieto vairākkārt (speciālists <---> ārsts).
Nav arī galēji brutāls, rupjš, drīkst drukāt. :)
Arī "shrink" parasti nav izteikti rupjš, tikai sadzīvisks (Kembridžas vārdnīcā - informal).

Ja nu teksts ir par ārzemēm, tad "psihenes ārsts", "psihārsts" (ir vienā vietā tīmeklī).

P.S.
Šķiet ir tā, ka latviešu ausīm "psihiatrs" jau skan pietiekami draudīgi (pssss--i--hia...), tāpēc arī tā apzīmēšanai nav radies plaši pazīstams žargonisks aizstājējs. Tāpēc, ja vajag, drīkst veidot no jauna, piemēram, "psihdakteris".
Selected response from:

Valters Feists
Latvia
Grading comment
Dikti man tas psihdakteris patīk. Paldies par šādu ideju!:)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1trako ārsts; psiho dakteris
Evija Rimšāne
5 -1Aptiekas ielas ārsts, Tvaika ielas speciālists; psihenes ārsts u.c.
Valters Feists
4Nervu dakteris
Agnese Ruska
3psihoanalītiķis vai psihoterapeits=smadzeņu (ie)riktētāji
Freimanis
3psihiatrsJanis Auzins
2garīgi slimo ārstsDoroteja
2nervu ārstsUldis Sprogis


Discussion entries: 3





  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
trako ārsts; psiho dakteris


Explanation:
pāris idejas no manas puses :)

Evija Rimšāne
Latvia
Meets criteria
Native speaker of: Native in LatvianLatvian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Valters Feists: Laba atbilde, bet vai vienmēr derēs? "Satikām trako ārstu" - var pārprast, ka ir "trakais ārsts".
2 days2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
psihiatrs


Explanation:
Latvijā ir citas tradīcijas, padomju laikā psihiatrs bija valsts policejiskā aparāta sastāvdaļa un viņam nevarēja piemērot nekādu tādu jauku slengu kā "shrink". Psihiatrs pats par sevi pie mums ir pietiekami spēcīgs vārds ar "konotācijām".

Janis Auzins
Meets criteria
Native speaker of: Native in LatvianLatvian

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
nervu ārsts


Explanation:
variants neatbilst idejiski, bet ikdienas sarunvalodā plaši lietojams un atbilst pēc stila. Neapgalvoju, ka šis ir labākais variants, bet varbūt noder, ja nekas labāks nerodas

Uldis Sprogis
Meets criteria
Native speaker of: Native in LatvianLatvian

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
psihoanalītiķis vai psihoterapeits=smadzeņu (ie)riktētāji


Explanation:
Kontkest gan nav saprotams, bet skaidrs gan ir viens.

shrink nav psihiatrs, vēl mazāk psihu ārsts vai garīgi slimo ārsts.
to var izlasīt jebkurā vārdnīcā - slenga un parastā. tāpat var izlasīt to, ko dara psihoanalītiķis vai psihoterapeits, kas arī nav viens un tas pats.
Slenga vārdus veido noteikta cilvēku grupa, ilgākā laika periodā. Uz pasūtījumu izgudroti nav "dzīvi" vārdi. Arī mans variants - "iespējamais tautas variants" ir tikai ersatzs.


Freimanis
Meets criteria
Native speaker of: Latvian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Janis Auzins: wikipedijā rakstīts, ka var apzīmēt arī psihiatru, tāpat arī vismaz pāris citās vārdnīcās; - nu ja, latviski taču saka: tev labāk pie psihiatra vajadzētu aiziet! tā ka tas tāds slengs jau ir
1 hr
  -> arī psihologs var būt shrink, bet pretējais nav obligāts priekšnosacījums. tāpat ir ar psihiatru. Latvijā gan psihiatru bieži lieto shrink nozīmē, bez jebkāda negatīvisma vai slenga pieskaņas.

1 day4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
Aptiekas ielas ārsts, Tvaika ielas speciālists; psihenes ārsts u.c.


Explanation:
Tāds varētu būtu neoficiāls apzīmējums.
Liekas, ka gandrīz visi sapratīs, jo sarunvalodā "Aptiekas iela" un "Tv. iela" ir visnotaļ pazīstamas.

Var dažādi kombinēt, ja jālieto vairākkārt (speciālists <---> ārsts).
Nav arī galēji brutāls, rupjš, drīkst drukāt. :)
Arī "shrink" parasti nav izteikti rupjš, tikai sadzīvisks (Kembridžas vārdnīcā - informal).

Ja nu teksts ir par ārzemēm, tad "psihenes ārsts", "psihārsts" (ir vienā vietā tīmeklī).

P.S.
Šķiet ir tā, ka latviešu ausīm "psihiatrs" jau skan pietiekami draudīgi (pssss--i--hia...), tāpēc arī tā apzīmēšanai nav radies plaši pazīstams žargonisks aizstājējs. Tāpēc, ja vajag, drīkst veidot no jauna, piemēram, "psihdakteris".

Example sentence(s):
  • ~ Tautā slimnīcu sāka dēvēt par Aptiekas ielas (arī Tvaika ielas) slimnīcu.

    Reference: http://www.gvva.gov.lv/lv_parmums_vesture.htm
    Reference: http://dictionary.cambridge.org/define.asp?key=73316&dict=CA...
Valters Feists
Latvia
Meets criteria
Native speaker of: Latvian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dikti man tas psihdakteris patīk. Paldies par šādu ideju!:)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Freimanis: Neesmu bijis, bet ļoti šaubos, vai Tvaika ielā ir kaut vai viens shrinks. Psihoanalītiķu Latvijā ir maz, parasti tas NAV slimnīcas štata ārsts, tas nav arī lēts ārsts. Iespējams, šādus tādus varētu atrast maksātspējīgu AA vidē.
16 hrs
  -> Šoreiz nav runa par precīzām debatēm,vai Latvijā ir ps-analītiķi, bet par sarunvalodas vārda pārtulkošanu, kuru lieto arī neprecīzi/pusprecīzi. "Go see a shrink" ne obligāti liecina par psihologu, ps-terapeitu vai psihiatru konkrēti,bet tikai vispārināti.

neutral  Janis Auzins: Es atzīšos, ka par Aptiekas ielu personīgi neko neesmu dzirdējis; pie mums agrāk teica "brauc uz Jelgavu" (Jelgavā ir attiecīga iestāde)
18 hrs
  -> Citā novadā ir arī "uz Strenčiem"/"uz Strenci", bet tas nemazina atbildes varbūtējo derīgumu. Jā, varb. labāk "psihārsts", "psihdakteris".

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
garīgi slimo ārsts


Explanation:
garīgi slimo ārsts, garīgi slimo dziedinātājs

--------------------------------------------------
Note added at 1 day15 hrs (2007-11-06 09:41:29 GMT)
--------------------------------------------------

Ja konteksts ir ar nicinošu pieskaņu, tad varbūt vēl dullo mājas ārsts

Doroteja
Latvia
Meets criteria
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in LatvianLatvian

2 days13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Nervu dakteris


Explanation:
Man šķiet, ka var rakstīt arī nervu ārsts, vai arī nervu dakteris (vārds dakteris skan vairāk kā sarunvaloda).

Agnese Ruska
Ireland
Meets criteria
Native speaker of: Native in LatvianLatvian