KudoZ home » English to Malay » Computers (general)

pc gaming

Malay translation: mainan pc (mainan komputer peribadi)


10:49 Aug 2, 2004
English to Malay translations [PRO]
Computers (general)
English term or phrase: pc gaming
Play video games/PC gaming
Nasima Sarwar
Malaysia
Malay translation:mainan pc (mainan komputer peribadi)
Explanation:
Tidak jumpa istilah yang ditanya tetapi jika dilihat terjemahan yang digunakan oleh DBP, kelihatan mereka menggunakan terjemahan langsung. Lihat halaman di bawah:
http://dbp.gov.my/mab2000/Aktiviti/Pakar/s13tm.pdf
Personal Computer (PC) = komputer peribadi
Computer games = permainan komputer
Menggunakan kaedah atau pendekatan yang sama, istilah yang ditanya akan menjadi seperti berikut:
Play video games/PC gaming = Main permainan Video/mainan PC

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs 48 mins (2004-08-02 19:37:37 GMT)
--------------------------------------------------

Tambahan:
Memandangkan bahan bacaan dalam bidang komputer belum mencapai tahap \"mesra pembaca\", saya berpendapat adalah baik bagi penterjemah atau penulis meletakkan istilah berbahasa Inggeris di dalam kurungan terutama istilah-istilah yang kita sering kita baca di dalam Bahasa Inggeris dan belum menjadi sebati di kalangan pembaca Bahasa Melayu.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 18 hrs 46 mins (2004-08-05 05:36:00 GMT)
--------------------------------------------------

Cadangan lain:
1. permainan komputer peribadi (PC)
2. permainan komputer (PC)
Selected response from:

ajali
United States
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2mainan pc (mainan komputer peribadi)ajali
3perjudian melalui komputer peribadiazrin
3mainan gem pc
yam2u


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mainan gem pc


Explanation:
Play video games/PC gaming => Bermain gem video/mainan gem pc

nas, i think the translation for 'game' in this context is 'gem'. perhaps razin or alb can verify this.

yam2u
United States
Works in field
Native speaker of: Native in MalayMalay, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 25

2 days14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
perjudian melalui komputer peribadi


Explanation:
gaming usually have a -ve connotation (as opposed to game/playing) carrying elements of gambling

PC gaming = perjudian


    karyanet
azrin
Works in field
Native speaker of: Native in MalayMalay

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
mainan pc (mainan komputer peribadi)


Explanation:
Tidak jumpa istilah yang ditanya tetapi jika dilihat terjemahan yang digunakan oleh DBP, kelihatan mereka menggunakan terjemahan langsung. Lihat halaman di bawah:
http://dbp.gov.my/mab2000/Aktiviti/Pakar/s13tm.pdf
Personal Computer (PC) = komputer peribadi
Computer games = permainan komputer
Menggunakan kaedah atau pendekatan yang sama, istilah yang ditanya akan menjadi seperti berikut:
Play video games/PC gaming = Main permainan Video/mainan PC

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs 48 mins (2004-08-02 19:37:37 GMT)
--------------------------------------------------

Tambahan:
Memandangkan bahan bacaan dalam bidang komputer belum mencapai tahap \"mesra pembaca\", saya berpendapat adalah baik bagi penterjemah atau penulis meletakkan istilah berbahasa Inggeris di dalam kurungan terutama istilah-istilah yang kita sering kita baca di dalam Bahasa Inggeris dan belum menjadi sebati di kalangan pembaca Bahasa Melayu.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 18 hrs 46 mins (2004-08-05 05:36:00 GMT)
--------------------------------------------------

Cadangan lain:
1. permainan komputer peribadi (PC)
2. permainan komputer (PC)

ajali
United States
Native speaker of: Native in MalayMalay
PRO pts in category: 16
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxA-MMI
17 days

agree  Ramona Ali: .
122 days