KudoZ home » English to Malay » Other

rack rate

Malay translation: kadar rak


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:rack rate
Malay translation:kadar rak

12:10 Jan 25, 2004
English to Malay translations [Non-PRO]
English term or phrase: rack rate
istilah hotel
Dominic Ho
kadar rak
Explanation:
kadar rak,
Kadar semasa yang dikenakan kepada setiap penginapan seperti yang diumumkan oleh pihak pengurusan hotel.

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2004-01-25 12:31:21 GMT)
--------------------------------------------------

A charge that has been gazetted by the hotel management.
Selected response from:

melayujati
Australia
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3kadar rakmelayujati
4 +2kadar tersiar
Nasima Sarwar


Discussion entries: 1





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
kadar rak


Explanation:
kadar rak,
Kadar semasa yang dikenakan kepada setiap penginapan seperti yang diumumkan oleh pihak pengurusan hotel.

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2004-01-25 12:31:21 GMT)
--------------------------------------------------

A charge that has been gazetted by the hotel management.

melayujati
Australia
Native speaker of: Native in MalayMalay
PRO pts in pair: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ramona Ali: .
4 mins

agree  yam2u
3 hrs

agree  AAAS
1 day4 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kadar tersiar


Explanation:
rack rate (or published rate) - kadar tersiar - iaitu kadar sewa penuh yang boleh diubah mengikut musim yang digunakan atau diiklankan kepada awam

Ref: Glosari Pelancongan DBP / Operasi Perhotelan



Nasima Sarwar
Malaysia
Native speaker of: Native in MalayMalay
PRO pts in pair: 158

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ramona Ali: This is another case where DBP glossaries give different translations to the same term. 'kadar rak' appears in DBP's Glosari Perkhidmatan, Penginapan dan Pelancongan.
1 hr

agree  AAAS
18 hrs