ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Malay » Other

rambling or babbling

Malay translation: merepak/merayau, merepek/membebel

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:rambling or babbling
Malay translation:merepak/merayau, merepek/membebel
Entered by: Ramona Ali

06:47 Aug 5, 2004
English to Malay translations [Non-PRO]
Other
English term or phrase: rambling or babbling
bercakap merepek. which one is accurate?
And i need a example of sentences. tq
baby
merepak/merayau, merepek/membebel
Explanation:
merepak/merayau, merepek/membebel

Kedua2nya pun boleh membawa erti merepek. Tapi makna kedua bagi 'rambling' ialah merayau2 atau bersiar2, dan makna kedua bagi 'babbling' ialah membebel2.
Selected response from:

Ramona Ali
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4ramblingeldira
4merepak/merayau, merepek/membebel
Ramona Ali


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
merepak/merayau, merepek/membebel


Explanation:
merepak/merayau, merepek/membebel

Kedua2nya pun boleh membawa erti merepek. Tapi makna kedua bagi 'rambling' ialah merayau2 atau bersiar2, dan makna kedua bagi 'babbling' ialah membebel2.

Ramona Ali
Native speaker of: Native in MalayMalay
PRO pts in category: 47

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rambling


Explanation:
rambling : straying from subject to subject : often incoherent ; melantur-lantur, bertele-tele

babbling = idle talk or chatter; meraban, mengoceh, menceloteh
"bayi itu terus-menerus meraban"

bercakap merepek = rambling

Some examples:
"Kau ini sudah gila bercakap merepek serupa itu"

"Mengapakah filem pendek dengan sari kata merepek tentang Mona Fandey boleh memadam esak tangis Embun dirogol"

"Sanggupkan timbalan perdana menteri atapun polis menyatakan dengan tegasnya betapa Rais hanya bercakap merepek melalui lubang hidungnya.?"

"para peladang sering buat eksperiman merepek"

HTH

eldira
Indonesia
Native speaker of: Native in IndonesianIndonesian