KudoZ home » English to Norwegian » Accounting

offset / set off

Norwegian translation: motpostere


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:offset / set off
Norwegian translation:motpostere
Entered by: Thomas Deschington

08:58 Feb 22, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Accounting
English term or phrase: offset / set off
Årsregnskap.

"Deferred tax and deferred tax asset are offset."

"Deferred tax and deferred tax asset in both within Norway and Canada can be set off."

Jeg regner med at det betyr at utsatt skattefordel kan brukes til å oppveie eller utjevne utsatt. Men jeg finner ikke en "riktig" term for oppveie/utjevne. Noen???
Thomas Deschington
Poland
motpostere
Explanation:
"are set off" kan vel også oversettes med "bli motpostert"
Selected response from:

Pieter_H
Norway
Grading comment
Jeg likte denne. Fant relevante kontekster.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4utligne
Bjørnar Magnussen
4motregne
Per Riise
3motposterePieter_H


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utligne


Explanation:
Har sett "utligne" brukt her:

Example sentence(s):
  • Utlignet skattefordel/skatteforpliktelse

    Reference: http://www.tine.no/binary?id=44862&download=true
Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 56

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
motregne


Explanation:
Sitat fra min ordliste fra Handelshøyskolen BI: ”Offset” oversettes med ”utligne” når det dreier seg om virkning. Ellers ”motregne” om regnskapsmessige handlinger

Per Riise
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 3

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
motpostere


Explanation:
"are set off" kan vel også oversettes med "bli motpostert"

Pieter_H
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Jeg likte denne. Fant relevante kontekster.