KudoZ home » English to Norwegian » Accounting

professional accountancy

Norwegian translation: regnskapsførerutdannelse


09:01 Apr 9, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Accounting
English term or phrase: professional accountancy
I en presentasjon: "he obtained his professional accountancy qualification at..."
Koen Speetjens
Norwegian translation:regnskapsførerutdannelse
Explanation:
Eller "Han tok sin utdannelse som regnskapsfører ved..."

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2008-04-09 19:08:35 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Alltid litt ugreit når institusjonen både utdanner og autoriserer. Magafølelsen sier likevel at Bjørnar hadde fortjent poengene.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Ikke helt sikker hvem som ble enig med hvem til slutt.... men det ble deg igjen, Per, som stakk av med "seieren". Takk for hjelpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1regnskapsførerutdannelse
Per Bergvall
4 +1han fikk sin autorisasjon som regnskapsfører
Bjørnar Magnussen


Discussion entries: 1





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
he obtained his professional accountancy qualification
han fikk sin autorisasjon som regnskapsfører


Explanation:
Det er nok snarere snakk om autorisasjon enn bare om utdannelse. De vanligste autorisasjonene som CPA og ACCA kalles for "professional accountancy qualification" (se ref. 2)

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2008-04-09 09:47:09 GMT)
--------------------------------------------------

Ser at "Sandwell College of Commerce and Technology" er en institusjon på videregående-, ikke univseritetsnivå. Da blir det litt voldsomt med "autorisert regnskapsfører", jeg vil heller tippe vedkommende har noe som tilsvarer fagbrev i kontorfag.

Example sentence(s):
  • Ulla fikk sin autorisasjon som regnskapsfører...
  • The Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) is a professional accountancy qualification, which benefits from global recognition.

    Reference: http://www.safe-okonomi.com/?pageid=1998
    Reference: http://www.lsbf.org.uk/school/faculties/finance-accounting/c...
Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 56
Notes to answerer
Asker: det vil jeg da tro: "at Sandwell College of Commerce and Technology". Jeg var innom samme tanke om at det måtte være en form for autorisasjon tilstede. Det finnes mange utdanningssteder som tilbyr en masterutdanning i "professional accountancy".


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Per Bergvall: Skulle ikke forundre meg om du har helt rett.
4 mins
  -> Setter man "5" på "confidence", kommer det nesten alltid inn et annet mulig forslag, det pleier ikke å slå feil...;)

7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
regnskapsførerutdannelse


Explanation:
Eller "Han tok sin utdannelse som regnskapsfører ved..."

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2008-04-09 19:08:35 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Alltid litt ugreit når institusjonen både utdanner og autoriserer. Magafølelsen sier likevel at Bjørnar hadde fortjent poengene.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Ikke helt sikker hvem som ble enig med hvem til slutt.... men det ble deg igjen, Per, som stakk av med "seieren". Takk for hjelpen!
Notes to answerer
Asker: Takk for kjapp svar! Så det er ikke noe forskjell mellom en "accountant" og en "professional accountant"?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bjørnar Magnussen: Ditt forslag er nok rettest i og med at Sandwell College of Commerce and Technology bare er en institusjon på videregåendenivå.
6 mins