KudoZ home » English to Norwegian » Anthropology

indigenous peoples

Norwegian translation: innfødte folkeslag


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:indigenous peoples
Norwegian translation:innfødte folkeslag
Entered by: NO-EN-DE

13:43 Aug 27, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Social Sciences - Anthropology
English term or phrase: indigenous peoples
hjemmehørende folkeferd?
hjemmehørende folkeslag?
hjemmehørende folk?
opprinnelig folkeferd, folkelsag, folk .....

hjelp.....?
NO-EN-DE
Norway
innfødte folkeslag
Explanation:
På tide med ny ordbok?

--------------------------------------------------
Note added at 55 mins (2008-08-27 14:38:24 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Jeg anbefaler Kunnskapsforlagets Engelsk stor ordbok: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146907
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Tja, kanskje det. Forslag...?

Der ser du; dyktig!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2innfødte folkeslag
Bjørnar Magnussen
4 +1urinnvånereIngrid Thorbjørnsrud
4innfødte, hjemmehørende, stedegne folkeferd, folkeslag, landsmenn
Ulrikke Kase Evensen
4urbefolkninger
Per Bergvall


Discussion entries: 2





  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
urbefolkninger


Explanation:
usikker på hva som er politisk korrekt akkurat i dag - men i forrige uke var det så vidt jeg husker greit å si urbefolkninger....

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
urinnvånere


Explanation:
ab origine (lat.), fra begynnelsen. — aborigines, et lands oppr. befolkning. — aborigin, urinnvåner, særlig brukt om Australias urinnvånere.

Ingrid Thorbjørnsrud
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  valund
7 hrs

2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
innfødte folkeslag


Explanation:
På tide med ny ordbok?

--------------------------------------------------
Note added at 55 mins (2008-08-27 14:38:24 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Jeg anbefaler Kunnskapsforlagets Engelsk stor ordbok: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146907

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tja, kanskje det. Forslag...?

Der ser du; dyktig!
Notes to answerer
Asker: Den har jeg og det var den som ga meg hjemmehörende. Om du sjekker står dette varme ordet rett ved siden av innfødt;o) *lol* Uansett, tusen takk og riktig god ettermiddag :o)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egil Presttun
1 min

agree  Per Bergvall: Eller sågar bare 'innfødte' i normal tale...
12 mins

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
innfødte, hjemmehørende, stedegne folkeferd, folkeslag, landsmenn


Explanation:
Se Cappelen Engelsk Ordbok.
Peoples= befolkning, folkeferd, folkeslag, landsmenn.
Som du ser er det mange muligheter her, lykke til!

Ulrikke Kase Evensen
Mexico
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian




Voters for reclassification
as
PRO / non-PRO
Non-PRO (1): Per Bergvall