KudoZ home » English to Norwegian » Architecture

tall-beamed ceilings

Norwegian translation: høye takhvelvinger


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tall-beamed ceilings
Norwegian translation:høye takhvelvinger
Entered by: Sigbjørn Hovda

17:54 Dec 5, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Architecture
English term or phrase: tall-beamed ceilings
An abundance of natural stone and exposed fireplaces, with tall-beamed ceilings that convey a theatrical style, the Hotel has been carefully enhanced by stylish decoration to create a winning combination of modern luxury with period detail.

Jeg tar gjerne i mot forslag på første del av denne setningen. På forhånd takk!
Sigbjørn Hovda
Norway
høye takhvelvinger
Explanation:
Høres ut som Maryculter House Hotel, Aberdeen, Scotland...? "Med naturlige steinmaterialer, åpne ildsteder og høye takhvelvinger er hotellet omhyggelig og stilfullt innredet i en tiltalende kombinasjon av moderne luksus og perioderiktige detaljer"
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Ikke dårlig, Per! Du må være en virkelig hotellkjenner ;)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1høyt bjelketak
Ivan Eikås Skjøstad
4høye takhvelvinger
Per Bergvall


Discussion entries: 3





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
høye takhvelvinger


Explanation:
Høres ut som Maryculter House Hotel, Aberdeen, Scotland...? "Med naturlige steinmaterialer, åpne ildsteder og høye takhvelvinger er hotellet omhyggelig og stilfullt innredet i en tiltalende kombinasjon av moderne luksus og perioderiktige detaljer"

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Ikke dårlig, Per! Du må være en virkelig hotellkjenner ;)

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
høyt bjelketak


Explanation:
Med rikelig med naturstein og åpne ildsteder, med høyt bjelketak som bringer fram en teatralsk stil, har hotellet...

beamed ceiling=bjelketak. Tall-beamed oppfatter jeg som en understreking om at det er mer enn vanlig takhøyde, og dermed ikke en tradisjonell takstolkonstruksjon, men heller en takkonstruksjon med lange dragere og takbjelker, gjerne i treverk.

Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tore Bjerkek
25 mins