KudoZ home » English to Norwegian » Art/Literary

"how-to" books

Norwegian translation: gjør-det-selv-bok


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:"how-to" book
Norwegian translation:gjør-det-selv-bok
Entered by: Lars Finsen

12:01 Jun 3, 2002
English to Norwegian translations [Non-PRO]
Art/Literary
English term or phrase: "how-to" books
Har vi noe norsk betegnelse for slike 'oppskrift'-bøker, f.eks. 'hvordan bygge hus/reparere bil/lage din egen atombombe/overtale sjefen til å gi deg en million i lønnspålegg' eller liknende?
Lars Finsen
gjør det selv-bok
Explanation:
Dette er jo en alminnelig betegnelse på bøker av typen "hvordan reparere bilen / sy bunad" osv. Men bøker av typen "hvordan overtale sjefen til å gi deg en million i lønnspålegg" vil jo høre til en annen kategori...
Selected response from:

Eva Thomsen
Norway
Grading comment
Takk for alle innspill.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +7gjør det selv-bokEva Thomsen
4 +1Slik gjøres det-bøkerAstrid Aune
3hvordan-bokEva Thomsen


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hvordan-bok


Explanation:
Vet ikke om dette er en vanlig betegnelse på norsk, men jeg har funnet noen treff på nettet. Synes selv det høres ok ut.

Eva Thomsen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 25

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  MarianneH: http://www.bokkilden.no/ gives lots of hits for "hvordan", but most of them are of the type "How to find a man" and "How to understand women" - sign of the times? ;-)
19 mins

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Slik gjøres det-bøker


Explanation:
Dette har jeg også lurt på. Synes personlig at "slik gjøres det" høres bedre ut på norsk, *men* resultatet blir jo også flere ord. På denne måten ville det bli f.eks. "Slik bygger du hus".

Astrid Aune
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 11

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Groenvold
40 mins

30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +7
gjør det selv-bok


Explanation:
Dette er jo en alminnelig betegnelse på bøker av typen "hvordan reparere bilen / sy bunad" osv. Men bøker av typen "hvordan overtale sjefen til å gi deg en million i lønnspålegg" vil jo høre til en annen kategori...

Eva Thomsen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 25
Grading comment
Takk for alle innspill.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  doddel
4 mins

agree  Ellen-Marie Kristiansen Ritchie
7 mins

agree  MarianneH: Burde vel være gjør-det-selv-bok ?
12 mins

agree  Erik Groenvold: Ofte beste løsning
35 mins

agree  Lyngstad: ev. hjelp-deg-selv-bok.
48 mins

agree  Trond Ruud: Hva med veiledning? "How to fix the car"= veiledning i bilvedlikeholdl
1 day9 hrs

agree  heiaamot
2 days2 hrs