KudoZ home » English to Norwegian » Business/Commerce (general)

Chief Operating Officer

Norwegian translation: teknisk direktør


15:03 Mar 3, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Business/Commerce (general)
English term or phrase: Chief Operating Officer
Stilling i et selskap som produserer motorer til fly ol. Bruker vi driftssjef i denne sammenhengen?
Ellen-Marie Kristiansen Ritchie
Norway
Norwegian translation:teknisk direktør
Explanation:
Dette blir vanligvis oversatt til teknisk direktør.
Selected response from:

Sigbjørn Hovda
Norway
Grading comment
Takk for hjelpen alle sammen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1bedriftsleder, eller driftsleder
Amber Intl.
4 +1Daglig leder
Per Bergvall
5teknisk direktør
Sigbjørn Hovda


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
chief operating officer
teknisk direktør


Explanation:
Dette blir vanligvis oversatt til teknisk direktør.

Sigbjørn Hovda
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Takk for hjelpen alle sammen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  _andy_: Det jeg ofte har sett er "viseadministrerende direktør", ettersom COO ofte er nestkommanderende i en bedrift. Det blir ingen ordrett oversettelse, men funksjonen/rollen er kanskje ganske lik sammenlignet med norske forhold.
2763 days

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Daglig leder


Explanation:
Jeg er ikke enig i teknisk direktør; da har jeg mere sans for driftssjef. COO (i motsetning til Chief Executive Officer) er en leder med hovedansvar for driften internt, og kan alternativt kalles operativ direktør om man vil ha direktørbegrepet med seg. CEO er toppsjefen, som bare svarer overfor styrets formann. Ellers blir jo uvegerlig norske titler litt mer blodfattige enn amerikanske...

Per Bergvall
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxHobo
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bedriftsleder, eller driftsleder


Explanation:
Chief Operating Officer kan etter min mening være en som er sjef/leder for en hel bedrift, eller for en del av bedriftens aktivitet/produksjon.

Amber Intl.
Specializes in field
Native speaker of: Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal), Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  George Runde: En COO er en som er ansvarlig for driften. President er daglig leder, mens CEO er den med det overordnede ansvaret for hele bedriften, rapporterer til styret.
20 hrs