KudoZ home » English to Norwegian » Business/Commerce (general)

cost leadership

Norwegian translation: kostnadsleder


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cost leadership
Norwegian translation:kostnadsleder
Entered by: Ivan Eikås Skjøstad

15:53 Mar 3, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Business/Commerce (general)
English term or phrase: cost leadership
I denne sammenhengen: "we need to accelerate the pace of change and continue to drive cost leadership". Bruker vi kostnadsbesparelser i denne sammenhegen?
Ellen-Marie Kristiansen Ritchie
Norway
kostnadsleder
Explanation:
Dette er konkurransestrategi:

Competitive strategy model 1: Cost leadership:
• = a firm sets out to become the low cost producer in its industry.
• Note: a cost leader must achieve parity or at least proximity in the bases of differentiation, even though it relies on cost leadership for it’s competitive advantage.
• Note: if more than one company aim for cost leadership, usually this is disastrous.
• Often achieved by economies of scale

Det brukes mye engelsk i denne sammenhengen, men skulle jeg oversette ville jeg brukt kostnadsleder. Siden dette henger sammen med masseproduksjon kan en kanskje skrive om dette til noe slikt som "å få ned kostnadene per enhet".
Selected response from:

Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Grading comment
Tusen takk for hjelpen alle sammen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2kostnadsleder
Ivan Eikås Skjøstad
4kostnadsleder
Vedis Bjørndal
1være ledende på kostnader
Roald Toskedal


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
være ledende på kostnader


Explanation:
Altså, nå gjetter jeg... :)
Men høres ikke dette rimelig "markedsføringsaktig" ut, da: "Vi må akselerere endringstakten og fortsatt bestrebe oss på å være ledende på kostnader"?


    -
Roald Toskedal
Norway
Works in field
Native speaker of: Norwegian

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
kostnadsleder


Explanation:
Dette er konkurransestrategi:

Competitive strategy model 1: Cost leadership:
• = a firm sets out to become the low cost producer in its industry.
• Note: a cost leader must achieve parity or at least proximity in the bases of differentiation, even though it relies on cost leadership for it’s competitive advantage.
• Note: if more than one company aim for cost leadership, usually this is disastrous.
• Often achieved by economies of scale

Det brukes mye engelsk i denne sammenhengen, men skulle jeg oversette ville jeg brukt kostnadsleder. Siden dette henger sammen med masseproduksjon kan en kanskje skrive om dette til noe slikt som "å få ned kostnadene per enhet".



    Reference: http://www.valuebasedmanagement.net/methods_competitive_stra...
Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tusen takk for hjelpen alle sammen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vedis Bjørndal: Sorry, jeg la ikke skikkelig merke til forslaget ditt!
3 hrs

agree  Tore Bjerkek
4 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kostnadsleder


Explanation:
Foreslår at setning omskrives litt: ..være kostnadsleder.
Ref.:
8.2.1 Kostnadsleder
Kostnadsleder innebærer at man tilbyr tilnærmet identisk service til en lavere pris enn konkurrentene. Siden Karriere og Rekrutteringsservice er en avdeling av BI, og derfor får sine inntekter herfra kan avdelingen foreta rekruttering og aktivt profilering uten spesielle merkostnader på administrasjonssiden. Om studentene involveres aktivt, så vil også disse kunne arbeide uten merkostnader. Dette vil gi færre kostnader, og kundene vil bli lettere tilgjengelige.

Vedis Bjørndal
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian