KudoZ home » English to Norwegian » Chemistry; Chem Sci/Eng

low-level chemicals

Norwegian translation: kjemikalier i lave konsentrasjoner


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:low-level chemicals
Norwegian translation:kjemikalier i lave konsentrasjoner
Entered by: Thomas Deschington

06:43 Jan 14, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: low-level chemicals
Oversetter en tekst om vernebekledning, og jeg regner med at uttrykket har å gjøre med hvor giftig eller surt/basisk kjemikaliet er. Noen synspunkter på dette?

I noen eksempler jeg har funnet, dukker uttrykket opp i sammenhenger med kjemikalier som finnes i forbrukerprodukter (parfyme, plast osv.).

Noen som kjenner et uttrykk for dette, annet enn å omskrive (evt. kjemikalier med lav giftighet)?
Thomas Deschington
Poland
kjemikalier i lave konsentrasjoner
Explanation:
Jeg vil anta at "low-level" her refererer til kjemikalier som forekommer i lave konsentrasjoner.

--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2008-01-14 08:17:28 GMT)
--------------------------------------------------

Hvis du er ute etter ett enkelt ord, kan du kanskje vurdere "lavkonsentrerte kjemikalier".
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Det er ikke helt helt helt klart hva teksten egentlig mener, men forslaget ditt gir best mening. Takker!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1kjemikalier i lave konsentrasjoner
Bjørnar Magnussen
3lette kjemikalier
Terje Ostgaard


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lette kjemikalier


Explanation:
Forslag

Terje Ostgaard
Spain
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 19

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
kjemikalier i lave konsentrasjoner


Explanation:
Jeg vil anta at "low-level" her refererer til kjemikalier som forekommer i lave konsentrasjoner.

--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2008-01-14 08:17:28 GMT)
--------------------------------------------------

Hvis du er ute etter ett enkelt ord, kan du kanskje vurdere "lavkonsentrerte kjemikalier".

Example sentence(s):
  • Men vi frykter at også lave konsentrasjoner kan ha skadevirkninger på lang sikt, ... Høye konsentrasjoner av kjemikalier virker gjerne direkte på
  • Giftige kjemikalier kan gjøre skade på naturen også i svært lave konsentrasjoner.

    Reference: http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1119255129.66
    fag.utdanning.no/vg1/naturfag/laerestoff_naturfag/baerekraftig_utvikling/forbruksvalg_og_miljo
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 72
Grading comment
Det er ikke helt helt helt klart hva teksten egentlig mener, men forslaget ditt gir best mening. Takker!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  me.translation: Riktig. Her er low-level forklart paa engelsk: http://dspace.mit.edu/handle/1721.1/1578. Forklaringen bekrefter din oversettelse. Hilsen, Malte.
42 mins
  -> takk - det var hyggelig av deg å sjekke

neutral  Rannheid Sharma: blyfattige kjemikalier (hvis det f.eks. gjelder smøremidler, bensin, petroleumsprodukter e.l.)
4 hrs