KudoZ home » English to Norwegian » Chemistry; Chem Sci/Eng

liquefied petroleum gas (LPG)

Norwegian translation: propan


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:liquefied petroleum gas (LPG)
Norwegian translation:propan
Entered by: Per Bergvall

11:30 Mar 31, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: liquefied petroleum gas (LPG)
Er LPG det samme som propan?
Per Bergvall
Norway
autogass
Explanation:
If it is meant for cars, I guess the name in norwegian is autogass.

Check this text from Statoil:

Autogass (LPG)

Miljøvennlig og rimelig drivstoffvalg i byer og tettsteder

Det finnes tilsammen rundt 40 fyllestasjoner for autogass i Norge. Oversikten over alle disse finner du på www.gassmagasinet.no. Statoil har 9 stasjoner for fylling av autogass.

Hopefully Statoil will send me some royalties...

www1.statoil.no/default1.asp search for LPG

Selected response from:

Salvador Scofano and Gry Midttun
Norway
Grading comment
Here's a few Kudoz to enjoy pending royalties...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4propan
Tor G Jensen
4flytgass
Frank Ekeberg
3 +1kondensert hydrokarbongass (LPG)
Ivan Eikås Skjøstad
4autogass
Salvador Scofano and Gry Midttun
4flytende petroleumsgass (lpg)
Geir Vikan


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
liquefied petroleum gas (lpg)
flytende petroleumsgass (lpg)


Explanation:
Nei, propan er et enkelt kjemisk stoff, som er i gassform selv under høyt trykk.
LPG er en blanding, en viss fraksjon av naturgass som kan gjøres flytende ved moderat nedkjøling/kompresjon.

Geir Vikan
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 28

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
liquefied petroleum gas (lpg)
autogass


Explanation:
If it is meant for cars, I guess the name in norwegian is autogass.

Check this text from Statoil:

Autogass (LPG)

Miljøvennlig og rimelig drivstoffvalg i byer og tettsteder

Det finnes tilsammen rundt 40 fyllestasjoner for autogass i Norge. Oversikten over alle disse finner du på www.gassmagasinet.no. Statoil har 9 stasjoner for fylling av autogass.

Hopefully Statoil will send me some royalties...

www1.statoil.no/default1.asp search for LPG



Salvador Scofano and Gry Midttun
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in PortuguesePortuguese
PRO pts in category: 8
Grading comment
Here's a few Kudoz to enjoy pending royalties...

3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
liquefied petroleum gas (lpg)
kondensert hydrokarbongass (LPG)


Explanation:
Dette er tatt rett fra ordlista, men forklarer jo mer hva det er.

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2004-03-31 12:01:38 GMT)
--------------------------------------------------

Mer info:

\"Propan brukes i dagligtale om et drivstoff som normalt består både av propan og butan. I Norge er 95 % propan og resten i hovedsak butan. I andre land kan butanandelen være mye høyere. I oljebransjen kalles drivstoffet generelt for LPG, Liquified Petroleum Gas, men også navn som autogass benyttes. \" (http://apps.didac.no/drivstoff/drivstoff/propan.htm)

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2004-03-31 12:01:48 GMT)
--------------------------------------------------

Mer info:

\"Propan brukes i dagligtale om et drivstoff som normalt består både av propan og butan. I Norge er 95 % propan og resten i hovedsak butan. I andre land kan butanandelen være mye høyere. I oljebransjen kalles drivstoffet generelt for LPG, Liquified Petroleum Gas, men også navn som autogass benyttes. \" (http://apps.didac.no/drivstoff/drivstoff/propan.htm)

Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vedis Bjørndal: www.afdc.doe.gov/altfuel/propane.html - 5k - Cached - Similar pages. Her står det klart at det er dss propan
8 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
liquefied petroleum gas (lpg)
flytgass


Explanation:
Kan være propan eller butan. (Ref. Prestesæter: Eng-Nor Teknisk ordbok)

Frank Ekeberg
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8

21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
liquefied petroleum gas (lpg)
propan


Explanation:
LPG, eller Liquiefied Petroleum Gases, er flytende petroleumsgasser, og består av propan og butan som er omdannet til væskeform ved trykk på rundt seks-sju bar, eller atmosfærers trykk. I Norge er LPG ensbetydende med propan (95 prosent propan og 5 prosent butan), fordi propan har kuldegenskaper som gjør den godt egnet til bruk i våre områder. Transporteres ombord i spesialskip, såkalte LPG-tankere.


    Reference: http://www.gassmagasinet.no/LEKSIKON/body_leksikon.html
Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 24