KudoZ home » English to Norwegian » Chemistry; Chem Sci/Eng

refluxed

Norwegian translation: reflukset/kokt med tilbakeløp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:refluxed
Norwegian translation:reflukset/kokt med tilbakeløp
Entered by: Tor G Jensen

21:54 Jul 30, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: refluxed
N4-(3,4-Ethylenedioxyphenyl)... was dissolved in dry MeOH (1 ml), to it was added 3-aminoaniline ... and the mixture was refluxed for 4 days (70 oC oil-bath temperature).
anebjordal
Ecuador
reflukset/kokt med tilbakeløp
Explanation:
Refluksing er prosessen som blir brukt ved destillasjon for å unngå at det som destilleres fordamper, ref. hjemmebrenning. Det brukes en kjøler som kondenserer det som ellers ville fordampet, slik at det renner tilbake.

Ordet refluks finnes på norske nettsteder (særlig NTNU), men ikke med en forståelig forklaring. Jeg antar at de som skal lese det du oversetter skjønner hva det dreier seg om med ordet 'refluks'

Alternativet er 'kokt med tilbakeløp'.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 38 mins (2004-08-01 22:33:03 GMT)
--------------------------------------------------

Rettelse: Refluksing er ikke identisk med prosessen som blir brukt ved destillasjon, men LIKNER denne prosessen. Ved refluksing renner kondensert damp - i form av væske - tilbake der den kom fra, mens ved destillasjon renner den over i en annen beholder.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Takk for det, Tor G.

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1tilbageløbetSuzanne Blangsted
4reflukset/kokt med tilbakeløp
Tor G Jensen


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
tilbageløbet


Explanation:
dog er dette på dansk, men du kan vel bruge det -
reflux er tilbageløb, tilbagestrømning; [kem.] reflux
reflux (vb.) opvarme til kogepunktet under tilbagesvaling,
Jeg bruger L&H kemiske ordbog

Suzanne Blangsted
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal: Ja, enig, men på norsk vil man vel gjerne si "resirkulert" Pent nytt bilde, forresten! :)
49 mins
  -> thank you Roald

1 day22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
reflukset/kokt med tilbakeløp


Explanation:
Refluksing er prosessen som blir brukt ved destillasjon for å unngå at det som destilleres fordamper, ref. hjemmebrenning. Det brukes en kjøler som kondenserer det som ellers ville fordampet, slik at det renner tilbake.

Ordet refluks finnes på norske nettsteder (særlig NTNU), men ikke med en forståelig forklaring. Jeg antar at de som skal lese det du oversetter skjønner hva det dreier seg om med ordet 'refluks'

Alternativet er 'kokt med tilbakeløp'.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 38 mins (2004-08-01 22:33:03 GMT)
--------------------------------------------------

Rettelse: Refluksing er ikke identisk med prosessen som blir brukt ved destillasjon, men LIKNER denne prosessen. Ved refluksing renner kondensert damp - i form av væske - tilbake der den kom fra, mens ved destillasjon renner den over i en annen beholder.


    Reference: http://homepages.ihug.com.au/~jlhoare/F6c/diagram.htm
Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 24
Grading comment
Takk for det, Tor G.