KudoZ home » English to Norwegian » Computers: Systems, Networks

executable

Norwegian translation: programfilen


17:49 Nov 29, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Systems, Networks
English term or phrase: executable
Save the file, locate the executable and open.

Det er jo exe-fila vi snakker om - men jeg er blank på ev. bedre uttrykk på norsk...

På forhånd takk for hjelpa!
Astrid Waatland
Norway
Norwegian translation:programfilen
Explanation:
I fagmiljøer brukes også eksekverbar fil, så hvis det er dit teksten henvender seg er det sikert et alternativ.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Ikke fagfolk jeg henvender meg til, så jeg går for 'programfilen'. Det var ordet jeg lette etter. Takk skal du ha!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1programfilen
Per Bergvall
5kjørbar filAstrid Aune
4(den) kjørbare filen
Tor G Jensen


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kjørbar fil


Explanation:
Standard Microsoft-terminologi.

Astrid Aune
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 3

5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
programfilen


Explanation:
I fagmiljøer brukes også eksekverbar fil, så hvis det er dit teksten henvender seg er det sikert et alternativ.

Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 26
Grading comment
Ikke fagfolk jeg henvender meg til, så jeg går for 'programfilen'. Det var ordet jeg lette etter. Takk skal du ha!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nils Elvemo
9 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(den) kjørbare filen


Explanation:
Bl.a. en exe-fil kan kjøres ved å velge den (= klikke på den i Windows), i motsetning til mange andre filer (f.eks. en MS Word doc-fil) som ikke kan kjøres på egen hånd, men som må åpnes ved hjelp av en kjørbar fil (f.eks. winword.exe).

Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 11