KudoZ home » English to Norwegian » Electronics / Elect Eng

TWIN tuner

Norwegian translation: twin-tuner (se/ta opp på to kanaler uavhengig av hverandre)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:TWIN tuner
Norwegian translation:twin-tuner (se/ta opp på to kanaler uavhengig av hverandre)
Entered by: mlindseth

14:35 Mar 12, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / Receiver
English term or phrase: TWIN tuner
Hei!

Jeg lurer på om det finnes noe godt norsk ord for TWIN tuner. Jeg ville bare latt det stå som det står, men kunden vil ha det oversatt.

Setter pris på all hjelp!
mlindseth
Norway
twin-tuner (se/ta opp på to kanaler uavhengig av hverandre)
Explanation:
Jeg kan ikke komme på noe norsk ord for "twin-tuner". Det måtte ev. bli "dobbelttuner" eller "tvillingtuner", men ingen av disse ordene gir relevante treff. Foreslår derfor at du holder deg til twin-tuner og skriver en forklaring i parentes.
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Tusen takk for hjelpen Bjørnar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5to tunere
Tor G Jensen
3 +1twin-tuner (se/ta opp på to kanaler uavhengig av hverandre)
Bjørnar Magnussen


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
twin tuner
twin-tuner (se/ta opp på to kanaler uavhengig av hverandre)


Explanation:
Jeg kan ikke komme på noe norsk ord for "twin-tuner". Det måtte ev. bli "dobbelttuner" eller "tvillingtuner", men ingen av disse ordene gir relevante treff. Foreslår derfor at du holder deg til twin-tuner og skriver en forklaring i parentes.

Example sentence(s):
  • Twin tuner ... betyr at det er mulig å se på en kanal samtidig som du tar opp fra en annen uavhengig av transponder

    www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321896 - 27k
Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 217
Grading comment
Tusen takk for hjelpen Bjørnar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Per Riise: Yes, du har rett. Krysskobling i hodet mitt.
22 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
twin tuner
to tunere


Explanation:
Ikke mer komplisert enn at apparatet har to tunere som stilles inn uavhengig av hverandre (med visse begrensninger når det gjelder frekvensbånd og polarisering dersom de har felles antenne). En slik løsning finnes bl.a. på satellittmottakere med harddisk, slik at man kan spille inn ett program og samtidig se på et annet. I de fleste tilfeller er tunerne neppe mer "tvilling" enn at de samtidig gir fra seg bilde og lyd.

Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 158