KudoZ home » English to Norwegian » Electronics / Elect Eng

low shelf, high shelf

Norwegian translation: lavfrekvens shelving (senking/heving)


17:57 Feb 16, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / Sonics
English term or phrase: low shelf, high shelf
"Select to use a low shelf equalizer." "Adjust the upper frequency in hertz for the low shelf." Any ideas for Norwegian equivalents?
Robert Sommerfelt
Norway
Norwegian translation:lavfrekvens shelving (senking/heving)
Explanation:
Lavfrekvens "shelving" eller "shelf" lar deg senke eller heve alle frekvenser under en viss frekvens. Høyfrekvens "shelving" gjør tilsvarende over en viss frekvens.

PE 1C Program equaliser inneholder en LF heve- og senkeseksjon (shelving)
http://lydsystemer.no/eshop/main.aspx?page=article&artno=TUB...

Avskjærings- og fremhevingsfilter
Lavfrekvens avskjærings- / fremhevingsfiltre demper eller fremhever frekvenser under enn en gitt frekvens. Denne filtertypen kalles også for Shelf Filter eller ”kuhale”-filter. Forskjellen til HP-filteret (som kutter alt under en fastlagt frekvens) er at vi med Shelf Filteret kan stille inn graden av demping og i tillegg forsterking av frekvensene under en gitt frekvens. Tilsvarende virker høyfrekvens shelf filtere. Figuren nedenfor viser typiske frekvensganger for shelf filtere.
http://www.yngveguddal.com/multisporskurs_06_07/time19/time1...
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Thanks again! I think I'll keep the English here, as there seems to be no established Norwegian equivalent in use.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3lavfrekvens shelving (senking/heving)
Bjørnar Magnussen
3lavnivå, høynivå
Per Bergvall


  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lavnivå, høynivå


Explanation:
Egentlig mest et vådeskudd i blinde...

Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 95

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
low shelf
lavfrekvens shelving (senking/heving)


Explanation:
Lavfrekvens "shelving" eller "shelf" lar deg senke eller heve alle frekvenser under en viss frekvens. Høyfrekvens "shelving" gjør tilsvarende over en viss frekvens.

PE 1C Program equaliser inneholder en LF heve- og senkeseksjon (shelving)
http://lydsystemer.no/eshop/main.aspx?page=article&artno=TUB...

Avskjærings- og fremhevingsfilter
Lavfrekvens avskjærings- / fremhevingsfiltre demper eller fremhever frekvenser under enn en gitt frekvens. Denne filtertypen kalles også for Shelf Filter eller ”kuhale”-filter. Forskjellen til HP-filteret (som kutter alt under en fastlagt frekvens) er at vi med Shelf Filteret kan stille inn graden av demping og i tillegg forsterking av frekvensene under en gitt frekvens. Tilsvarende virker høyfrekvens shelf filtere. Figuren nedenfor viser typiske frekvensganger for shelf filtere.
http://www.yngveguddal.com/multisporskurs_06_07/time19/time1...

Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 217
Grading comment
Thanks again! I think I'll keep the English here, as there seems to be no established Norwegian equivalent in use.