KudoZ home » English to Norwegian » Energy / Power Generation

carbon-constrained

Norwegian translation: karbon-regulert, karbonbegrenset, CO2-belastet, CO2-regulert


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:carbon-constrained
Norwegian translation:karbon-regulert, karbonbegrenset, CO2-belastet, CO2-regulert
Entered by: absciarretta

20:39 Jul 3, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation
English term or phrase: carbon-constrained
Living in a carbon-constrained world.
Karbonhemmet? Karboninnskrenket? Dette er et nokså nytt "buzzword" og jeg finner ingen norske oversettelser, verken i Clue, Cappelen eller Google. :-)
absciarretta
Portugal
karbon-regulert, karbonbegrenset, CO2-belastet, CO2-regulert
Explanation:
Dette kan jo skrives om til f.eks. "Vi lever i en verden hvor vi må begrense våre CO2-utslipp" eller "Vi lever i en verden hvor vi må begrense vår forbrenning av karbon".

Jeg kan heller ikke finne et innarbeidet ord for "carbon-constrained" per dags dato, men verden har jo blitt karbon-regulert mhp. Kyoto-avtalen. Verden er også uten tvil både CO2-belastet og karbonbegrenset. Så jeg foreslår at du velger ett av disse uttrykkene, det som passer inn i sammenhengen, hvis du ikke vil skrive det om, men bruke et tilsvarende norsk uttrykk.

Uttrykket "carbon-constrained" betyr at det ikke er fritt fram for hvor mye karbon man kan forbrenne.
Selected response from:

Egil Presttun
Norway
Grading comment
Karbonregulert kan passe inn her. Litt vanskelig å skrive om dette ordet (det forekommer flere ganger i teksten, blant annet i oppramsinger).
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3i en verden preget av karbonbegrensninger
Bjørnar Magnussen
2karbon-regulert, karbonbegrenset, CO2-belastet, CO2-regulert
Egil Presttun


  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
in a carbon-constrained world
i en verden preget av karbonbegrensninger


Explanation:
"Det er nødvendig å fokusere på teknologiske muligheter som gjør det mulig å fortsette å bruke olje i en verden preget av karbon-begrensninger"


    Reference: http://www.petromagasinet.no/art.asp?id=3680
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 16

50 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
karbon-regulert, karbonbegrenset, CO2-belastet, CO2-regulert


Explanation:
Dette kan jo skrives om til f.eks. "Vi lever i en verden hvor vi må begrense våre CO2-utslipp" eller "Vi lever i en verden hvor vi må begrense vår forbrenning av karbon".

Jeg kan heller ikke finne et innarbeidet ord for "carbon-constrained" per dags dato, men verden har jo blitt karbon-regulert mhp. Kyoto-avtalen. Verden er også uten tvil både CO2-belastet og karbonbegrenset. Så jeg foreslår at du velger ett av disse uttrykkene, det som passer inn i sammenhengen, hvis du ikke vil skrive det om, men bruke et tilsvarende norsk uttrykk.

Uttrykket "carbon-constrained" betyr at det ikke er fritt fram for hvor mye karbon man kan forbrenne.



    Reference: http://www.sorbok.no/vare.php?ean=9780643094192
Egil Presttun
Norway
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Karbonregulert kan passe inn her. Litt vanskelig å skrive om dette ordet (det forekommer flere ganger i teksten, blant annet i oppramsinger).