KudoZ home » English to Norwegian » Engineering (general)

Pass-through mode

Norwegian translation: gjennomsløyfingsmodus


15:40 Mar 5, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / TV
English term or phrase: Pass-through mode
Dette dreier seg om innstilling av en tv, og hele setningen lyder:

Remote Control Pass-through mode is cancelled.
Sigrid Thorbjørnsrud
Norwegian translation:gjennomsløyfingsmodus
Explanation:
Hvis dette kan gjelde antennesignalet:
Et TV-apparat som også kan ta imot digitalt bakkenett vil ha to antenneinnganger, en for tradisjonelle analoge signaler og en for digitale signaler. Hvis de analoge signalene ikke kommer via kabel, kan i en del tilfeller samme utendørsantenne brukes for analoge og digitale signaler. Da må antennesignalet sløyfes fra den ene til den andre antenneinngangen. (Uttrykket brukes også når flere satellittmottakere sløyfes sammen til å bruke samme antenne).

Imidlertid finnes en rekke andre funksjoner i et nytt TV som kan kalles "pass-through", slik som signal fra fjernbetjeningsenheten for styring av annet utstyr enn TV-apparatet via trådbundet eller trådløst datanettverk (f.eks. datamaskin eller harddiskopptaker plassert i et annet rom), gjennomsløyfing av analoge eller digitale videosignaler osv.

Mange løsrevne uttrykk som gjelder nye digitale TV-apparater vil forøvrig være umulige å oversette uten forståelse for hva uttrykket innebærer, på grunn av den enorme mengden nye funksjoner som mangler parallell til tradisjonell TV-teknologi.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Tusen takk for super forklaring.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1gjennomsløyfingsmodus
Tor G Jensen
3gjennomgangsmodus
Bjørnar Magnussen


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pass-through mode
gjennomgangsmodus


Explanation:
.

Example sentence(s):
  • Denne operasjonen kalles gjennomgangsmodus ("Pass Through Mode")

    Reference: http://europe.oki.com/fcgi-bin/public.fcgi?fr=mm&pid=92&bdid...
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 60

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pass-through mode
gjennomsløyfingsmodus


Explanation:
Hvis dette kan gjelde antennesignalet:
Et TV-apparat som også kan ta imot digitalt bakkenett vil ha to antenneinnganger, en for tradisjonelle analoge signaler og en for digitale signaler. Hvis de analoge signalene ikke kommer via kabel, kan i en del tilfeller samme utendørsantenne brukes for analoge og digitale signaler. Da må antennesignalet sløyfes fra den ene til den andre antenneinngangen. (Uttrykket brukes også når flere satellittmottakere sløyfes sammen til å bruke samme antenne).

Imidlertid finnes en rekke andre funksjoner i et nytt TV som kan kalles "pass-through", slik som signal fra fjernbetjeningsenheten for styring av annet utstyr enn TV-apparatet via trådbundet eller trådløst datanettverk (f.eks. datamaskin eller harddiskopptaker plassert i et annet rom), gjennomsløyfing av analoge eller digitale videosignaler osv.

Mange løsrevne uttrykk som gjelder nye digitale TV-apparater vil forøvrig være umulige å oversette uten forståelse for hva uttrykket innebærer, på grunn av den enorme mengden nye funksjoner som mangler parallell til tradisjonell TV-teknologi.

Tor G Jensen
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 116
Grading comment
Tusen takk for super forklaring.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal: Den er vel mest brukt, ja, men personlig liker jeg Bjørnars best... :)
34 mins