KudoZ home » English to Norwegian » Finance (general)

callable

Norwegian translation: oppsigelig/ som kan sies opp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:callable
Norwegian translation:oppsigelig/ som kan sies opp
Entered by: Ida Eliassen-Coker

21:52 Sep 3, 2006
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / Financial Statements
English term or phrase: callable
These notes are callable after four years from execution at a price of 102,
Ida Eliassen-Coker
oppsigelig/ som kan sies opp
Explanation:
My suggestion

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2006-09-04 03:28:32 GMT)
--------------------------------------------------

I henhold til Encyclopedia of Banking and Finance, ninth edition, page 155:
Callable Bonds: Bonds that may be called for redemption before compulsory maturity as a result of the option exercised by the debtor (issuer), recited in the bond indenture and frequently on the face of the bond certificate. Bonds are often issued subject to call, i.e. redemption in whole or part on any interest date upon proper notice.
Selected response from:

ojinaga
Grading comment
Tusen takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2kan løses inn (innløselig) / innfris/ kjøpes tilbake
Tore Bjerkek
5 +1oppsigelig/ som kan sies opp
ojinaga


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
oppsigelig/ som kan sies opp


Explanation:
My suggestion

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2006-09-04 03:28:32 GMT)
--------------------------------------------------

I henhold til Encyclopedia of Banking and Finance, ninth edition, page 155:
Callable Bonds: Bonds that may be called for redemption before compulsory maturity as a result of the option exercised by the debtor (issuer), recited in the bond indenture and frequently on the face of the bond certificate. Bonds are often issued subject to call, i.e. redemption in whole or part on any interest date upon proper notice.

ojinaga
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tusen takk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Tore Bjerkek: nei, dette passer ikke. En veksel/obligasjon kan ikke sies opp av kreditoren. En kreditor kan bare selge den videre om om den ikke innløses før utløpsdato av debitoren. En må ikke blande sammen et banklån og en veksel/obligasjon.
1 hr
  -> se min note- Din kommentar og grunn for uenighet er derfor ikke holdbar

agree  Vedis Bjørndal: Alle kan vel si opp gjelden sin-mange flytter den og da må den sies opp. Kirkeby:'oppsigelig' for lån+verdipapir
20 hrs
  -> Mange takk Vedis Bjørndal

agree  Roald Toskedal: I dette tilfellet er det vel krditor som sier opp obligasjonen før innløsningsdato, er det ikke?
21 hrs
  -> Det er ikke godt å si m det er debitor eller kreditor som benytter seg av sin oppsigelsesrett i dette tilfelle. Det kan være begge. Mange takk Roal Toskedal

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kan løses inn (innløselig) / innfris/ kjøpes tilbake


Explanation:
Debitoren kan innløse vekslene etter fire år.

Veksel- eller obligasjonsutstedere legger gjerne inn en mulighet til å kjøpe tilbake sine gjeldspapirer dersom de ikke lenger har attraktive betingelser, dvs. renten er gått ned. I dette tilfelle må debitoren betale en premie på 2 % for denne fleksibiliteten.


Innløsning
Utnyttelse av retten til å kjøpe eller selge verdipapirer.

Innløsningskurs
Opsjoner: Prisen innehaver av kjøpsopsjoner skal betale for det underliggende verdipapir eller prisen en innehaver av salgsopsjoner skal selge det underliggende verdipapir dersom opsjonen innløses.

Innløsningskurs
Verdipapirfond: Den pris en andelseier i et aksjefond oppnår ved å innløse en andel.



--------------------------------------------------
Note added at 7 days (2006-09-11 12:23:39 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Angåended kommerntarer nedenfor på denne siden:
En veksel/obligasjon kan ikke sies opp av kreditoren. En kreditor kan bare selge den videre om om den ikke innløses før utløpsdato av debitoren. En må ikke blande sammen et banklån og en veksel/obligasjon.

Tore Bjerkek
Canada
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 47

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp
37 mins

agree  Roald Toskedal: Enig med deg også, jeg... :) Se min kommentar nedenfor.
19 hrs