KudoZ home » English to Norwegian » Finance (general)

equity covenant

Norwegian translation: egenkapitalbetingelsen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:equity covenant
Norwegian translation:egenkapitalbetingelsen
Entered by: Ingrid Thorbjørnsrud

20:17 Sep 4, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / equity covenant
English term or phrase: equity covenant
..the group satsifies all financial covenants in the loan agreement, and the ..bank has waived the equity covenant ..

Hva er det banken avstår fra her?
Ingrid Thorbjørnsrud
Norway
egenkapitalbetingelsen
Explanation:
...gruppen oppfyller alle betingelsene i låneavtalen og...banken har gitt avkall på egenkapitalbetingelsen..

Internasjonale banker som finansierer store prosjekter har ofte kompliserte låneavtaler som ligger til grunn for lånet. En vanlig betingelse er at prosjektet/aktivet/anlegget må generere nok inntekter etter skatt til å dekke en rimelig avkastning/rente på investert kapital i prosjektet, og at egenkapitalandelen skal ha et visst forhold til lånekapitalen. Dette kalles ofte "equity covenant", eller egenkapitalbetingelse" på norsk, som har det innholdet jeg nevnte ovenfor. Det finnes mange varianter av dette med ulike beregningsmetoder til grunn og med ulike navn, men i korthet er dette "greia" ;)

Egentlig noe mange kjenner fra å låne penger til bolig, f.eks.. Banken nøyer seg vanligvis ikke med at verdien på boligen er høyere enn lånet, de krever i tillegg betjeningsevne i form av inntekter og en viss egenkapital, f.eks. 20% av kjøpesummen.

Slik er det, ikke annerledes.
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
Norway
Grading comment
Finfint!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4egenkapitalbetingelsen
Svein Hartwig Djaerff
3egenkapitalskrav
NO-EN-DE
3bestemmelse om egenkapitalMari Noller


  

Answers


50 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bestemmelse om egenkapital


Explanation:
"Covenant" er jo en avtale eller et løfte som man har med f.eks. banken om et huslån. "Equity" er enten "aksje" eller "egenkapital", så siden du nevner at dette dreier seg om et lån regner jeg med at det er snakk om "egenkapital".

Man kan jo ha et huslån med "negative equity", dvs. at man f.eks. ikke klarer å betale ned lånet på huset med de pengene du fikk solgt det for. Hvis du derimot har "equity" i et hus så står du igjen med en fortjeneste etter et salg.

Du kan også skrive "avtale om egenkapital" eller "løfte om egenkapital".


    Reference: http://europeoffering.com/en/xmedia/Hybrid_Issue_English.pdf
Mari Noller
United Kingdom
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 4

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
egenkapitalbetingelsen


Explanation:
...gruppen oppfyller alle betingelsene i låneavtalen og...banken har gitt avkall på egenkapitalbetingelsen..

Internasjonale banker som finansierer store prosjekter har ofte kompliserte låneavtaler som ligger til grunn for lånet. En vanlig betingelse er at prosjektet/aktivet/anlegget må generere nok inntekter etter skatt til å dekke en rimelig avkastning/rente på investert kapital i prosjektet, og at egenkapitalandelen skal ha et visst forhold til lånekapitalen. Dette kalles ofte "equity covenant", eller egenkapitalbetingelse" på norsk, som har det innholdet jeg nevnte ovenfor. Det finnes mange varianter av dette med ulike beregningsmetoder til grunn og med ulike navn, men i korthet er dette "greia" ;)

Egentlig noe mange kjenner fra å låne penger til bolig, f.eks.. Banken nøyer seg vanligvis ikke med at verdien på boligen er høyere enn lånet, de krever i tillegg betjeningsevne i form av inntekter og en viss egenkapital, f.eks. 20% av kjøpesummen.

Slik er det, ikke annerledes.

Svein Hartwig Djaerff
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 60
Grading comment
Finfint!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
egenkapitalskrav


Explanation:
... gruppen tilfredsstiller alle finansielle krav i låneavtalen... banken av frafalt kravet om egenkapital...


    Reference: http://www.dn.no/finans/portal/newsPage?newt__source=feed.ne...
    Reference: http://www.bi.no/Content/Study____46340.aspx?kurskode=b%C3%B...
NO-EN-DE
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 11