KudoZ home » English to Norwegian » Food & Drink

artisan food

Norwegian translation: håndlaget mat, lokal kvalitetsmat, mathåndtverk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:artisan food
Norwegian translation:håndlaget mat, lokal kvalitetsmat, mathåndtverk
Entered by: NO-EN-DE

15:14 Feb 4, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Marketing - Food & Drink
English term or phrase: artisan food
Hjemmelaget er ikke akkurat dekkende. Noen som har et aldri så lite innspill? Takker:o)

http://www.usaweekend.com/06_issues/060326/060326artisan_foo...
NO-EN-DE
Norway
håndlaget mat, lokal kvalitetsmat
Explanation:
Kanskje kan man kalle det "hjemmelaget eller håndlaget", slik som i teksten nedenfor. Eller man kan kalle det "lokal kvalitetsmat" hvis uttrykket skal brukes innen markedsføring. "Håndlaget mat" er selvsagt også et alternativ.

"Rundt omkring på Hadeland har det de siste årene dukket opp flere småbedrifter som driver produksjon av lokal kvalitetsmat uten tilsetningsstoffer. Maten som selges er hjemmelaget eller håndlaget, og produksjonen skjer i privatbolig eller et stabbur eller annet hus på gården. Produktene får du kjøpt i forretningen"
http://www.mail4you.as/2004/handverk.htm



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2009-02-04 18:35:48 GMT)
--------------------------------------------------

Uttrykket "lokal mat" er mer brukt enn jeg trodde – 42000 Google-hits på norske sider.
Selected response from:

Egil Presttun
Norway
Grading comment
Heller nok mer til håndlaget. Se forøvrig kommentar. Tusen takk for hjelpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1håndlaget mat, lokal kvalitetsmat
Egil Presttun
3mat fra småskala matproduksjonKarin Bonnet
2lokalprodusert mat
Bjørnar Magnussen


Discussion entries: 2





  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mat fra småskala matproduksjon


Explanation:
Vet ikke om det gir samme "feeling" som "artisan, men tror det er mer dekkende og litt kortere enn f.eks. "tradisjonell mat fra familebasert produksjon".



    Reference: http://www.observo.net/VS2010/Publikasjoner/Kapittel_5.pdf
Karin Bonnet
France
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
lokalprodusert mat


Explanation:
Ca. 5000 referanser:

Lokalprodusert mat er hjemmelaget mat av høy kvalitet, bruk av råvarer produsert fra egen gård. Det blir laget rakfisk, kurv, honning, syltetøy, fenalår, ...
http://reiseliv.valdres.no/Reiseliv/Overnatting/Lokalproduse...

Lokalprodusert mat som pinnekjøtt, honning, saft, syltetøy og ost. Bondens Marked er et flott sted å få tak i dette. På den måten bidrar du også til økt ...
http://meditrina.be/?tag=lokalprodusert-mat

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 34

21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
håndlaget mat, lokal kvalitetsmat


Explanation:
Kanskje kan man kalle det "hjemmelaget eller håndlaget", slik som i teksten nedenfor. Eller man kan kalle det "lokal kvalitetsmat" hvis uttrykket skal brukes innen markedsføring. "Håndlaget mat" er selvsagt også et alternativ.

"Rundt omkring på Hadeland har det de siste årene dukket opp flere småbedrifter som driver produksjon av lokal kvalitetsmat uten tilsetningsstoffer. Maten som selges er hjemmelaget eller håndlaget, og produksjonen skjer i privatbolig eller et stabbur eller annet hus på gården. Produktene får du kjøpt i forretningen"
http://www.mail4you.as/2004/handverk.htm



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2009-02-04 18:35:48 GMT)
--------------------------------------------------

Uttrykket "lokal mat" er mer brukt enn jeg trodde – 42000 Google-hits på norske sider.

Egil Presttun
Norway
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 16
Grading comment
Heller nok mer til håndlaget. Se forøvrig kommentar. Tusen takk for hjelpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bjørnar Magnussen: Enig i "lokal kvalitetsmat"
2 hrs