KudoZ home » English to Norwegian » General / Conversation / Greetings / Letters

basic necessities

Norwegian translation: livsnødvendigheter


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:basic necessities
Norwegian translation:livsnødvendigheter
Entered by: NO-EN-DE

13:48 Aug 26, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: basic necessities
Tired, tired, tired... The three Ts... or was that "Things take time"...?!? :o)

Anyho, anyone?

A matter of personal care articles, bread and milk, etc.
NO-EN-DE
Norway
livsnødvendigheter
Explanation:
Jeg foreslår "livsnødvendigheter" eller "grunnleggende nødvendigheter":

Dette innebærer at det gis stønad til livsnødvendigheter som mat og helt nødvendige artikler til personlig bruk og til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester i form av strøm eller lignende.
http://www.fylkesmannen.no/08-6004_PFzDu.pdf.file

Men husk at vårt folk ikke ber om mer enn helt grunnleggende nødvendigheter til livsopphold, understreker Ismail Khan når vi spør om prioriteringer
www.aftenposten.no/fakta/afghanistan/article399035.ece
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Takk Björnar og Ingrid. Det burde väre en mulighet for splitte poeng når man har samme svar i løpet av et par minutter. Det tar tid noen ganger å skrive inn svar og det er så teit å kun måtte gi poeng til en...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4livsnødvendigheterIngrid Thorbjørnsrud
4livsnødvendigheter
Bjørnar Magnussen
4grunnleggende nødvendighetsartikler
Per Bergvall
4BasisvarerKristian Svanes


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Basisvarer


Explanation:
Ein kan eventuelt nytta "Basisprodukter".

Example sentence(s):
  • Basisprodukter som for eksempel egg, brød og spelt.

    Reference: http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=956
Kristian Svanes
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
Notes to answerer
Asker: Takk for innspillet:o)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Per Bergvall: Spelt er vel et slags basisprodukt, men å inkludere det under basic necessities synes en lille smule far-fetched...
20 mins

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
grunnleggende nødvendighetsartikler


Explanation:
Basic necessities like champagne, caviar and oysters....

Per Bergvall
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 31
Notes to answerer
Asker: Ha,ha. Kanskje i Norge;o)


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
livsnødvendigheter


Explanation:
Jeg foreslår "livsnødvendigheter" eller "grunnleggende nødvendigheter":

Dette innebærer at det gis stønad til livsnødvendigheter som mat og helt nødvendige artikler til personlig bruk og til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester i form av strøm eller lignende.
http://www.fylkesmannen.no/08-6004_PFzDu.pdf.file

Men husk at vårt folk ikke ber om mer enn helt grunnleggende nødvendigheter til livsopphold, understreker Ismail Khan når vi spør om prioriteringer
www.aftenposten.no/fakta/afghanistan/article399035.ece

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 48
Grading comment
Takk Björnar og Ingrid. Det burde väre en mulighet for splitte poeng når man har samme svar i løpet av et par minutter. Det tar tid noen ganger å skrive inn svar og det er så teit å kun måtte gi poeng til en...

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
livsnødvendigheter


Explanation:
Selvforklarende ord, egentlig.

Example sentence(s):
  • livs
  • Organisasjonen har også forhandlet med regjeringen om å få sende livsnødvendigheter til Haing Gyi helt vest i regionen.

    Reference: http://www.reddbarna.no
    Reference: http://no.wikipedia.org/wiki/Rasjonering
Ingrid Thorbjørnsrud
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4