KudoZ home » English to Norwegian » IT (Information Technology)

dealer management system

Norwegian translation: DMS


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dealer management system
Norwegian translation:DMS
Entered by: Thomas Deschington

11:23 Mar 19, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
English term or phrase: dealer management system
Vil vel tippe administrasjonssystem for (bil)forhandlere, men er det noe mer to-the-point enn dette? Eller mer idiomatisk, nær sagt?
Thomas Deschington
Poland
forhandlerstyringssystem
Explanation:
Du får velge om du vil splitte ordet opp. Jeg pleier å godta ord på inntil tre meningsbærende enheter, men andre splitter opp alt som er "vanskelig å lese".

"Management system" oversettes med "styringssystem" iht. Aagenæs' engelsk-norsk økonomisk ordbok.

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2007-03-19 11:35:13 GMT)
--------------------------------------------------

Hvis du har plass, kan du jo alltids oversette med "DMS-system (dealer management system - forhandlerstyringssystem)" første gang ordet opptrer, deretter bare "DMS-system".
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Takker. Jeg var inne på alle tre forslagene som har kommet hittils, men fant nå en tekst hvor kunden har brukt DMS-system.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4forhandlersystem
Per Bergvall
2 +1forhandlerstyringssystem
Bjørnar Magnussen


Discussion entries: 2





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
forhandlerstyringssystem


Explanation:
Du får velge om du vil splitte ordet opp. Jeg pleier å godta ord på inntil tre meningsbærende enheter, men andre splitter opp alt som er "vanskelig å lese".

"Management system" oversettes med "styringssystem" iht. Aagenæs' engelsk-norsk økonomisk ordbok.

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2007-03-19 11:35:13 GMT)
--------------------------------------------------

Hvis du har plass, kan du jo alltids oversette med "DMS-system (dealer management system - forhandlerstyringssystem)" første gang ordet opptrer, deretter bare "DMS-system".

Example sentence(s):
  • I den forbindelse blev CM Network inddraget da der skulle udvikles et nyt forhandlerstyringssystem, til at håndtere de mere end 400 tyske forhandlere
  • Et forhandlerstyringssystem, der er til at stole på. T-Systems har arbejdet tæt sammen med en bred vifte af automobilfirmaer.

    Reference: http://www.cmnetwork.dk/page.asp?visNyhed=true&id=112&nyhedI...
    Reference: http://www.t-systems.se/.../da/Home/LsningerBrancher/Branche...
Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 262
Grading comment
Takker. Jeg var inne på alle tre forslagene som har kommet hittils, men fant nå en tekst hvor kunden har brukt DMS-system.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ivar Danielsen
5 mins

neutral  Per Bergvall: Ikke veldig imponert av de danske referansene dine, men de gjør det i hvert fall klart at dette er et system for importørens/produsentens administrasjon av sine forhandlere. DM-systemer vil i alminnelighet være forhandlernes eget administrasjonssystem.
1 hr

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
forhandlersystem


Explanation:
Blir litt gjettverk om dette er et system som forhandlerne bruker til sin administrasjon, eller et system som importøren bruker til å administrere sine forhandleravtaler. Forhandlersystem dekker begge deler.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-03-19 12:32:01 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Den vanlige forståelsen av DMS er forhandlerens eget administrative system, med regskap, ordre/faktura, lønn og personal, og med en eller annen form for integrasjon til et sentralt ordre- og informasjonssystem som importøren drifter mot forhandlerne.

Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 91