KudoZ home » English to Norwegian » IT (Information Technology)

business sense

Norwegian translation: økonomisk fornuft


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:business sense
Norwegian translation:økonomisk fornuft
Entered by: Tor G Jensen

11:07 Apr 2, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Marketing - IT (Information Technology) / reklametekst
English term or phrase: business sense
Noen forslag til hvordan dette kan formuleres på norsk?


BUYING DIRECT MAKES BETTER BUSINESS SENSE
Sigbjørn Hovda
Norway
Direktehandel er økonomisk fornuft
Explanation:
Etter tolvte forsøk kom jeg til dette omskrevne uttrykket som bortimot dekker meningen med originalteksten.

Et uhøytidelig forslag med rim:
Direkte-handel har større fornufts-andel

Ellers diverse forslag, ingen av dem spesielt gode:
Direktekjøp er mer fornuftig butikk
Direktekjøp er butikk med mer fornuft
Direktekjøp er handel med fornuft
Direkte handel er kjøp med fornuft
Direkte handel er handel med forstand
Direktekjøp er handel med større forstand
Direktehandel er kjøp med større forstand
Direktehandel er kjøp med økonomiforstand
Direktehandel er for deg med økonomisk forstand
Direktekjøp er handel med større forstand
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Hehe, godt jobbet Tor! Takk til dere andre også.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3bedre butikk
Eivind Lilleskjaeret
4bedre forretning
Ivan Eikås Skjøstad
3Direktehandel er økonomisk fornuft
Tor G Jensen
3forretningssans
brigidm


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
bedre butikk


Explanation:
Mange muligheter her, avhengig av stilnivå.
Kjapt språk: Å kjøpe direkte er bedre butikk
Traust språk: ... er mer økonomisk
Annen vri: Spar penger, kjøp direkte


Eivind Lilleskjaeret
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Bull
2 mins

agree  Per Bergvall: ja, hvorfor gjøre det vanskelig
3 mins

agree  Frank Ekeberg
2 hrs

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bedre forretning


Explanation:
Å kjøpe direkte er bedre forretning

Synes dette passer bedre for å illustrere at det er snakk om et taktisk valg. Ofte er det jo bedre forretning å kjøpe fra grossist. Jeg mener det er riktig å bruke et "forretningsspråk" språk i slike sammenhenger.


    Reference: http://www.google.com/search?q=%22bedre+forretning%22&hl=en&...
Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 16

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
forretningssans


Explanation:
Direktehandel/Å handle direkte er et tegn på fornuftig forretningssans.
(alt. sunn forretningssans).
Ved å bruke uttrykket "makes....sense", appelerer teksten til fornuften hos leserne, og mitt forslag prøver å bevare dette i oversettelsen.

brigidm
Norway
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 4

4 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Direktehandel er økonomisk fornuft


Explanation:
Etter tolvte forsøk kom jeg til dette omskrevne uttrykket som bortimot dekker meningen med originalteksten.

Et uhøytidelig forslag med rim:
Direkte-handel har større fornufts-andel

Ellers diverse forslag, ingen av dem spesielt gode:
Direktekjøp er mer fornuftig butikk
Direktekjøp er butikk med mer fornuft
Direktekjøp er handel med fornuft
Direkte handel er kjøp med fornuft
Direkte handel er handel med forstand
Direktekjøp er handel med større forstand
Direktehandel er kjøp med større forstand
Direktehandel er kjøp med økonomiforstand
Direktehandel er for deg med økonomisk forstand
Direktekjøp er handel med større forstand


Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 72
Grading comment
Hehe, godt jobbet Tor! Takk til dere andre også.