KudoZ home » English to Norwegian » Law/Patents

court clerk

Norwegian translation: rettsbetjent


02:47 Jul 19, 2002
English to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: court clerk
Fins det et standard begrept for dette på norsk?
Erling Dugan
United States
Norwegian translation:rettsbetjent
Explanation:
Jeg har praktisert som advokat i 20 år - er nå oversetter, og tror at jeg har rett her
Selected response from:

Terje Soerensen
Sweden
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2rettsbetjentTerje Soerensen
3rettsskriver
Vedis Bjørndal


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
rettsbetjent


Explanation:
Jeg har praktisert som advokat i 20 år - er nå oversetter, og tror at jeg har rett her

Terje Soerensen
Sweden
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 54
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rowan Morrell: Several search engine hits for this.
6 mins

agree  Trond Ruud: Det tror jeg også!
7 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rettsskriver


Explanation:
Både c.clerk og c. administrator oversettes med rettsskriver hos Åge Lind i hans nyeste utgivelse (2000)av Juridisk ordbok Engelsk/Norsk.

Det er jo mulig at en rettssal er annerledes organisert i Norge, slik at rettsbetjent kan være riktig (dvs. han/hun skriver rettsreferat). Betjent er jo ellers en tittel som brukes for utførelsen av mange typer jobber.

Vedis Bjørndal
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 259