KudoZ home » English to Norwegian » Law/Patents

subject of a foreign country

Norwegian translation: bosatt, innvåner, innbygger


16:41 Aug 8, 2002
English to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: subject of a foreign country
citizen or subject of a foreign country...

Citizen of a foreign country er selvsagt utenlansks statsborger, men hva med subject....
Erling Dugan
United States
Norwegian translation:bosatt, innvåner, innbygger
Explanation:
Undersått er ordboksoversettelsen, men i denne juridiske sammenhengen er vel poenget å skille mellom (utenlandske) statsborgere og folk som er bosatt i (et fremmed) land uten å være statsborgere av det.
Selected response from:

Lars Finsen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1statsborgerRannheid Sharma
4bosatt, innvåner, innbygger
Lars Finsen


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bosatt, innvåner, innbygger


Explanation:
Undersått er ordboksoversettelsen, men i denne juridiske sammenhengen er vel poenget å skille mellom (utenlandske) statsborgere og folk som er bosatt i (et fremmed) land uten å være statsborgere av det.

Lars Finsen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 67

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
statsborger


Explanation:
Det er vel egentlig bare britene som er "subjects", det heter British subject, men French citizen. Det blir neppe noen forskjell på norsk - det er statsborgere det siktes til.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 17:42:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Tror det var spørsmål om \"naturalization\" for noen dager siden - som f.eks. i \"apply for naturalization\" i England eller USA, dvs. hvis du er bosatt der og vil søke om å få innvilget statsborgerskap.

Rannheid Sharma
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 175

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Trond Ruud: utenlandsk statsborger
19 hrs