KudoZ home » English to Norwegian » Management

Frontline

Norwegian translation: frontlinje


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Frontline
Norwegian translation:frontlinje
Entered by: Cecilie Brauer

02:27 Jul 1, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Social Sciences - Management
English term or phrase: Frontline
Ikke så mye å forholde seg til med har med managment kontra Frontline å gjøre. Altså ledelse vs. de ansatte?
Cecilie Brauer
frontlinje
Explanation:
"Frontlinje" er den delen av bedriften som har direkte kontakt med kundene, f.eks. call-center, selgere osv.
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Hei. Takk skal du ha. Jeg valgte å bruke frontlinje
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1frontlinje
Bjørnar Magnussen
3 -1lavere ledelse / arbeidsledelse / prosjektledelse
Thomas Deschington


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
frontline
frontlinje


Explanation:
"Frontlinje" er den delen av bedriften som har direkte kontakt med kundene, f.eks. call-center, selgere osv.

Example sentence(s):
  • Kundeservice i Telenor består av flere ledd: En frontlinje, som håndterer kunder der og da, og ett bakenforliggende ledd, som tar mer kompliserte saker.
  • og fremst utført av organisasjonens frontlinje, ikke minst selgere og servicefolk

    Reference: http://www.steinkjer.net/article.asp?id=599
    Reference: http://www.logistikk-ledelse.no/2006/kv/kv11-01.htm
Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 64
Grading comment
Hei. Takk skal du ha. Jeg valgte å bruke frontlinje

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp
1 day10 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
frontline
lavere ledelse / arbeidsledelse / prosjektledelse


Explanation:
Jeg tror det dreier seg om den lavere delen av ledelseshierarkiet.

"Frontline managers are the first level of management, the level that oversees or manages the actual doing of the work. They report to middle management, or sometimes directly to senior management. They have a clear leadership role and take significant responsibility for developing employee skills."

Fra en spørreundersøkelse:

"Vil De si at Deres stilling tilhører arbeidsledelsen, mellomledelsen eller toppledelsen ?

1 Arbeidsledelsen
2 Mellomledelsen
3 Toppledelsen
7 Annet, spesifiser"


    Reference: http://www.nsh.nsw.gov.au/teachresearch/learndev/Frontline/i...
    Reference: http://www.nsd.uib.no/data/ny_individ/norStudy/norVariable.c...
Thomas Deschington
Poland
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Per Bergvall: Spørsmålet gjaldt 'management kontra frontline'. En frontline manager har en ledelsesfunksjon, men det er da frontlinjen som ledes. Ellers ligger det jo en slags erkjennelse i 'the actual doing of the work', som flere ledere kunne ta inn over seg...
1 hr
  -> Takk for tilbakemelding. Kjapp på labben fra min side... Ser at uttrykket "frontline employees" brukes og også "frontlinjeansatte/-arbeidere" på norsk. B