KudoZ home » English to Norwegian » Marketing / Market Research

wholesale processing

Norwegian translation: totalhåndtering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:wholesale processing
Norwegian translation:totalhåndtering
Entered by: mlindseth

22:49 Mar 10, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
English term or phrase: wholesale processing
The second way, favored by ****** for its efficiency, involves wholesale processing and smelting of the battery once the battery’s acid is removed
mlindseth
Norway
totalhåndtering
Explanation:
Jeg tipper det som ligger i "wholesale" her, er "all-inclusive", altså en håndtering eller behandling av batteriet som dekker alle trinn, bortsett fra syrehåndteringen.

Eksempel:

"Renor AS – sammen med Miljønettverk Norge – har i samarbeid med NBF utviklet et system for totalhåndtering av spesialavfall fra NBF-bedriftene."

http://www.nbf.no/Medlemsfordeler-ikkepassord/Renor/Renor.ht...
Selected response from:

Thomas Deschington
Poland
Grading comment
Tusen takk for hjelpen! Jeg velger å bruke ditt svar fordi jeg er enig med resonnementet ditt, men jeg gir Bjørnar et poeng også.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3håndtering og smelting i stor skala
Bjørnar Magnussen
3totalhåndtering
Thomas Deschington


Discussion entries: 3





  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
totalhåndtering


Explanation:
Jeg tipper det som ligger i "wholesale" her, er "all-inclusive", altså en håndtering eller behandling av batteriet som dekker alle trinn, bortsett fra syrehåndteringen.

Eksempel:

"Renor AS – sammen med Miljønettverk Norge – har i samarbeid med NBF utviklet et system for totalhåndtering av spesialavfall fra NBF-bedriftene."

http://www.nbf.no/Medlemsfordeler-ikkepassord/Renor/Renor.ht...

Thomas Deschington
Poland
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 11
Grading comment
Tusen takk for hjelpen! Jeg velger å bruke ditt svar fordi jeg er enig med resonnementet ditt, men jeg gir Bjørnar et poeng også.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
wholesale processing and smelting
håndtering og smelting i stor skala


Explanation:
Kunnskapsforlagets stor engelsk ordbok:

Wholesale (adj): (overført) masse–, i stor målestokk • they witnessed the wholesale arrests de var vitne til massearrestasjonene • they caused the wholesale destruction de forårsaket masseødeleggelsene

Example sentence(s):
  • Gjenvinning av dette avfallet i stor skala er ikke vanlig.
  • Sett i forhold til hva som gjøres internasjonalt, er Norge i en gunstig særstilling i forhold til å ta i bruk CO2-håndtering i stor skala.

    Reference: http://www.grip.no/avfallsreduksjon/Innspill/2001-08-17%20Ra...
    Reference: http://www.energi21.no/wp-content/uploads/2007/11/climithand...
Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 79

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Thomas Deschington: Jeg tenkte også på "masse-"/"stor skala", men iom. at det står batteri i entall, så føler jeg at det ikke passer. Hadde det stått "wholesale processing and smelting of batteries", hadde jeg vært 100 % enig. Det kan jo selvsagt være at kilden er tvilsom...
1 hr
  -> Godt poeng. Jeg er tilbøyelig til å være enig, men har aldri støtt på "wholesale" brukt i betydningen "all-inclusive". Har du noen eksempler?