ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Norwegian » Materials (Plastics, Ceramics, etc.)

Water vapour diffusion resistance factor

Norwegian translation: relativ fuktmotstand

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Water vapour diffusion resistance factor
Norwegian translation:relativ fuktmotstand
Entered by: Lars Erik Hauklien

21:18 Mar 5, 2012
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Materials (Plastics, Ceramics, etc.)
English term or phrase: Water vapour diffusion resistance factor
"Water vapor diffusion resistance factor, µ-value" - I know what it is, but is there a standarized Norwegian term for it?

http://www.wufi-wiki.com/mediawiki/index.php5/Details:WaterV...
Lars Erik Hauklien
Norway
relativ fuktmotstand
Explanation:
Dette er utelukkende basert på vill googling, så jeg anbefaler at du kjører en dobbeltsjekk på dette selv!

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2012-03-06 18:36:42 GMT)
--------------------------------------------------

Hei igjen! "(Faktor for) vanndampdiffusjonsmotstand" er nok mer presist i din kontekst. Det har du sikkert allerede funnet ut selv også. Ser ut som "relativ fuktmotstand" og "diffusjonsmotstand" brukes om hverandre.
Selected response from:

Joachim Stene
Norway
Grading comment
vanndampdiffusjonsmotstand er langt, men beskriver veldig bra hva vi snakker om...
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4vanndampdiffusjon (relativ) fuktmotstand
Hege Jakobsen Lepri
3relativ fuktmotstand
Joachim Stene


  

Answers


18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
water vapour diffusion resistance factor
vanndampdiffusjon (relativ) fuktmotstand


Explanation:
I referansen under finner du en grundig gjennomgang av bygningsfysikken knyttet til oppfukting og uttørking av bygninger.

Motstandsfaktor brukes i noen tilfeller i stedet for relativ fuktmotstand


    Reference: http://www.bygningsfysikk.no/Fuktmekanikk.php3
    Reference: http://www.glava.no/sitefiles/1/dokumenter/ProdDok_1158_1.pd...
Hege Jakobsen Lepri
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
water vapour diffusion resistance factor
relativ fuktmotstand


Explanation:
Dette er utelukkende basert på vill googling, så jeg anbefaler at du kjører en dobbeltsjekk på dette selv!

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2012-03-06 18:36:42 GMT)
--------------------------------------------------

Hei igjen! "(Faktor for) vanndampdiffusjonsmotstand" er nok mer presist i din kontekst. Det har du sikkert allerede funnet ut selv også. Ser ut som "relativ fuktmotstand" og "diffusjonsmotstand" brukes om hverandre.

Joachim Stene
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 7
Grading comment
vanndampdiffusjonsmotstand er langt, men beskriver veldig bra hva vi snakker om...