KudoZ home » English to Norwegian » Mechanics / Mech Engineering

self-tapping, self-drilling

Norwegian translation: selvgjengende


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:self-tapping
Norwegian translation:selvgjengende
Entered by: Arve-Olav Solumsmo

07:25 Sep 23, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Medical - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: self-tapping, self-drilling
Hva er forskjellen? Jeg trodde begge betydde noe i retning av selvborende? Det virker i hvertfall sånn når jeg slår begge opp.
Hilde Granlund
Norway
selvgjengende
Explanation:
bare google den norske oversettelsen - nok av eksempler

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-09-23 10:18:00 GMT)
--------------------------------------------------

Jeg er ganske sikker på at norsk ikke gjør forskjell på tap og drill. Jeg tror heller ikke at engelsk egentlig gjør noen forskjell på det, det er en etterlevning etter om det før i tiden ble slått eller boret, men i dag skrur man inn en selvgjengende skrue uansett.
Selected response from:

Arve-Olav Solumsmo
Norway
Grading comment
yepp - selvborende og selvgjengende- fant helt tilsvarende bilder. Takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2selvgjengende
Arve-Olav Solumsmo
3 -1selvtappende, selvdrillende
Toralf Mjelde


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
selvtappende, selvdrillende


Explanation:
Vet ikke helt forskjellen, men det finnes en definisjon av "self-tapping" på wikipedia. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Self-tapping

Se også oversettelsen av "self-tapping" til "selvtappende" på http://simradyachting.dk/files/Simrad_Manualer/Instrumenter/... (s.18)

Drilling kan oversettes med drilling, så den er grei.

Lykke til!

Toralf Mjelde
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Per Bergvall: Selvtappende må være noe man kan finne på å si om øl - ikke om skruer. Selvdrillende? Det skal jeg tro når jeg ser det.
1 hr
  -> Jeg er positiv og fremtidsrettet...

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
selvgjengende


Explanation:
bare google den norske oversettelsen - nok av eksempler

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-09-23 10:18:00 GMT)
--------------------------------------------------

Jeg er ganske sikker på at norsk ikke gjør forskjell på tap og drill. Jeg tror heller ikke at engelsk egentlig gjør noen forskjell på det, det er en etterlevning etter om det før i tiden ble slått eller boret, men i dag skrur man inn en selvgjengende skrue uansett.

Arve-Olav Solumsmo
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 43
Grading comment
yepp - selvborende og selvgjengende- fant helt tilsvarende bilder. Takk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Per Bergvall: Yess!
21 mins

agree  Rannheid Sharma
3 hrs