KudoZ home » English to Norwegian » Mechanics / Mech Engineering

roller dollies

Norwegian translation: rulletraller


01:23 Jun 29, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: roller dollies
.... high capacity, low profile roller dollies used for moving, shifting and positioning extremely heavy weights.

Traller?
anebjordal
Ecuador
Norwegian translation:rulletraller
Explanation:
En "dolly" er en slags tralle (brukt i filmbransjen - se bilde i lenken under). Ser at Norsk FIlmstudio også opererer med "dollier" i flertall. Poenget er vel at det er snakk om en doning som flytter på vekter - altså en tralle på ruller. Ut fra hva googlesøk virker det ikke som at uttrykket "dollier" er blitt absorbert av andre i Norge (foreløpig). "Valsetraller" fikk ingen treff, "rulletraller" kun et par.

http://sigurdstasjon.mtve.no/resten/031105_robertfilm.htm

Selected response from:

Per Riise
Norway
Grading comment
Takk for det,Per.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4godsruller/transportenhet (med ruller)
Tor G Jensen
3rulletraller
Per Riise


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rulletraller


Explanation:
En "dolly" er en slags tralle (brukt i filmbransjen - se bilde i lenken under). Ser at Norsk FIlmstudio også opererer med "dollier" i flertall. Poenget er vel at det er snakk om en doning som flytter på vekter - altså en tralle på ruller. Ut fra hva googlesøk virker det ikke som at uttrykket "dollier" er blitt absorbert av andre i Norge (foreløpig). "Valsetraller" fikk ingen treff, "rulletraller" kun et par.

http://sigurdstasjon.mtve.no/resten/031105_robertfilm.htm




    Reference: http://www.bobgrip.no/
    Reference: http://offroad.no/snitz/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=507
Per Riise
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 39
Grading comment
Takk for det,Per.

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
godsruller/transportenhet (med ruller)


Explanation:
Ikke mye å finne på internett, men dette er det som kommer nærmest for noe som transporter tunge løft og benytter ruller i stedet for hjul (søkeord 'interntransport'). Også 'maskinruller' kan være en mulig betegnelse, se den norske webreferansen.
For godsruller:
Entall: godsruller (komplett enhet inklusive godsplattform og ruller)
Flertall (antatt): godsrullere (flere komplette enheter)


    Reference: http://www.pewag.no/Godsruller/kstransportenh_oversigt.htm
    Reference: http://www.globalspec.com/Supplier/Profile?vid=115574&Comp=4...
Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 248